PANTONE ogłosił kolor roku 2020, którym został klasyczny niebieski „PANTONE 19-4052 Classic Blue” – jednak niesie on więcej niż jedno przesłanie!
I’m blue da ba dee da ba daa …
Świat mógłby osiągnąć nieco większą stabilność, podczas gdy od kilku lat na świecie panuje totalny rollercoaster. Zmiany klimatu, inwazyjne firmy technologiczne, to co dzieje w Białym Domu – wielu ludzi obawia się przyszłości, a niektórzy zastanawiają się, czy w ogóle jakąś mamy przed sobą…
Teraz wydaje się, że Pantone próbuje uspokoić nasz egzystencjalny strach. Firma zestawiająca kolory ogłosiła, że kolorem 2020 roku jest Pantone 19-4052 Classic Blue — „ponadczasowy i trwały niebieski odcień”.
— Żyjemy w czasach, które wymagają zaufania i wiary – powiedziała Leatrice Eiseman, dyrektor wykonawczy Pantone Color Institute. To właśnie ten rodzaj stałości i pewności wyraża PANTONE 19-4052 Classic Blue, solidny i niezawodny niebieski odcień, na którym zawsze możemy polegać.
Warto zauważyć, że Pantone regularnie używa ogłoszenia koloru roku, aby subtelnie komentować sytuację na świecie. Wybór Ultra Violet w 2018 r. można powiązać zarówno z równością LGBTQ, jak i grupą obrońców praw kobiet znaną na przykład jako ultraviolet, podczas gdy Living Coral z 2019 roku wydaje się nieść przesłanie środowiskowe.
Pantone oświadczył w oficjalnym komunikacie, że Classic Blue jest symbolem stabilności, pokoju i ochrony – wszystkich tych rzeczy, których w tym roku brakowało.
Nasycony głębokim rezonansem Classic Blue stanowi punkt zaczepienia —powiedziała Eiseman. Bezgraniczna błękitna sugestia rozległego i nieskończonego wieczornego nieba, reprezentowana przez Classic Blue zachęca nas, byśmy wykraczali poza to, co oczywiste, aby rozszerzyć nasze myślenie; wymagając od nas głębszego myślenia, zwiększenia naszej perspektywy i otwarcia przepływu komunikacji”.
Na pewno będziemy potrzebować dużo sił w 2020 roku, nawet jeśli te konotacje będą bardziej przypominać pełne nadziei aspiracje niż dokładne prognozy tego, co czeka nas w nowym roku. Nadal konieczne jest, abyśmy nie otulili się klasycznym błękitem i nie schowali się przed rzeczywistością, ale podjęli działania, aby zmienić destrukcyjny kierunek, w którym zmierzamy.
Color brings storytelling to life for brands and consumers. That's why we help small businesses infuse color trends, like @pantone 19-4052 Classic Blue, into their brands using state-of-the-art color matching and print technology. #ColorOfTheYear https://t.co/20OjMqPm7l. pic.twitter.com/5u6EtfnbYe
— FedEx Office (@FedExOffice) December 5, 2019
Chociaż Pantone ograniczył pochwałę Classic Blue do czystej prostoty i uspokajającej natury, niektórzy zauważyli, że niebieski ma również konotacje polityczne. W końcu 2020 rok jest rokiem wyborczym zarówno w USA jak i Polsce.
Last night, ARTECHOUSE brought @pantone's official Color of the Year 2020 reveal to life at #artechousenyc!#artechouse #Pantone2020 #ColorOfTheYear #2020 #art #nyc #artnews pic.twitter.com/71SfgcxfEo
— ARTECHOUSE (@artechouse) December 5, 2019
Oczywiście nie mamy możliwości dowiedzieć się, czy wybór kolorów ma znaczenie polityczne, czy też nie — ale z pewnością interesujące byłoby usłyszeć, czym kierowali się w Pantone przy wyborze tego koloru….
Oto kolory roku z poprzednich lat od 2000 do 2019 roku:
źródło: Mashable