Naukowcy z Niemiec oszacowali, ile mrówek jest na Ziemi

Następnym razem, gdy dociekliwy czterolatek zapyta, ile mrówek jest na Ziemi, możesz być gotowy do podania konkretnej liczby.

Skupisko mrówek
Mrówki zwykle występują w dużych ilościach. Ale ile ich jest w sumie na ziemi? (fot. Erik Frank / Uni Würzburg | JMU)

Naukowcy w Niemczech przeszukali literaturę naukową, aby znaleźć odpowiedź na pytanie ile jest wszystkich mrówek na Ziemii, a także nieuniknioną kontynuację – ile razem ważą? Naukowcy z Julius Maximilian University (JMU) twierdzą, że rozpoczęli badania, ponieważ nie było wiarygodnego oszacowania całkowitej liczby mrówek na naszej planecie ani tego, jak często występują one w różnych siedliskach. Tak więc zespół podjął się doniosłego zadania samodzielnego zliczenia tych pracowitych małych owadów. Czy była to mrówcza robota?

Nie chodziło tylko o zabranie liczydła do każdego mrowiska na świecie. Zamiast tego zapoznali się z 489 badaniami naukowymi omawiającymi tę kwestię, obejmującymi wszystkie kontynenty i siedliska, i na podstawie tych danych obliczyli, co według nich jest konserwatywnym szacunkiem empirycznym.

Według zespołu, na Ziemi jest obecnie prawie 20 biliardów mrówek. To jest 20, po których następuje 15 zer, co jest liczbą, którą naprawdę trudno sobie wyobrazić. Ujmijmy to w ten sposób – na Ziemi jest 2000 razy więcej mrówek niż gwiazd w naszej galaktyce.

Zespół poszedł o krok dalej i oszacował, ile razem ważą wszystkie te mrówki – około 12 milionów ton. To więcej niż łączna masa wszystkich dzikich ptaków i ssaków łącznie (z wyjątkiem nas – ludzi). Wniosek: to baaardzo dużo mrówek.

Jak więc rozprzestrzeniają się po całej planecie? Jak można się było spodziewać, naukowcy odkryli, że mrówki najsilniej skupiają się w tropikach, gdzie lasy i pustynie są większe, a mniej w środowiskach miejskich. Regiony polarne są zasadniczo wolne od mrówek.

Może to zabrzmieć nieco niepoważnie, ale to badanie nie było tylko kwestią zadowolenia ciekawskiego dzieciaka w nas wszystkich. Zespół twierdzi, że skoro mrówki odgrywają tak ogromną rolę w swoich ekosystemach, ważne jest, aby zrozumieć ich rozmieszczenie i wpływ zmiany klimatu.

Diagram przedstawiający biomasę mrówek w stosunku do innych żywych organizmów
Ten diagram przedstawia biomasę mrówek w stosunku do innych żywych organizmów | fot. Runxi Wang | JMU

„Na hektar mrówki przemieszczają do 13 ton masy gleby rocznie” – powiedział Patrick Schultheiss, współautor badania. „Dlatego mają ogromny wpływ na utrzymanie cyklu składników odżywczych, a także odgrywają decydującą rolę w dystrybucji nasion roślin”.

Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie PNAS.

źródło: Julius Maximilian University | New Atlas