Ministerstwo Cyfryzacji udostępniło usługi wyborcze online, które umożliwiają dopisanie się do dowolnego rejestru wyborczego w kraju – w tym roku musisz to zrobić 15 dni przed wyborami samorządowymi.
Jesteś zameldowany w innym miejscu niż mieszkasz na co dzień? Czasem miejscem zamieszkanie może być miasto znajdujące się na drugim końcu Polski i nie każdy ma zamiar pokonywać taką odległość w celu oddania głosu w wyborach samorządowych, parlamentarnych czy prezydenckich.
W tym roku pierwsza tura nadchodzących wyborów samorządowych odbędzie się 21 października, natomiast druga tura wyborów na wójtów gmin, burmistrzów i prezydentów miast dwa tygodnie później 4 listopada 2018 r. Nie każdy wie, ale można głosować w wyborach samorządowych także poza miejscem zameldowania.
Teraz można bardzo łatwo dopisać się do właściwego rejestru wyborców przez internet, bez wychodzenia z domu. Udostępniono także specjalną usługę wyborczą dla osób z niepełnosprawnościami, aby mogli zagłosować korespondencyjnie.
Za wdrożenie obu usług wyborczych online odpowiadają: Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Państwowa Komisja Wyborcza oraz Centralny Ośrodek Informatyki.
Przeczytaj także: Od 1 października Polacy będą jeździć bez dowodu rejestracyjnego
Jak dopisać się do rejestru wyborców przez internet przed wyborami samorządowymi 2018
Aby wpisać się do dowolnego rejestru wyborców w kraju należy:
- wejść na stronę obywatel.gov.pl na komputerze lub urządzeniu mobilnym (tablet, smartfon),
- za pomocą wyszukiwarki znaleźć usługę lub przejść do niej bezpośrednio z banera (Wpisz się do rejestru wyborców lub osoby niepełnosprawne: Zgłoś zamiar głosowania z domu),
- zaloguj się swoim Profilem Zaufanym,
- wskaż gminę na terenie, w której planujesz oddać głos.
Co ciekawe w tym wniosku, w odróżnieniu od wniosku przez ePuap (który można było złożyć przed wyborami parlamentarnymi), należy dołączyć skan dowodu osobistego lub paszportu. Trochę to dziwne, bo przecież wszystkie dane są w posiadaniu urzędów. Zapytałem przedstawicieli ministerstwa, czym podyktowana jest ta zmiana i jak tylko dostanę odpowiedź uzupełnię wpis o tę informację.
W odpowiedzi na powyższe zapytanie, biuro prasowe ministerstwa argumentuje, że wymóg dodania do wniosku o wpisanie do rejestru wyborców kserokopii ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość wnioskodawcy jest zgodny z art. 19 §1 pkt. 2 Kodeksu Wyborczego, dlatego należy go dołączyć do wniosku.
Z nowej usługi mogą skorzystać obywatele innych państw Unii Europejskiej stale przebywający w Polsce, a także obywatele RP. To wielkie ułatwienie dla tysięcy osób, które na co dzień mieszkają w miejscowościach innych niż te w oficjalnym meldunku.
Zobacz również: Dzięki usłudze E-meldunek zameldujesz się przez internet
Wniosek można złożyć do 16 października 2018 r., ale nie trzeba przypominać, że warto zrobić znacznie wcześniej.
Jak zgłosić online chęć głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych przez osoby niepełnosprawne?
Udostępniono również nową usługę z myślą o osobach z niepełnosprawnościami, które w najbliższych wyborach mają prawo do głosowania korespondencyjnego. Teraz taką potrzebę mogą zgłosić przez internet z użyciem Profilu Zaufanego. Do elektronicznego wniosku muszą dołączyć skan orzeczenia o niepełnosprawności.
Osoba niewidoma lub niedowidząca może poprosić o dołączenie do pakietu wyborczego nakładki do głosowania sporządzonej w alfabecie Braille’a. Pakiet wyborczy, w zależności od potrzeb wnioskodawcy, może zostać przesłany na adres z meldunku lub dowolny inny adres zamieszkania.
Zamiar głosownia korespondencyjnego możesz zgłosić online w terminie do 15 dni przed wyborami, czyli do 6 października 2018 r.
źródło: informacja prasowa Ministerstwa Cyfryzacji (od Ewa, dzięki!)