TOP 20 najpopularniejszych aplikacji mobilnych w Polsce 2016

Oto ranking dwudziestu najpopularniejszych aplikacji mobilnych w Polsce według grudniowego badania internetowego Gemius/PBI z 2016 roku.

W grudniowych danych z badania Gemius/PBI po raz pierwszy pojawiły się miesięczne statystyki korzystania z aplikacji mobilnych przez Polaków. W badaniu uwzględniono aplikacje mobilne, z których korzystają polscy użytkownicy urządzeń mobilnych z systemami Android oraz iOS – wyniki dotyczą aplikacji, które mają wpięte w swój kod źródłowy skrypty badawcze Gemiusa. Dzięki tym danym możemy poznać liczbę oraz zasięgi użytkowników a w przypadku aplikacji audytowanych także liczbę odsłon i spędzany w nich czas.

Liczba internautów, którzy korzystają wyłącznie z aplikacji mobilnych w Polsce (bez odwiedzania mobilnych stron internetowych wynosi obecnie 1,7 mln użytkowników. 

Dzięki nowemu badaniu Gemius/PBI mamy wreszcie wgląd, jak wygląda cały ruch w polskim internecie: statystyki aplikacji mobilnych, stron WWW wraz z ich mobilnymi wersjami. Dane z największego badania polskiego internetu mogą posłużyć reklamodawcom do planowania kampanii reklamowych, a wydawcom do wyceny ich powierzchni reklamowych.

Liczba internautów w Polsce w grudniu 2016 r. wyniosła w sumie 27,5 mln, z czego:

  • na platformie PC (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) – 23,5 mln,
  • na platformie mobile (smartfony i tablety) 20,9 mln.

20 najpopularniejszych aplikacji mobilnych na Androida i iOS-a w Polsce (grudzień 2016 r.)

W pierwszej dziesiątce najczęściej używanych aplikacji mobilnych przez Polaków znalazło się aż 5 aplikacji firmy Google. Co ciekawe, to nie Facebook jest najpopularniejszą aplikacją aplikacją, ale to aplikacja Messenger znalazła się przed najpopularniejszą apką na świecie.

TOP 20 najpopularniejszych aplikacji mobilnych na Androida i iOS-a w Polsce (w grudniu 2016) - mobigrafika
TOP 20 najpopularniejszych aplikacji mobilnych na Androida i iOS-a w Polsce (w grudniu 2016)

Zobacz także: Najpopularniejsze aplikacje mobilne w 2016 roku (USA)

Z mobilnej aplikacji do wyszukiwania Google’a, korzystało aż 14,5 mln internautów – to najlepszy wynik odpowiadający połowie wszystkich polskich internautów. Dzięki takiej popularności aplikacja jest niekwestionowanym zwycięzcą w rankingu Gemiusa/PBI. Aplikacja mobilna YouTube’a, znalazła się na drugim miejscu z liczbą 13,2 mln użytkowników.

Messenger Facebooka jest niewątpliwie najpopularniejszym komunikatorem mobilnym w Polsce o czym świadczy liczba 11 mln użytkowników i 3. miejsce w zestawieniu. Aplikacja portalu społecznościowego Facebook cieszy się o 1,5 mln mniejszą popularnością, co spowodowane jest tym, że serwis można przeglądać także za pomocą mobilnej przeglądarki internetowej, która nie wykorzystuje aż tylu zasobów i baterii co appka.

Kolejne miejsca w grudniowym rankingu TOP 20 aplikacji mobilnych w Polsce przypadły kolejno aplikacjom: Gmail (6.), Dysk Google (7.) i Google+ (8.), OLX.pl (9.) oraz WhatsApp Messenger (10.). Szczególnie interesująca jest pozycja Vlingo (14. miejsce z zasięgiem 9%), bowiem sam nie korzystam z tej aplikacji i nie znam nikogo kto by z niej korzystał? Okazuje się, że w grudniu ubiegłego roku korzystało z niego około 4,5 mln internautów.Warto podkreślić, że OLX.pl to jedyna rodzima aplikacja, która znalazła się w pierwszej dziesiątce.

Inne polskie aplikacje mobilne, które znalazły się w zestawieniu to jedynie Allegro (11.) z 2,3 mln użytkowników. Warto dodać, że Instagram i Snapchat pojawiły się w rankingu, ale zajęły dopiero odpowiednio 11. i 15. miejsce z zasięgami mniejszymi niż 9%.

