Badanie Consumer Reports wykazało, że tysiące firm uczestniczy w gromadzeniu danych Facebooka na temat każdej osoby.
Facebook pobiera dane o indywidualnych użytkownikach z wielu tysięcy firm, a nowe badanie (pobierz raport w PDF) Consumer Reports oszacowało dokładniejsze liczby. Badacze odkryli, że średnio Facebook otrzymywał dane od 2230 różnych firm w przypadku każdego z 709 badanych. Skrajny przykład pokazał, że „w danych jednego użytkownika znaleziono prawie 48.000 różnych firm”. W sumie archiwa danych Facebooka wykazały, że 186.892 firm dostarczyło dane o wszystkich uczestnikach badania.
Użytkownicy zrekrutowani przy pomocy The Markup pobrali swoje dane osobowe z Facebooka za pomocą narzędzia Pobierz swoje informacje i udostępnili je badaczom.
Firmy korzystające z platformy reklamowej Meta przesyłają dane osobowe klientów i zwyczaje zakupowe, które Meta wykorzystuje do wyświetlania ukierunkowanych reklam tym osobom lub osobom o podobnych profilach. Badacze uważali, że łatwość „mikrotargetowania” kampanii na określone dane użytkownika spowodowała, że 96.000 z wymienionych firm atakowało tylko jednego z użytkowników.
Dziewięćdziesiąt sześć procent archiwów uczestników badania zawierało informacje udostępniane przez brokera danych o nazwie LiveRamp, ale nie byli to wszyscy brokerzy danych. Pojawili się także duzi sprzedawcy detaliczni, tacy jak The Home Depot, Walmart czy Amazon, podczas gdy inne mniejsze firmy były „zaskakująco dobrze reprezentowane”, jak na przykład salon samochodowy w mieście w Teksasie liczącym 24.665 osób, z którego skorzystało 10 procent biorących udział w badaniu.
Większości nie udało się jednak zidentyfikować, ponieważ używali nonsensownych kombinacji znaków, takich jak „Bm 5 100tkqc nlm” lub nazw rodzajowych, takich jak „Viking”. Ale nazwa nie ma większego znaczenia, prawda? Acxiom, firma będąca właścicielem LiveRamp, twierdzi, że może dotrzeć do „ponad 2,5 miliarda potencjalnych konsumentów na świecie” i chwali się „zdolnością do budowania pełnego obrazu konsumenta w celu lepszego rozpoznawania konsumentów”.
Wszyscy słyszeliśmy, jak ktoś mówił, że nasze smartfony nas podsłuchują, i dlatego muszą wiedzieć, które reklamy nam wyświetlić. Prawda jest taka, że firmy nie tylko czekają, aż porozmawiamy o dżinsach — one już wcześniej wiedzą, że chcemy dżinsy, jaki rozmiar nosimy, jakie marki lubimy i mniej więcej o której porze roku zwykle zaczynamy je kupować.
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: Consumer Reports | The Verge