YouTube wniósł do polskiej gospodarki 98 mln euro w 2020 r.

Firma Oxford Economics szacuje, że w 2020 roku kreatywny ekosystem YouTube wniósł około 98 mln euro do PKB Polski oraz wsparł 11 tys. odpowiedników pełnoetatowych miejsc pracy.  

Oxford Economics szacuje, że w 2020 roku kreatywny ekosystem YouTube wniósł około 98 milionów euro do PKB Polski

Każdego dnia na całym świecie ogląda się około miliarda godzin filmów publikowanych na YouTube. W Polsce oglądalność filmów w serwisie generuje znaczne przychody dla twórców YouTube i innych firm (np. zajmujących się dźwiękiem, montażem, usługami wsparcia itp.), co z kolei wspiera działalność gospodarczą i miejsca pracy w ich łańcuchach dostaw oraz w całej gospodarce. Oxford Economics szacuje, że w 2020 roku YouTube wniósł do polskiego PKB około 98 milionów euro oraz stworzył 11 tysięcy odpowiedników pełnoetatowych miejsc pracy.

Miejsce dla kreatywnych przedsiębiorców i przedsiębiorczyń

Platforma stwarza ogromne możliwości zarobkowe dla twórców i twórczyń. Niezależni przedsiębiorcy kreatywni, firmy medialne i te z branży muzycznej czerpią korzyści z dochodów generowanych bezpośrednio przez YouTube, na przykład jako przychody z reklam lub opłat licencyjnych. Z danych YouTube wynika, że odsetek polskich kanałów, których zarobki osiągają 5 cyfrowe kwoty lub większe wzrósł o ponad 35% rok do roku. W Polsce już ponad 2 tysiące kanałów ma ponad 100 tysięcy subskrypcji, co oznacza wzrost o ponad 20% rok do roku. Jeszcze dynamiczniej – bo o 30% – wzrosła liczba kanałów, które mają ponad 1 milion subskrypcji. Jest już ich w Polsce ponad 150. 

Kreatywni przedsiębiorcy, którzy publikują treści na YouTube, odnoszą sukces ekonomiczny oraz znajdują nowe możliwości zarabiania zarówno na samej platformie, jak i poza nią. Jak podaje Oxford Economics, 55% osób tworzących treści zgodziło się, że publikowanie materiałów na YouTube stworzyło dla nich nowe możliwości również poza platformą. 65% podmiotów działających w branży kreatywnej przyznało, że dzięki platformie mają większą kontrolę nad prawami do swoich materiałów niż w przypadku tworzenia treści dla tradycyjnych mediów.

Jedną z firm w ekosystemie jest wielokanałowa sieć partnerska YouTube obecna na rynku od 2016 roku – Video Brothers. Firma może się pochwalić ponad 30 milionami subskrybentów na 320 kanałach YouTube, którymi zarządza. Jej obroty wynoszą około 2 miliony euro rocznie, zatrudnia 10 osób i regularnie współpracuje z 30 podwykonawcami.

Warto podkreślić, że ponad 25% czasu oglądania treści produkowanych przez kanały w Polsce pochodzi z zagranicy. 

Globalna scena dla polskiej kultury

YouTube umożliwia twórcom dostęp do publiczności na całym świecie liczącej ponad 2 miliardy osób. Polscy twórcy i twórczynie ze wszystkich środowisk mają możliwość znalezienia widowni dla swoich filmów, zarówno lokalnie, jak i za granicą. Jak wynika z raportu, 57% twórców i twórczyń zgodziło się z twierdzeniem, że YouTube pomaga im eksportować treści do międzynarodowych odbiorców, do których inaczej nie mieliby dostępu. 46% badanych uważa, że grupa ta jest niezbędna do utrzymania kanału.

Jednym z najlepszych przykładów eksportu kultury polskiej jest założony w 2012 roku przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina kanał na YouTube. Jego celem jest popularyzacja twórczości słynnego polskiego kompozytora, a punktem zwrotnym tego przedsięwzięcia okazał się Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina w 2015 roku, który był pierwszym w historii konkursem tej rangi transmitowanym na żywo w internecie. Miłośnicy muzyki zgromadzili się na kanale, a liczba jego subskrybentów gwałtownie wzrosła.

