Polski rząd pozwoli Ci odzyskać skasowane treści i konta na Facebooku

Na rządowych stronach obywatel.gov.pl pojawiła się nowa usługa „Odwołanie od decyzji portalu”, obejmująca przyjmowanie zgłoszeń od użytkowników portali społecznościowych o usuniętych treściach lub kontach/profilach.

Odwołanie od decyzji portalu

Wykonawcą usługi i administratorem danych osobowych przetwarzanych w formularzu zgłoszeniowym „Odwołanie od decyzji portalu” jest Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy. Zgłoszenia dotyczą obecnie tylko serwisu Facebook, co jest wynikiem podpisanego w zeszłym roku porozumienia.

Usługa jest bezpłatna a odpowiedź portalu społecznościowego dostaniesz na adres e-mail podany w zgłoszeniu. Jeśli portal nie odpowie na wniosek w ciągu 30 dni, zgłoszenie zostanie automatycznie zamknięte. Usługa jest obecnie w  fazie pilotażu.

Z formularza możesz skorzystać, jeżeli co najmniej 3 dni wcześniej przesłałeś do portalu odwołanie od decyzji o blokadzie i zostało ono odrzucone lub nie otrzymałeś odpowiedzi. W formularzu należy podać: opcjonalnie imię i nazwisko, nazwę instytucji oraz obowiązkowo adres e-mail przypisany do konta lub profilu, którego dotyczy zgłoszenie, nazwę prowadzonego konta/profilu na portalu, którego dotyczy zgłoszenie, i wiele innych informacji mających na celu doprecyzowanie wniosku.

Jak czytamy na stronach ministerstwa, z formularza można skorzystać gdy portal społecznościowy (Facebook) zablokował twoje konto lub usunął wpisy na profilu, a twoja reklamacja nie poskutkowała. Jeśli nie zgadzasz się z decyzją portalu, możesz zgłosić to przez internet do Ministerstwa, które pomoże ci złożyć odwołanie.

Może Cię także zainteresować: Wniosek o dowód osobisty złożysz przez smartfona i tablet

Jakie treści możesz zgłaszać w usłudze?

W usłudze możesz zgłaszać treści, które twoim zdaniem portal usunął bezpodstawnie. Nie są przyjmowane zgłoszenia, które dotyczą treści: niezgodnych z prawem — na przykład postów, które promują ustroje totalitarne czy naruszają prawa autorskie, naruszających regulaminy portali społecznościowych — na przykład postów zachęcających do samobójstwa czy przemocy lub zawierających zdjęcia intymne lub pokazujące nagość.

Zgłoszenie blokady konta lub usunięcie treści na portalu społecznościowym, mogą zgłaszać osoby pełnoletnie, które posiadają konto (profil) na portalu społecznościowym, są autorami usuniętej treści lub posiadaczami zablokowanego konta.

Odwołanie od decyzji portalu (screen formularza)
Zrzut ekranu wniosku: Odwołanie od decyzji portalu

Jakie warunki należy spełnić, aby móc skorzystać z usługi „Odwołanie od decyzji portalu”?

  • Usunięte treści — twoim zdaniem — były zgodne z regulaminem portalu lub ze standardem przyjętym przez społeczność tego portalu.
  • Portal odrzucił twoją skargę dotyczącą usunięcia treści lub blokady konta albo nie udzielił ci na tę skargę odpowiedzi w ciągu 72 godzin.

Jeśli chcesz wysłać zgłoszenie przez internet — potrzebujesz profilu zaufanego (eGO). Pozwala on potwierdzić twoją tożsamość. Chodzi o to, żeby nikt nie mógł się pod ciebie podszyć.

Co należy przygotować?

Treść e-maila lub zrzut ekranu z odpowiedzią portalu, w której odmawia przywrócenia twoich treści lub odblokowania konta (profilu) na portalu. Może to być również twoje odwołanie od takiej decyzji portalu. Data i godzina przesłania skargi muszą być widoczne.
Skany lub zrzuty ekranu usuniętych treści — jeśli je masz.

źródło: Ministerstwo Cyfryzacji – Dokumenty i dane osobowe → Odwołaj się od decyzji portalu