„Manifesto” – 13 różnych postaci w wykonaniu Cate Blanchett

Nowy film pt. „Manifesto” to bezkompromisowe, hipnotyczne i wspaniale nakręcone kino w reżyserii Juliana Rosefeldta, jednego z wiodących artystów sztuki współczesnej.

Wcielenia Cate Blanchett w filmie „Manifesto” (reż. Julian Rosefeldt)
Wcielenia Cate Blanchett w filmie „Manifesto” (reż. Julian Rosefeldt)

Nagrodzona Oscarem Cate Blanchett („Carol”, „Blue Jasmine”) wciela się w 13 różnych postaci – od wokalistki punkowego zespołu, przez gospodynię domową, wdowę, robotnicę, naukowca, aż po bezdomnego mężczyznę, aby zderzyć najbardziej radykalne idee XX wieku z otaczającą nas rzeczywistością.

Każda z postaci zagranych przez Blanchett wygłasza na ekranie fragmenty słynnych manifestów autorstwa pisarzy i reżyserów, malarzy i tancerzy, rzeźbiarzy i poetów, filozofów i architektów: von Triera, Marksa, Apollinaire’a, Malewicza i wielu innych. Poniżej możesz znaleźć pełną listę wszystkich manifestów, które zostały wypowiedziane w filmie.

W swoich performance’ach Blanchett nie tylko demonstruje najwyższej próby aktorski kunszt, ale także wraz ze swoimi bohaterami testuje potęgę dwudziestowiecznych proroctw, które Rosefeldt umieszcza w często zabawnych kontekstach.

Zrealizowany przez wybitnego artystę wizualnego Juliana Rosefeldta „Manifesto” prezentowany był najpierw w galeriach jako rozpisana na trzynaście ekranów instalacja. Dziś rozpoczyna swoje kolejne życie, tym razem jako film, udowadniając, że niektóre idee są jak odbezpieczony granat i stają się zarzewiem buntu. Inne wietrzeją i stają się śmieszne, a jeszcze inne mają uniwersalną moc wybudzania z letargu i wyostrzania spojrzenia na świat.

Kamera Christopha Kraussa portretuje postindustrialne pejzaże, wciska się do ciasnej klitki w bloku, zanurza w sterylne wnętrza instytutów badawczych, w mroki balangi na koncertowym backstage’u, spływa w błękitny chłód telewizyjnego studia. Zagląda też do jasnej klasy, gdzie Cate Blanchett daje dzieciom lekcję manifestów filmowych.

Film trafił do polskich kin w piątek 17 listopada 2017 r. Zobacz polski zwiastun:

Oto lista manifestów cytowanych w filmie „Manifesto”, ubrane w 13 osobnych historii:

  1. Prolog
    • Karol Marks, Friedrich Engels, Manifest Partii Komunistycznej (1848)
    • Tristan Tzara, Manifest Dada 1918 (1918)
    • Philippe Soupault, Littérature et le reste (1920)
  2. Sytuacjonizm – Bezdomny
    • Lucio Fontana, Biały Manifest (1946)
    • John Reed Club of New York, Draft Manifesto (1932)
    • Constant Nieuwenhuys, Manifest (1948)
    • Aleksander Rodczenko, Manifest suprematystów i malarzy niefiguratywnych (1919)
    • Guy Debord, Manifest sytuacjonizmu (1960)
  3. Futuryzm – Makler
    • Filippo Tommaso Marinetti, Manifest futurystyczny (1909)
    • Giacomo Balla / Umberto Boccioni / Carlo Carrá / Luigi Russolo / Gino Severini, Manifest malarzy futurystycznych (1910)
    • Guillaume Appollinaire, Antytradycja futurystyczna (1913)
    • Dziga Wiertow, MY. Wariant manifestu (1922)
  4. Architektura – Robotnik
    • Bruno Taut, Nieder der Seriosismus! (1920)
    • Bruno Taut, Frühlicht! (1921)
    • Antonia Sant’Elia, Manifest futurystycznej architektury (1914)
    • Coop Himmelb(l)au, Architektura musi płonąć (1980)
    • Robert Venturi, Delikatny manifest architektury nie-wprost (1966)
  5. Wortycyzm / Błękitny Jeździec / Abstrakcjonizm / Ekspresjonizm – Manager na przyjęciu
    • Wassily Kandinsky / Franz Marc, Przedmowa do almanachu „Błękitny Jeździec” (1912)
    • Barnett Newman, The Sublime is Now (1948) Wyndham Lewis, Manifest (1914)
  6. Estrydentyzm / Kreacjonizm – Wytatuowana punkówa
    • Manuel Maples Arce, Natarczywa percepcja (1921)
    • Vicente Huidobro, Musimy tworzyć (1922)
    • Naum Gabo / Anton Pevsner, Manifest realistyczny (1920)
  7. Suprematyzm / Konstruktywizm – Naukowiec
    • Naum Gabo / Anton Pevsner, Manifest realistyczny (1920)
    • Kazimierz Malewicz, Manifest suprematyczny (1916)
    • Olga Rozanova, Kubizm, Futuryzm, Suprematyzm (1917)
    • Aleksander Rodczenko, Manifest suprematystów i malarzy niefiguratywnych (1919)
  8. Dadaizm – Mówca pogrzebowy
    • Tristan Tzara, Manifest Dada 1918 (1918)
    • Tristan Tzara, Manifest pana Antipyrina (1920)
    • Francis Picabia, Kanibalistyczny manifest Dada (1920)
    • Georges Ribemont-Dessaignes, Przyjemności Dada (1920)
    • Georges Ribemont-Dessaignes, Do publiczności (1920)
    • Paul Éluard, Cinq moyens pénurie Dada ou deux mots d’explication (1920)
    • Louis Aragon, Manifest Dada (1920)
    • Richard Huelsenbeck, Pierwszy niemiecki manifest Dada (1918)
  9. Surrealizm / Spatialism – Lalkarka
    • André Breton, Manifest surrealizmu (1924)
    • André Breton, Drugi manifest surrealizmu (1929)
    • Lucio Fontana, Biały Manifest (1946)
  10. Pop Art – Konserwatywna matka
    • Claes Oldenburg, Jestem za sztuką… (1961)
  11. Fluxus / Merz / Performance – Choreografka
    • Emmett Williams, Philip Corner, John Cage, Dick Higgins, Allen Bukoff, Larry Miller, Eric Andersen, Tomas Schmit, Ben Vautier (1963-1978)
    • Yvonne Rainer, Bez manifestu (1965)
    • George Maciunas, Manifest Fluxusu (1963)
    • Mierle Laderman Ukeles, Manifest Sztuki Konserwacji (1969)
    • Kurt Schwitters, Die Merzbühne (1919)
  12. Sztuka konceptualna / Minimalizm – Prezenterka telewizyjna i reporterka
    • Sol LeWitt, Paragraphs on Conceptual Art (1967)
    • Sol LeWitt, Sentences on Conceptual Art (1969)
    • Sturtevant, Shifting Mental Structures (1999)
    • Sturtevant, Man is Double Man is Copy Man is Clone (2004)
    • Adrian Piper, Idea, Forma, Kontekst (1969)
  13. Film / Epilog – Nauczycielka
    • Stan Brakhage, Metafory wizji (1963)
    • Jim Jarmusch, Golden Rules of Filmmaking (2002)
    • Lars von Trier / Thomas Vinterberg, Dogma 95 (1995)
    • Werner Herzog, Minnesota Declaration (1999)
    • Lebbeus Woods, Manifest (1993)

źródło: informacja Gutek Film