Apple pozostaje najbardziej wartościową marką 2016 r.

Firma Apple pozostaje wciąż najbardziej wartościową marką w rankingu Interbrand 2016, pomimo pierwszego w historii spadku sprzedaży iPhone’ów.

Interbrand 2016 - ranking najbardziej wartościowych marek na świecie

Apple pozostaje już czwarty rok z rządu najbardziej wartościową marką na świecie w rankingu Interbrand 2016. Zobacz wyniki rankingu z zeszłego roku: W 2015 r. Apple ponownie najcenniejszą marką na świecie . W maju tego roku tygodnik Forbes wycenił markę Apple na 154,1 mld dolarów uznając ja także jako najbardziej wartościową.

Według rankingu TOP 100 Best Global Brands 2016 Ranking od Interbrand, wycena Apple’a wzrosła o 5% do wartości 178,1 mld dolarów, wyprzedzając swoich technologicznych konkurentów takich jak Google, Microsoft i Samsung. Firma z Cupertino zajęła pierwsze miejsce, pomimo tego, że po raz pierwszy odnotowała spadek sprzedaży iPhone’ów. Wartość Apple’a stale wzrasta od 2002 roku, kiedy to wyceniano ją na ok. 5,2 mld dolarów.

Ekosystem Apple’a w dalszym ciągu generuje zyski, a analitycy często podkreślają, że firma ma „lepsze produkty”. Prawdą jest jednak, że dzięki temu, że Apple silnie uzależnia swoje produkty od oprogramowania i łączenia je w sprawnie działający ekosystem, użytkownicy rzadko decydują się na przejście na inną platformę.

Warto spojrzeć na poniższy wykres z listą najlepiej rozwijających się marek w 2016 roku według Interbrand: 

Interbrand 2016 - przyrosty wartości marek

Coca-Cola, Toyota, Mercedes-Benz i GE to jedyne firmy spoza branży technologicznej, które znalazły się w pierwszej dziesiątce. Wartość marki Coca-Cola spadła o kolejne 7% do 73,1 mld USD, kontynuując spadek od 2013 roku, kiedy to Apple wskoczyło na 1. miejsce.

TOP 10 najcenniejszych marek w 2016 r. (wg Interbrand)

  1. Apple 178,1 mld $ (+5%)
  2. Google 133,3 mld $ (+11%)
  3. Coca-Cola 73,1 mld $ (-7%)
  4. Microsoft 72,8 mld $ (+8%)
  5. Toyota 53,6 mld $ (+9%)
  6. IBM 52,5 mld $ (-19%)
  7. Samsung 51,8 mld $ (+14%)
  8. Amazon 50,3 mld $ (+33%)
  9. Mercedes-Benz 43,5 mld $ (+18%)
  10. GE 43,1 mld $ (+2%)

Warto wspomnieć o Facebooku, który uplasował się w tym roku na 15. pozycji z wartością 32,6 mld $ zyskując najwięcej w stosunku do roku ubiegłego, bo aż 48%. Na drugim miejscu pod względem wzrostu był Amazon (+33%), a na 3. miejscu LEGO (+25%).

Gdybyśmy brali pod uwagę tylko firmy technologiczne, to ranking, przedstawiałby się następująco:

Ranking Interbrand 2016 - tylko firmy technologiczne
Ranking Interbrand 2016 – tylko firmy technologiczne

Interbrand jest jednym z kilku rankingów marek, które ukazują się każdego roku. Inne podobne rankingi publikowane są przez Forbes oraz BRANDZ. Apple konsekwentnie zdobywa najlepsze wyniki w tych badaniach w ciągu ostatniej dekady, kiedy to jej przychody rosły wraz ze sprzedażą iPhone’a. Apple pozostaje najcenniejszą firmą na świecie z kapitalizacją równa 611 miliardów dolarów!

źródło: Interbrand 2016