Apple tuż za Google’em w czołówce rankingu BrandZ TOP 100 2018

Nowy raport najbardziej wartościowych marek na świecie, opublikowany przez globalną firmę konsultingową BrandZ, stawia firmę Apple jako drugą najcenniejszą markę na świecie, a Google utrzymuje wiodącą pozycję lidera.

BrandZ TOP 100 - Most Valuable Global Brands 2018

BrandZ TOP 100 – Most Valuable Global Brands 2018

Ranking najbardziej wartościowych marek na świecie BrandZ TOP 100 (Most Valuable Global Brands) oparty jest na kombinacji różnych czynników, między innymi na zadowoleniu klientów oraz wyników finansowych.

BrandZ wykorzystuje połączenie danych z Kantar Millward Brown i Bloomberg, aby przypisać „wartość marki” każdej firmie. W czołówce, na pierwszym miejscu, podobnie jak przed rokiem, znalazła się firma Google z wyceną marki na poziomie 302,06 mld dolarów, wzrost o 23 proc. więcej w porównaniu do zeszłorocznego wyniku.

Apple także utrzymuje swoją drugą pozycję z wyceną równą 300,59 mld dolarów, to także spory wzrost o 28 proc, w stosunku do ubiegłego roku. Zarówno Apple, jak i Google utrzymują pozycje liderów, pomimo większego zysku Apple’a, który wliczał się w całkowitą wartości marki.


Zmiana miejsc nastąpiła na trzeciej pozycji, gdzie w tym roku znalazł się Amazon z wartością 208 mld dolarów, spychając Microsofta oczko niżej z wyceną 201 mld dolarów. TOP 5 zamyka  Tencent z wartością oszacowaną na 179 mld dolarów.

Infografika rankingu 100 najcenniejszych marek 2018 roku wg BrandZ

Infografika rankingu 100 najcenniejszych marek 2018 roku wg BrandZ

Ranking TOP 10 najcenniejszych marek na świecie w 2018 roku wg BrandZ TOP 100

  1. Google 302 mld USD
  2. Apple 301 mld USD
  3. Amazon 208 mld USD
  4. Microsoft 201 mld USD
  5. Tencent 179 mld USD
  6. Facebook 162 mld USD
  7. Viza 146 mld USD
  8. McDonald’s 126 mld USD
  9. Grupa Alibaba 113 mld USD
  10. AT&T 107 mld USD

Ranking ze szczegółowymi danymi można obejrzeć także na poniższym, bardzo ciekawie przygotowanym filmie w formie  od 100 do 1:

Co ciekawe, BrandZ stawia Apple na pierwszym miejscu pod względem wartości marki, dając firmie najwyższą notę 164 pkt. To odzwierciedla wartość samego brandu i rozpoznawalność firmy na świecie.

Marki BrandZ Global Top 50 uzyskały najwyższe oceny poszczególnych aktywów. Aktywa odzwierciedlają to, że wzory, logo i kształty, w połączeniu z charakterystycznymi kolorami, są najczęściej bezpośrednio związane z markami. Słynne logo firmy Apple jest najbardziej rozpoznawalne i swoją wyjątkową i stylizowaną sygnaturą bezpośrednio kojarz się z nazwą marki. Średnia punktów w tej ocenie wyniosła 100 pkt.

TOP 25 najcenniejszych marek w 2018 r.

TOP 25 najcenniejszych marek w 2018 r.

Na tego typu rankingi powinniśmy patrzeć trochę z przymrużeniem oka, bo nie odzwierciedlają rzeczywistej wartości firmy, ale warto zobaczyć, jak globalni giganci są oceniani na tle innych wielkich firm – szczególnie Apple i Google, których dogonienie przez resztę jest obecnie w zasięgu marzeń.

Jednak nic nie jest nieosiągalne, wystarczy spojrzeć na porównanie wyników sprzed 12 lat, gdzie w TOP10 nie było nawet Apple’a. Dopiero po premierze pierwszego iPhone’a w 2007 roku firma wybiła się na szczyt finansowych gigantów.

TOP 10 najcenniejszych marek w 2006 i 2018 roku:

TOP 10 marek w rankingu BrandZ (2006 vs. 2018)

TOP 10 marek w rankingu BrandZ (2006 vs. 2018)

Zobacz pełną listę stu marek oraz cały raport poniżej we Flipbooku lub pobierz w plik PDF (uwaga rozmiar pliku to 65 MB): BrandZ Top 100  Most Valuable Global Brands 2018 Report (65 MB).

źródła: 9TO5Google via BrandZ – Global 2018 | BrandZ™ Top 100 Most Valuable Global Brands Report

Łukasz Majchrzyk
Obserwuj

Łukasz Majchrzyk

redaktor mobiRANK.pl
Od 2005 roku zajmuję się komunikacją internetową i e-marketingiem, pasjonat urządzeń mobilnych i nowych technologii.
Łukasz Majchrzyk
Obserwuj