20 najpopularniejszych polskich aplikacji mobilnych (grudzień 2016)

Zestawienie 20 polskich aplikacji mobilnych na Androida, które cieszyły się największą popularnością w grudniu 2016 roku.

W zeszłym tygodniu zaprezentowaliśmy po raz pierwszy wyniki badania Gemius/PBI, prezentujące najpopularniejsze aplikacje wśród polskich użytkowników mobilnych.

Dzisiaj firma Spicy Mobile udostępniła także po raz pierwszy swoje dane dotyczące popularności polskich aplikacji mobilnych w grudniu 2016 roku, wśród użytkowników smartfonów i tabletów z systemem Android. Dane pochodzą z badania Mobience (pasywnego pomiaru korzystania z aplikacji mobilnych oraz oglądalności stron poprzez urządzenia mobilne) i są dostępne dla wydawców i reklamodawców w ramach platformy Mobigate.

TOP 20 najpopularniejszych polskich aplikacji mobilnych na Androida

W grudniu 2016 najpopularniejszymi polskimi aplikacjami mobilnymi na platformie Android, były: OLX.pl – ogłoszenia lokalne i Allegro. Z zasięgiem około 4% na kolejnych miejscach uplasowały się Player, Blix Gazetki Kupony, Mój Orange i ipla. Aplikacje te znajdują się jednak dopiero powyżej 20. miejsca w zestawieniu ogólnym, z uwzględnieniem także zagranicznych aplikacji.


Warto zwrócić uwagę na aplikacje tylko dwie bankowe, które złapały się do pierwszej dwudziestki najpopularniejszych appek w Polce – są to mBank i BZWBK24 mobile.

Ciekawym zestawieniem byłoby porównanie aktywności użytkowników iPhone’ów, jednak póki co nie dysponujemy takimi danymi.

TOP 20 polskich aplikacji mobilnych w grudniu 2016 r.

lp. poz. w rankingu ogólnym nazwa aplikacji zasięg liczba użytkowników liczba wywołań na 1. ekran
1. 7. OLX.pl – ogłoszenia lokalne 12,30% 2 183 735 90 274 272
2. 12. Allegro 8,41% 1 493 106 55 544 269
3. 22. Player + Player HD 4,55% 807 804 29 870 207
4. 24. Blix Gazetki Kupony 4,39% 779 398 41 592 643
5. 25. Mój Orange 4,22% 749 216 7 738 773
6. 28. ipla 4,10% 727 912 17 929 478
7. 33. Centrum Wróżb 3,38% 600 083 8 350 206
8. 37. mBank PL 3,17% 562 800 13 991 026
9. 38. Yanosik navi antyradar kamera 3,12% 553 923 83 485 096
10. 44. BusNavi 2,75% 488 233 11 721 681
11. 45. GG 2,74% 486 458 139 569 883
12. 51. Audioteka 2,35% 417 218 1 929 308
13. 53. jakdojade.pl 2,25% 399 464 31 369 105
14. 56. FlashScore – wyniki na żywo 2,07% 367 507 28 443 309
15. 57. Kupony gazetki zniżki promocje 2,05% 363 956 5 103 799
16. 59. IKO 1,99% 353 303 14 252 483
17. 63. Open FM 1,91% 339 100 11 978 054
18. 66. Quizowanie 1,88% 333 774 29 213 070
19. 67. nc+ GO (+tablet) 1,87% 331 999 6 087 105
20. 71. BZWBK24 mobile 1,79% 317 796 9 003 471

W odpowiedzi na liczne komentarze związane z publikacją rankingu Spicy Mobile wydało poniższe oświadczenie, dotyczące rankingu polskich aplikacji mobilnych:

W odpowiedzi na liczne komentarze związane z publikacją rankingu polskich aplikacji mobilnych, a zwłaszcza w nawiązaniu do artykułu „Raporty mobilne: dlaczego nie ufam Gemiusowi i Spicy Mobile”, który ukazał się 18 stycznia br. w serwisie LinkedIn, pragniemy odnieść się do zasadniczych kwestii, a także zapewnić o naszej otwartości na wszelkie sugestie i opinie ze strony przedstawicieli agencji, wydawców oraz reklamodawców.

