Dzięki usłudze E-meldunek zameldujesz się przez internet

E-meldunek to kolejna usługa online udostępniona przez Ministerstwo Cyfryzacji, dzięki której zameldujesz się na pobyt stały lub czasowy przez internet na komputerze lub smartfonie.

E-meldunek - możliwość zameldowania się przez internet

Każdy, kto mieszka w Polsce, musi pamiętać o obowiązku meldunkowym. Od dzisiaj nie musimy jednak robić tego w urzędzie, wystarczy skorzystać z usługi online E-meldunek.

Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji uruchomiło e-usługę, dzięki której można zameldować się zarówno na pobyt stały, jak i czasowy nie wychodząc z domu. Bez konieczności wychodzenia z domu można już także zamówić odpisy aktów stanu cywilnego i za to zapłacić, złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego lub zgłosić utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego.

Wystarczy dostęp do internetu, komputer lub smartfon oraz profil zaufany eGo w usłudze ePUAP. Usługa umożliwia również przemeldowanie, a także zameldowanie/przemeldowanie niepełnoletniego dziecka oraz – jako pełnomocnik – innej osoby.

Przeczytaj także: Przetestuj wniosek online o prawo jazdy i rejestrację narodzin

Jak zameldować się przez internet dzięki usłudze E-meldunek?

Jeżeli masz swój profil zaufany, wystarczy wejść na stronę www.obywatel.gov.pl, wybrać usługę Meldunek i potwierdzić swoją tożsamość Profilem Zaufanym (eGO).

Wniosek można wypełnić na komputerze lub smartfonie – strona z wnioskiem dostosowana została także do urządzeń mobilnych.

Przygotuj odpowiednie dokumentów. W przypadku meldunku, w zależności od wybranej opcji, potrzebne będą między innymi skany pełnomocnictw, skany dokumentów potwierdzających tytuł prawny do lokalu lub umowy najmu, oświadczenia właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, potwierdzające pobyt w lokalu.

E-meldunek - na dowolnym urządzeniu

Cały wniosek składa się z czterech kroków.

Oto jak to zrobić krok po kroku:

  1. Wejdź na stronę obywatel.gov.pl/meldunek
  2. Wybierz opcję zameldowania: na pobyt stały lub czasowy, zameldowanie dziecka, lub skorzystanie z pełnomocnictwa do zameldowania innej osoby.
  3. W przypadku gdy meldujemy samych siebie, dane personalne zostaną automatycznie zaciągnięte do odpowiednich rubryk. Jeśli wniosek składa pełnomocnik, konieczne jest dołączenie upoważnienia w formie załącznika.
  4. Dołącz wszystkie wymagane skany.
  5. Sprawdź poprawność uzupełnionych danych.
  6. Wyślij wniosek i podpisz Profilem Zaufanym.

Wniosek o zameldowanie wysyłany jest online do właściwego miejscowo urzędu (odpowiedniego dla miejsca zameldowania stałego/czasowego). Zostanie on automatycznie wybrany na podstawie wprowadzonego nowego adresu zameldowania.

Jeśli dołączyłeś wszystkie potrzebne dokumenty — urzędnik zamelduje Cię od razu po otrzymaniu zgłoszenia. Jeśli dołączyłeś do formularza skany dokumentów — urzędnik może poprosić cię o ich oryginały i dopiero po wyjaśnieniu wszystkich wątpliwości wniosek zostanie rozpatrzony.

Ile kosztuje złożenie wniosku o E-meldunek?

Usługa jest bezpłatna. Bezpłatnie zostanie również wydane zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały, które urząd wyda bez konieczności wnioskowania.

Płatne jest tylko zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy, za które trzeba zapłacić 17 zł. O nie również możemy zawnioskować online. Wystarczy we wniosku zaznaczyć odpowiednie pole. Do wyboru mamy kilka sposobów odbioru zaświadczenia – odbiór osobisty w urzędzie, tradycyjna przesyłka pocztowa lub przesłana na skrzynkę ePUAP – wersja elektroniczna.

O tym warto pamiętać mieszkając w Polsce

  • jeśli mieszkasz pod konkretnym adresem i chcesz tam mieszkać na stałe — zamelduj się na pobyt stały,
  • jeśli tymczasowo mieszkasz pod innym adresem niż adres twojego stałego zameldowania i chcesz tam mieszkać dłużej niż trzy miesiące — zamelduj się na pobyt czasowy,
  • jeśli jesteś Polakiem zamelduj się najpóźniej w 30. dniu od przybycia,
  • jeśli jesteś obywatelem państwa członkowskiego UE lub Islandii, Norwegii, Liechtensteinu, Szwajcarii lub członkiem rodziny takiego cudzoziemca zamelduj się najpóźniej w 30. dniu od przybycia,
  • jeśli jesteś obywatelem innego kraju, niż te wymienione powyżej zamelduj się najpóźniej w 4. dniu od przybycia.

Ministerstwo wciąż rozwija aplikację mobilną mObywatel, do której zostaną dodane kolejne usługi i funkcje, a już niebawem użytkownicy iPhone’ów (iOS) będą mogli także zainstalować ją na swoich urządzeniach.

źródło: Ministerstwo Cyfryzacji, PAP