Oto pełna lista 20 aplikacji mobilnych na Androida i iOS-a Polsce (dane za grudzień 2016):

Oto pełna lista 20 aplikacji mobilnych na Androida i iOS-a Polsce (dane za grudzień 2016):

miejscenazwa aplikacjiliczba internautówzasięg
1.Google (wyszukiwarka)14 451 90652,5%
2.YouTube13 227 92948,0%
3.Messenger10 972 82939,5%
4.Facebook9 404 53634,2%
5.Mapy Google9 310 58233,8%
6.Gmail7 663 93827,8%
7.Dysk Google7 220 18126,2%
8.Google+4 447 18716,2%
9.OLX.pl3 939 22414,3%
10.WhatsApp Messenger3 530 86912,8%
11.Allegro3 099 17911,3%
12.Gry Google Play2 711 6419,9%
13.Zdjęcia Google2 708 9519,8%
14.Vlingo2 470 3579,0%
15.Instagram2 298 5388,4%
16.Skype2 282 0008,3%
17.Hangouts1 714 9136,2%
18.Muzyka Google Play1 630 1405,9%
19.Snapchat1 522 1115,5%
20.Tłumacz Google1 306 0934,7%
Liczebność próby: N=140 447. Grupa objęta badaniem 7-75 lat. Do badania wykorzystano dane o strukturze internautów pochodzące z badania NetTrack Millward Brown z III kwartału 2016 r. i badania Maluchy z 2015 r.

20 najpopularniejszych internetowych stron mobilnych w Polsce (grudzień 2016)

Liczby internautów na poszczególnych platformach szacowane są przez Gemiusa na podstawie autorskiej metody uwzględniającej aktywność internautów w badanym okresie.

Największy zasięg w Polsce na mobile ma strona Google.pl (61,5%), na drugim miejscu znalazł się Facebook z zasięgiem 48,2%, następnie międzynarodowa strona wyszukiwarki Google.com (39%). Dopiero na 4. i 5. miejscu znalazły się polskie mobilne serwisy internetowe Onet (38,4%) oraz Allegro (34,2%).

TOP 20 najpopularniejszych mobilnych domen internetowych (grudzień 2016) - mobigrafika
TOP 20 najpopularniejszych mobilnych domen internetowych (grudzień 2016)
miejscestrona mobilnaliczba internautówodsłonyzasięg
1.google.pl16 942 4762 643 571 36461,5%
2.facebook.com13 274 1453 537 730 75448,2%
3.google.com10 733 889311 868 86139%
4.onet.pl10 563 538662 676 39638,4%
5.allegro.pl9 429 282450 703 39934,2%
6.wikipedia.org8 893 066110 118 82432,3%
7.wp.pl7 902 879519 098 02928,7%
8.interia.pl6 341 066230 616 11923,0%
9.olx.pl6 286 362140 032 16022,8%
10.youtube.com5 917 924192 513 04321,5%
11.gazeta.pl5 746 898117 194 03520,9%
12.blogspot.com5 729 17940 771 94120,8%
13.ceneo.pl5 609 58957 037 31220,4%
14.orange.pl5 008 41465 301 59618,2%
15.poradnikzrowie.pl4 297 41614 753 03715,6%
16.tvn24.pl4 005 96462 467 44914,6%
17.filmweb.pl3 804 01146 599 02823,8%
18.polki.pl3 693 28312 215 45013,4%
19.play.pl3 369 43066 934 52312,2%
20.wyborcza.pl3 327 65823 546 69812,1%

TOP 20 najpopularniejszych serwisów internetowych – wszystkie platformy PC+mobile+tablet (grudzień 2016)

TOP 20 najpopularniejszych mobilnych domen internetowych PC + mobile +tablet (grudzień 2016) - mobigrafika
TOP 20 najpopularniejszych mobilnych domen internetowych PC + mobile +tablet (grudzień 2016)

Sprawdź również:

źródło: Gemius – Wyniki badania Gemius/PBI za grudzień 2016

Polskie Badania Internetu (PBI) – organizacja utrzymująca rzetelne standardy badań polskiego internetu. Istnieje od 2000 roku,  jej udziałowcami są najwięksi wydawcy internetowi w Polsce: Agora SA, Allegro, Cyfrowy Polsat, Grupa Onet, Grupa ZPR Media, Interia.pl, Polska Press Grupa, Ringier Axel Springer, WP.pl. PBI wyróżnia ekspercka wiedza w zakresie badań internetu i pomiaru sieci w Polsce. Sztandarowym projektem PBI jest pomiar widowni internetowej na polskim rynku. PBI realizuje również badania marketingowe: ad-hoc i syndykatowe. W trosce o wysokie standardy prowadzenia przedsięwzięć badawczych, spółka kieruje się wytycznymi kodeksu Europejskiego Stowarzyszenia Badania Rynku i Opinii ESOMAR. PBI angażuje się również w działania European Media Research Organisation (EMRO) oraz I-COM a w Polsce – Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Więcej: www.pbi.org.pl 

Gemius to polska firma, która doradza przedsiębiorcom, jak wykorzystywać internet w biznesie. Od 15 lat bada internautów pod kątem korzystania z mediów cyfrowych, tworząc w ten sposób unikalny socjodemograficzny profil e-konsumentów. Mierzy oglądalność stron www i aplikacji, a także materiałów audio i wideo z poszczególnych źródeł ruchu, tj. komputerów, tabletów i smartfonów. Gemius działa w 37 krajach w Europie, Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie (region EMEA), a w 17 z nich posiada oddziały. Jego klientami są reklamodawcy, wydawcy, domy mediowe, agencje reklamowe i firmy z sektora e-commerce. Prowadzone przez firmę badania realizowane są zgodnie z zasadami międzynarodowego kodeksu ICC/ESOMAR. Więcej: www.gemius.pl.