Z badań Opery wynika, że 8 na 10 Polaków jest otwartych na testowanie nowej przeglądarki. Opera przeprowadziła ankietę wśród 4000 respondentów w Europie, aby poznać ich preferencje co do przeglądarek przed wprowadzeniem DMA.
Od 6 marca prawie 400 milionów Europejczyków zobaczy ekran z prośbą o wybranie domyślnej przeglądarki na urządzeniu z Androidem lub iOS. Dzieje się tak w wyniku unijnego aktu o rynkach cyfrowych (DMA), który nakłada na duże firmy technologiczne wyznaczone jako strażnicy dostępu obowiązek otwarcia swoich platform na uczciwą konkurencję, co przyniesie korzyści użytkownikom smartfonów. Z danych Opery wynika, że Polacy są otwarci na wypróbowywanie nowej przeglądarki, a szczególnie zależy im na większym wyborze.
➔ ZOBACZ TEŻ: Opera uruchamia MiniPay, nowy portfel Stablecoin
Z badania przeprowadzonego przez Operę wynika, iż 87% respondentów w Polsce stawia na pierwszym miejscu większy wybór i przejrzystość przy wyborze przeglądarki. Natomiast 54% ankietowanych zadeklarowało, że ich doświadczenie przeglądania internetu znacząco się poprawiło po zmianie przeglądarki, przy czym zaledwie 13% określiło swoją poprzednią przeglądarkę jako preferowaną.
Pomimo faktu, że wielu użytkowników jest gotowych wypróbować nową przeglądarkę – i niemal powszechnej jednomyślności konsumentów co do znaczenia samej wolności wyboru – prawie jedna czwarta ankietowanych w Polsce nie była świadoma tego, że mogą zmienić domyślną przeglądarkę, co ciekawe 48% nigdy tego nie zrobiło.
Otwarcie rynku oznacza, że twórcy alternatywnych przeglądarek będą mieli bardziej wyrównane szanse, aby konkurować z największymi firmami technologicznymi, które także kontrolują systemy operacyjne. Przed wdrożeniem DMA tzw. gatekeeperzy mogli ograniczyć wybór na swoich platformach i preferencyjnie traktować własne produkty czy usługi w wynikach wyszukiwania, co utrudniało użytkownikom możliwość poznania wszystkich opcji. Takie działania staną się nielegalne po 6 marca, co zwiększy konkurencję oraz możliwości wyboru dla milionów użytkowników.
Główną obawą ankietowanych przy wyborze przeglądarki były prywatność i bezpieczeństwo – 44% jako priorytet określiło darmową sieć VPN, blokowanie reklam i zaawansowane funkcje prywatności. Flagowe mobilne przeglądarki Opery, Opera na Androida i Opera na iOS, zawierają cały pakiet funkcji zwiększających prywatność i bezpieczeństwo: bezpłatną sieć VPN, wbudowaną blokadę reklam i skryptów śledzących, a także blokadę wyskakujących okienek plików cookie.
W ciągu ostatniego roku sztuczna inteligencja stała się głównym trendem w sektorze technologii konsumenckich – Opera stała jedym jego prekursorów. 10% polskich ankietowanych podkreśla, że ważne dla nich jest narzędzie AI w przeglądarce, funkcja, którą Opera wprowadziła w maju 2023 roku. Sztuczna inteligencja przeglądarki Opera, zwana Arią, jest bezpłatna i zawiera również aktualne wyniki z Internetu. Wbudowana w przeglądarkę Aria usprawnia przeglądanie sieci poprzez inteligentne rekomendacje, nawigację głosową oraz wykonywanie automatycznych zadań.
Jedna trzecia użytkowników w Polsce zwraca szczególną uwagę na szybkość i przyjazny interfejs przeglądarki. Przeglądarki mobilne Opery zapewniają wygodę użytkowania, warto zwrócić uwagę na fakt, iż Opera na iOS zdobyła nagrodę Red Dot Award właśnie za intuicyjny i przejrzysty interfejs. Przeprojektowane menu główne sprawia, że wszystko – osobiste treści, preferencje i usługi – są w zasięgu jednego kliknięcia
Od dziesięcioleci Opera znajduje się w czołówce rankingów przeglądarek, wprowadzając innowacje w postaci wielu nowatorskich funkcji i narzędzi, które z czasem stają się standardem. Teraz, dzięki wejściu w życie DMA, każdy będzie miał szansę ustawić Operę jako domyślną i samemu zdecydować, która z przeglądarek zapewni mu najlepsze wrażenia.
69% respondentów przyznaje, że korzysta ze swojej dotychczasowej przeglądarki z przyzwyczajenia i twierdzi, że zmiana przeglądarki jest trudna choć w rzeczywistości łatwa.
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: Opera Polska