Coraz częściej korzystamy z szybkich płatności elektronicznych

W 2020 roku najpopularniejszą formą zapłaty za zakupy internetowe w Polsce stały się szybkie płatności elektroniczne – zobacz najnowsze dane Blue Media.

Najczęściej wybierane metody płatności za zakupy online (2017-20200 w Polsce

Według najnowszego badania „Jak kupujemy w internecie?” zrealizowanego na początku maja br. przez firmę Blue Media wynika, że z szybkich płatności elektronicznych za zakupy internetowe korzysta już prawie połowa Polaków. Pandemia koronawirusa (COVID-19) przyczyniła się do wyraźnie mniejszego zainteresowania metoda płatności za za pobraniem. Polacy w 2020 roku zdecydowanie chętniej – w porównaniu do 2019 roku – korzystają nie tylko z szybkich przelewów elektronicznych (wzrost z 41 do 48 proc.), ale także płatności kartą (wzrost z 32 do 39 proc.) i BLIKiem (wzrost z 24 do 33 proc.). 

W ciągu ostatniego roku najwięcej straciły na popularności bardziej tradycyjne metody płatności:

  • za pobraniem (spadek z 46 do 24 proc.) -26 p.p. ↓,
  • samodzielny przelew na konto (z 43 proc. do 34 proc.) -9 p.p. ↓,
  • gotówką w punkcie odbioru towaru (z 16 do 9 proc.) -7 p.p. ↓.

Trend wzrostowy popularności wszystkich płatności elektronicznych kosztem tradycyjnych metod płatniczych był widocznych w deklaracjach respondentów od lat. Trwający stan zagrożenia epidemicznego tylko go wzmocnił.


Sprawdź także: BLIK pędzi ze zdwojoną siłą – wyniki za 1. kwartał 2020

Płatności elektroniczne są nie tylko najpopularniejszą metodą płatniczą, ale także najchętniej wybieraną przez konsumentów. Typując ulubione sposoby płacenia za zakupy w internecie badani wskazywali kolejno: szybkie przelewy elektroniczne (29 proc.), BLIK (21 proc.) i płatności kartą płatniczą (18 proc.).

Płatności za zakupy w internecie w Polsce (2017-2020) - preferencje

Szybkie przelewy online są najchętniej wybierane przez osoby powyżej 35 lat. Najmłodsi respondenci (między 18 a 34. rokiem życia) jeśli mają taką możliwość to sięgają po płatności BLIKIEM.

Płatności za zakupy w internecie w Polsce (2017-2020) - preferencje według grup wiekowych

W podziale na płeć widać, że mężczyźni częściej niż kobiety za zakupy internetowe płacą kartą lub BLIKIEm. Z kolei kobiety zdają się częściej stosować szybkie płatności elektroniczne.

źródło: Blue Media