Spicy Mobile realizuje badanie Mobience od stycznia 2015 r. zgodnie z zasadami badawczymi i najlepszą wiedzą. Celem badania jest zebranie informacji na temat polskiej społeczności mobilnej, dokładne określenie profilu użytkowników, intensywności i okoliczności korzystania z urządzeń oraz poszczególnych aplikacji, a także określenie najbardziej popularnych aplikacji mobilnych wśród konkretnych grup osób. Zebrane wyniki są prezentowane w ramach platformy Mobigate i służą do lepszego zaplanowania działań w kanale mobile. Dodatkowo, z uwagi na dotychczasowy brak tego typu danych na rynku polskim, część wyników była przez nas regularnie udostępniana za pośrednictwem mediów – w formie rankingów oraz tematycznych analiz.

Z zainteresowaniem przyjmujemy opinie środowisk branżowych, które pojawiły się w wyniku publikacji ostatniego rankingu, tj. rankingu polskich aplikacji mobilnych za grudzień 2016 r. Liczymy, że rozpoczęta dyskusja będzie przyczynkiem do rozwoju naszej branży, edukacji rynku i wypracowania najlepszych rozwiązań. Jednocześnie, z przykrością odbieramy komentarze i publikacje, które w oparciu o błędne założenia podważają wiarygodność naszej pracy. Pragniemy podkreślić, że oba badania będące w ostatnich dniach przedmiotem dyskusji, publikacji i porównań – tj. badanie Mobience oraz badanie Gemius/PBI – są realizowane według różnych metodologii, co w naturalny sposób wpływa na otrzymane wyniki.

Badanie Mobience jest pasywnym pomiarem korzystania z aplikacji mobilnych oraz oglądalności stron poprzez urządzenia mobilne – telefony i tablety, który obejmuje użytkowników w wieku 15+ korzystających z urządzeń mobilnych z systemem Android. Zasięg dla danej aplikacji jest liczony tylko wtedy, gdy użytkownik wywoła ją na pierwszy ekran choć raz w miesiącu. Pomiar aktywności  użytkowników jest dokonywany automatycznie przez zainstalowany na telefonach program monitorujący, bez konieczności wykonywania aktywnych działań ze strony osoby badanej. Obecnie udział systemu Android w ogóle ruchu www dostarczanego z urządzeń mobilnych wynosi 82% (według Ranking.pl, dane za tydzień 26 grudnia 2016 – 1 stycznia 2017). Dane o strukturze populacji „mobinautów”, czyli internautów korzystających z internetu przez urządzenia mobilne, są dostarczane przez instytut Millward Brown.

W tym miejscu pragniemy zwrócić także uwagę na funkcjonujące w środowisku rozbieżności w definicjach wskaźników, które utrudniają porównywanie ze sobą wyników otrzymanych z różnych źródeł. I tak, w przypadku pomiaru zasięgu aplikacji niezwykle ważne jest, czy zasięg jest podawany dla aplikacji zainstalowanych, czy też faktycznie używanych. Jeżeli dla faktycznie używanych, koniecznie jest kolejne rozróżnienie – czy mówimy o aplikacjach wywołanych na pierwszy ekran (jak to przyjęliśmy w badaniu Mobience), czy też o uruchomionych procesach.

Kończąc, zwracamy się z prośbą o rozważne analizowanie wyników dotyczących aplikacji mobilnych i porównywanie danych uzyskanych za pomocą tej samej metodologii. W przypadku wątpliwości dotyczących badania Mobience zachęcamy do bezpośredniego kontaktu z naszą firmą. Z przyjemnością przedstawimy szczegóły procesu badawczego oraz odpowiemy na wszelkie pytania.

źródło: informacja Mobigate

Obserwuj

Łukasz Majchrzyk

redaktor mobiRANK.pl
Od 2005 roku zajmuje się komunikacją internetową i e-marketingiem, pasjonat urządzeń mobilnych i nowoczesnych technologii. Dołącz do moich kręgów na .
Obserwuj