Tegoroczna, 18. edycja Konkursu Chopinowskiego cieszyła się ogromnym zainteresowaniem na całym świecie. Od początku konkursu filmy publikowane na kanale wyświetlono ponad 40 milionów razy, a sam kanał zyskał 130 tys. nowych subskrybentów. Największa publiczność, która śledziła zmagania pianistów była w Japonii, Korei Południowej, Polsce oraz Stanach Zjednoczonych. 

Miejsce do zdobywania wiedzy

Zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym, YouTube umożliwia użytkownikom z Polski zdobycie szerokiego zakresu umiejętności. Aż 97% z nich stwierdziło, że używa YouTube do gromadzenia informacji i zdobywania wiedzy. Co ciekawe, 42% badanych, którzy aktywnie poszukują nowej pracy, korzysta z platformy jako narzędzia pomagającego im rozwinąć nowe umiejętności potrzebne na rynku pracy. Bardziej niż kiedykolwiek wcześniej YouTube był pomocny podczas pandemii COVID-19 – z takim stwierdzeniem zgadza się 78% ankietowanych, w tym 67% rodziców, którzy zauważyli, że serwis był przydatny dla ich dzieci od czasu lockdownu. 

Wśród twórczyń, które dzielą się swoją wiedzą w internecie, jest Kasia Gandor. YouTuberka może pochwalić się kanałem, który ma 250 tysięcy subskrybentów i filmami, które obejrzano ponad 18 milionów razy. Kasia założyła firmę produkującą filmy i zatrudnia dwie osoby, a także wyspecjalizowanych podwykonawców, takich jak montażyści audio, twórcy napisów i graficy. 

Podczas kryzysu wywołanego pandemią Covid-19 Kasia tworzyła filmy poświęcone takim zagadnieniom jak wirusologia i szczepionki. Nadal bardzo aktywnie angażuje się w walkę z dezinformacją. 

Każdy może znaleźć swój głos na YouTubie

YouTube oferuje różnorodnym twórcom możliwość publikowania treści bez przynależności do branży mediów tradycyjnych. Ze względu na tę otwartą kulturę YouTube stał się rodzajem biblioteki treści, która zawiera szeroką gamę tematów. Materiały zgromadzone na platformie mogą nie tylko generować dialog społeczny, ale także napędzać zmiany w społeczeństwie. 58% twórców i twórczyń należących do grup mniejszościowych przyznało, że YouTube jest platformą, która pozwala dzielić się osobistymi doświadczeniami i edukować innych.

Wspomniana wcześniej Kasia Gandor zaznacza, że jej filmy, oprócz przekazywania zagadnień naukowych szerszej publiczności, podniosły rangę kobiet, które komentują rzeczywistość.


O badaniu

Badanie zostało przeprowadzone przez Oxford Economics. W modelowaniu ekonomicznym Oxford Economics wykorzystano wyniki ankiet i publicznie dostępne dane, aby oszacować wkład YouTube w najważniejsze wskaźniki ekonomiczne, takie jak PKB i zatrudnienie. 

Co składa się na całkowity wpływ gospodarczy kreatywnego ekosystemu YouTube? 

  • przychody wypłacane przez YouTube (na przykład z reklam wyświetlanych obok filmów na YouTube lub z opłat licencyjnych);
  • twórcy treści (kreatywni przedsiębiorcy, firmy medialne, przemysł muzyczny); 
  • łańcuch dostaw w Polsce (np. sprzęt dźwiękowy i filmowy, montaż i produkcja filmowa, usługi wsparcia, własne łańcuchy dostaw);
  • rynek dóbr i usług konsumenckich w Polsce (żywność i napoje, rekreacja i wypoczynek, artykuły gospodarstwa domowego, łańcuchy dostaw przedsiębiorstw konsumenckich).

Termin kreatywny przedsiębiorca oznacza twórców YouTube, niezależnie od ich tożsamości płciowej, którzy mają co najmniej 10 tysięcy subskrybentów swojego największego kanału, oraz ci z mniejszą liczbą subskrybentów, którzy zarabiają pieniądze bezpośrednio w YouTube, zarabiają dzięki filmom YouTube z innych źródeł albo na stałe zatrudniają innych do wspierania swoich działań na platformie YouTube.

źródło: dane wewnętrzne YouTube z czerwca 2021 r.