Firma Zeva wydała pierwszy materiał wideo prezentujący wolny lot pełnowymiarowego prototypu eVTOL o nazwie Zero.
Siedzący na ogonie jednoosobowy latający spodek eVTOL Zero firmy Zeva proponuje rzucić swoim pilotem głową naprzód przez niebo z dużą prędkością, zamknięty w wytłoczonym kompozytowym korpusie dysku, który służy również jako skrzydło generujące siłę nośną. To jedna z najdziwniejszych koncepcji taksówek powietrznych, jakie widzieliśmy, wymagająca od pasażerów dość ekstremalnych cojones, ale jej wyjątkowy kształt zapewnia kilka interesujących zalet, które może przezwyciężyć oczywiste niewygody i sprawić, że stanie się prawdziwym pretendentem w pewnych niszach.
Na początek, ten statek jest mały w porównaniu do innych taksówek powietrznych, zajmuje niewiele więcej miejsca w garażu niż duży motocykl. Oznacza to, że wyląduje również na znacznie mniejszym lądowisku, dzięki czemu może zapewnić dodatkową elastyczność tam, gdzie jest mało miejsca. Po drugie, jego super prosta konstrukcja, bez przechylania napędu lub oddzielnych systemów podnoszenia/, może zapewnić szybki, zwinny i wydajny lot – zarówno w trybie zawisu, jak i przelotu – w niezwykle tanim i łatwym w produkcji pakiecie.
Zdecydowana większość przejazdów, odbywa się w pojedynkę, więc po co marnować przestrzeń, przeciągać i obciążać dodając puste miejsca? Z maksymalną prędkością 160 mil na godzinę (257 km/h) i zasięgiem do 50 mil (80 km), może to okazać się narzędziem poszerzającym horyzonty dla krajów rozwijających się – szczególnie tych z wieloma wyspami.
I ze wszystkich eVTOL, które widzieliśmy do tej pory, ten musi zająć pierwsze miejsce wśród osób uzależnionych od adrenaliny ze względu na sam czynnik Supermana i pozycję pasażera.
Pozycja podczas latania… w Zero nie będzie dla każdego!
W listopadzie zeszłego roku Zeva przygotowywała się do rozpoczęcia lotów testowych w terenie dla swojego pełnowymiarowego prototypu Zero. Teraz firma opublikowała wideo swoich pierwszych testów na zewnątrz.
To nie jest szczególnie ekscytujące wideo. Zero startuje, unosi się stabilnie i wykonuje kilka bardzo podstawowych manewrów przed powrotem w dół. Nie jest załogowy, a zespół nie próbuje przejść do lotu poziomego, chociaż można to zobaczyć w tym prototypowym locie testowym w skali 1:6 nakręconym w 2019 roku.
Wygląda na to, że zespół Zeva poćwiartował wózek z supermarketu i taczkę, lub dwie, aby zbudować prowizoryczne podwozie tego prototypu, które utrzymuje go pionowo na ziemi, ale jest mało prawdopodobne, aby wygrał jakiekolwiek konkursy piękności.
Oczekuje się, że zgłoszony do opatentowania projekt będzie dostępny już wiosną tego roku na zamówienie dla konsumentów, którzy najpierw wpłaca depozyt w wysokości 5000 USD z ostateczną ceną za pierwsze jednostki produkcyjne szacowaną na mniej niż 250.000 USD.
Nie możemy się doczekać, aż pełnowymiarowy model Zero przejdzie na lot rejsowy i nabierze poważnej prędkości. Nie możemy się doczekać pierwszych szybkich lotów z człowiekiem na pokładzie.
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: Zeva | New Atlas