10 burzliwych lat Facebooka na giełdzie

10 lat temu – 18 maja 2012 roku – Facebook wszedł na giełdę w ramach wciąż największego IPO w historii technologii.

Po wycenie swoich akcji na górnym końcu skali ze względu na duży popyt, Facebook zebrał 16 miliardów dolarów w pierwszej ofercie publicznej, która wyceniła firmę mediów społecznościowych na 104 miliardy dolarów. Czas Facebooka jako spółki publicznej zaczął się burzliwie, jeśli nie rozczarowująco. Po braku poparcia pierwszego dnia, na który z pewnością liczyli niektórzy inwestorzy, sprawy pogorszyły się, zanim (znacznie) się polepszyły. Po zamknięciu tuż powyżej ceny IPO wynoszącej 38 USD w pierwszym dniu sesyjnym, wielu z tych inwestorów IPO, którzy szukali szybkiego zysku, podskoczyło, powodując gwałtowny spadek ceny akcji.

Może Cie zainteresować również: „Facebook. A miało być tak pięknie” – od 23 lutego w sprzedaży

W ciągu najbliższych kilku miesięcy wycena Facebooka spadła o blisko 50 procent i trwało to aż do
sierpnia 2013 roku, kiedy to cena akcji spółki powróciła do poziomu z IPO.

Od tego czasu akcje giganta mediów społecznościowych szły w górę, ponieważ inwestorzy zdali sobie sprawę, że model biznesowy firmy skoncentrowany na reklamach nie jest modny i że przejęcie Instagrama przed IPO było prawdopodobnie okazją stulecia.

Pomimo kilku poważnych niepowodzeń – Facebook dwukrotnie ustanowił rekord największej jednodniowej straty kapitalizacji rynkowej w historii – i fatalnego początku 2022 roku. Cena akcji firmy wzrosła o 433 procent w stosunku do ceny IPO, co oznacza, że ​​inwestorzy długoterminowi, którzy kupili w IPO Facebooka ponad pięciokrotnie zwiększyła swoją początkową inwestycję przy średnim rocznym zwrocie na poziomie 18,9 procent.

Ceny akcji Facebooka od 2012 do 2022 roku
Ceny akcji Facebooka od 2012 do 2022 roku

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Statista