Zestawienie 20 polskich aplikacji mobilnych na Androida, które cieszyły się największą popularnością w grudniu 2016 roku.
W zeszłym tygodniu zaprezentowaliśmy po raz pierwszy wyniki badania Gemius/PBI, prezentujące najpopularniejsze aplikacje wśród polskich użytkowników mobilnych.
Dzisiaj firma Spicy Mobile udostępniła także po raz pierwszy swoje dane dotyczące popularności polskich aplikacji mobilnych w grudniu 2016 roku, wśród użytkowników smartfonów i tabletów z systemem Android. Dane pochodzą z badania Mobience (pasywnego pomiaru korzystania z aplikacji mobilnych oraz oglądalności stron poprzez urządzenia mobilne) i są dostępne dla wydawców i reklamodawców w ramach platformy Mobigate.
TOP 20 najpopularniejszych polskich aplikacji mobilnych na Androida
W grudniu 2016 najpopularniejszymi polskimi aplikacjami mobilnymi na platformie Android, były: OLX.pl – ogłoszenia lokalne i Allegro. Z zasięgiem około 4% na kolejnych miejscach uplasowały się Player, Blix Gazetki Kupony, Mój Orange i ipla. Aplikacje te znajdują się jednak dopiero powyżej 20. miejsca w zestawieniu ogólnym, z uwzględnieniem także zagranicznych aplikacji.
Warto zwrócić uwagę na aplikacje tylko dwie bankowe, które złapały się do pierwszej dwudziestki najpopularniejszych appek w Polce – są to mBank i BZWBK24 mobile.
Ciekawym zestawieniem byłoby porównanie aktywności użytkowników iPhone’ów, jednak póki co nie dysponujemy takimi danymi.
lp. | poz. w rankingu ogólnym | nazwa aplikacji | zasięg | liczba użytkowników | liczba wywołań na 1. ekran |
---|---|---|---|---|---|
1. | 7. | OLX.pl – ogłoszenia lokalne | 12,30% | 2 183 735 | 90 274 272 |
2. | 12. | Allegro | 8,41% | 1 493 106 | 55 544 269 |
3. | 22. | Player + Player HD | 4,55% | 807 804 | 29 870 207 |
4. | 24. | Blix Gazetki Kupony | 4,39% | 779 398 | 41 592 643 |
5. | 25. | Mój Orange | 4,22% | 749 216 | 7 738 773 |
6. | 28. | ipla | 4,10% | 727 912 | 17 929 478 |
7. | 33. | Centrum Wróżb | 3,38% | 600 083 | 8 350 206 |
8. | 37. | mBank PL | 3,17% | 562 800 | 13 991 026 |
9. | 38. | Yanosik navi antyradar kamera | 3,12% | 553 923 | 83 485 096 |
10. | 44. | BusNavi | 2,75% | 488 233 | 11 721 681 |
11. | 45. | GG | 2,74% | 486 458 | 139 569 883 |
12. | 51. | Audioteka | 2,35% | 417 218 | 1 929 308 |
13. | 53. | jakdojade.pl | 2,25% | 399 464 | 31 369 105 |
14. | 56. | FlashScore – wyniki na żywo | 2,07% | 367 507 | 28 443 309 |
15. | 57. | Kupony gazetki zniżki promocje | 2,05% | 363 956 | 5 103 799 |
16. | 59. | IKO | 1,99% | 353 303 | 14 252 483 |
17. | 63. | Open FM | 1,91% | 339 100 | 11 978 054 |
18. | 66. | Quizowanie | 1,88% | 333 774 | 29 213 070 |
19. | 67. | nc+ GO (+tablet) | 1,87% | 331 999 | 6 087 105 |
20. | 71. | BZWBK24 mobile | 1,79% | 317 796 | 9 003 471 |
W odpowiedzi na liczne komentarze związane z publikacją rankingu Spicy Mobile wydało poniższe oświadczenie, dotyczące rankingu polskich aplikacji mobilnych:
W odpowiedzi na liczne komentarze związane z publikacją rankingu polskich aplikacji mobilnych, a zwłaszcza w nawiązaniu do artykułu „Raporty mobilne: dlaczego nie ufam Gemiusowi i Spicy Mobile”, który ukazał się 18 stycznia br. w serwisie LinkedIn, pragniemy odnieść się do zasadniczych kwestii, a także zapewnić o naszej otwartości na wszelkie sugestie i opinie ze strony przedstawicieli agencji, wydawców oraz reklamodawców.
Spicy Mobile realizuje badanie Mobience od stycznia 2015 r. zgodnie z zasadami badawczymi i najlepszą wiedzą. Celem badania jest zebranie informacji na temat polskiej społeczności mobilnej, dokładne określenie profilu użytkowników, intensywności i okoliczności korzystania z urządzeń oraz poszczególnych aplikacji, a także określenie najbardziej popularnych aplikacji mobilnych wśród konkretnych grup osób. Zebrane wyniki są prezentowane w ramach platformy Mobigate i służą do lepszego zaplanowania działań w kanale mobile. Dodatkowo, z uwagi na dotychczasowy brak tego typu danych na rynku polskim, część wyników była przez nas regularnie udostępniana za pośrednictwem mediów – w formie rankingów oraz tematycznych analiz.
Z zainteresowaniem przyjmujemy opinie środowisk branżowych, które pojawiły się w wyniku publikacji ostatniego rankingu, tj. rankingu polskich aplikacji mobilnych za grudzień 2016 r. Liczymy, że rozpoczęta dyskusja będzie przyczynkiem do rozwoju naszej branży, edukacji rynku i wypracowania najlepszych rozwiązań. Jednocześnie, z przykrością odbieramy komentarze i publikacje, które w oparciu o błędne założenia podważają wiarygodność naszej pracy. Pragniemy podkreślić, że oba badania będące w ostatnich dniach przedmiotem dyskusji, publikacji i porównań – tj. badanie Mobience oraz badanie Gemius/PBI – są realizowane według różnych metodologii, co w naturalny sposób wpływa na otrzymane wyniki.
Badanie Mobience jest pasywnym pomiarem korzystania z aplikacji mobilnych oraz oglądalności stron poprzez urządzenia mobilne – telefony i tablety, który obejmuje użytkowników w wieku 15+ korzystających z urządzeń mobilnych z systemem Android. Zasięg dla danej aplikacji jest liczony tylko wtedy, gdy użytkownik wywoła ją na pierwszy ekran choć raz w miesiącu. Pomiar aktywności użytkowników jest dokonywany automatycznie przez zainstalowany na telefonach program monitorujący, bez konieczności wykonywania aktywnych działań ze strony osoby badanej. Obecnie udział systemu Android w ogóle ruchu www dostarczanego z urządzeń mobilnych wynosi 82% (według Ranking.pl, dane za tydzień 26 grudnia 2016 – 1 stycznia 2017). Dane o strukturze populacji „mobinautów”, czyli internautów korzystających z internetu przez urządzenia mobilne, są dostarczane przez instytut Millward Brown.
W tym miejscu pragniemy zwrócić także uwagę na funkcjonujące w środowisku rozbieżności w definicjach wskaźników, które utrudniają porównywanie ze sobą wyników otrzymanych z różnych źródeł. I tak, w przypadku pomiaru zasięgu aplikacji niezwykle ważne jest, czy zasięg jest podawany dla aplikacji zainstalowanych, czy też faktycznie używanych. Jeżeli dla faktycznie używanych, koniecznie jest kolejne rozróżnienie – czy mówimy o aplikacjach wywołanych na pierwszy ekran (jak to przyjęliśmy w badaniu Mobience), czy też o uruchomionych procesach.
Kończąc, zwracamy się z prośbą o rozważne analizowanie wyników dotyczących aplikacji mobilnych i porównywanie danych uzyskanych za pomocą tej samej metodologii. W przypadku wątpliwości dotyczących badania Mobience zachęcamy do bezpośredniego kontaktu z naszą firmą. Z przyjemnością przedstawimy szczegóły procesu badawczego oraz odpowiemy na wszelkie pytania.
źródło: informacja Mobigate