20 najpopularniejszych polskich aplikacji mobilnych (grudzień 2016)

Zestawienie 20 polskich aplikacji mobilnych na Androida, które cieszyły się największą popularnością w grudniu 2016 roku.

W zeszłym tygodniu zaprezentowaliśmy po raz pierwszy wyniki badania Gemius/PBI, prezentujące najpopularniejsze aplikacje wśród polskich użytkowników mobilnych.

Dzisiaj firma Spicy Mobile udostępniła także po raz pierwszy swoje dane dotyczące popularności polskich aplikacji mobilnych w grudniu 2016 roku, wśród użytkowników smartfonów i tabletów z systemem Android. Dane pochodzą z badania Mobience (pasywnego pomiaru korzystania z aplikacji mobilnych oraz oglądalności stron poprzez urządzenia mobilne) i są dostępne dla wydawców i reklamodawców w ramach platformy Mobigate.

TOP 20 najpopularniejszych polskich aplikacji mobilnych na Androida

W grudniu 2016 najpopularniejszymi polskimi aplikacjami mobilnymi na platformie Android, były: OLX.pl – ogłoszenia lokalne i Allegro. Z zasięgiem około 4% na kolejnych miejscach uplasowały się Player, Blix Gazetki Kupony, Mój Orange i ipla. Aplikacje te znajdują się jednak dopiero powyżej 20. miejsca w zestawieniu ogólnym, z uwzględnieniem także zagranicznych aplikacji.


Warto zwrócić uwagę na aplikacje tylko dwie bankowe, które złapały się do pierwszej dwudziestki najpopularniejszych appek w Polce – są to mBank i BZWBK24 mobile.

Ciekawym zestawieniem byłoby porównanie aktywności użytkowników iPhone’ów, jednak póki co nie dysponujemy takimi danymi.

TOP 20 polskich aplikacji mobilnych w grudniu 2016 r.

lp.poz. w rankingu ogólnymnazwa aplikacjizasięgliczba użytkownikówliczba wywołań na 1. ekran
1.7.OLX.pl – ogłoszenia lokalne12,30%2 183 73590 274 272
2.12.Allegro8,41%1 493 10655 544 269
3.22.Player + Player HD4,55%807 80429 870 207
4.24.Blix Gazetki Kupony4,39%779 39841 592 643
5.25.Mój Orange4,22%749 2167 738 773
6.28.ipla4,10%727 91217 929 478
7.33.Centrum Wróżb3,38%600 0838 350 206
8.37.mBank PL3,17%562 80013 991 026
9.38.Yanosik navi antyradar kamera3,12%553 92383 485 096
10.44.BusNavi2,75%488 23311 721 681
11.45.GG2,74%486 458139 569 883
12.51.Audioteka2,35%417 2181 929 308
13.53.jakdojade.pl2,25%399 46431 369 105
14.56.FlashScore – wyniki na żywo2,07%367 50728 443 309
15.57.Kupony gazetki zniżki promocje2,05%363 9565 103 799
16.59.IKO1,99%353 30314 252 483
17.63.Open FM1,91%339 10011 978 054
18.66.Quizowanie1,88%333 77429 213 070
19.67.nc+ GO (+tablet)1,87%331 9996 087 105
20.71.BZWBK24 mobile1,79%317 7969 003 471

W odpowiedzi na liczne komentarze związane z publikacją rankingu Spicy Mobile wydało poniższe oświadczenie, dotyczące rankingu polskich aplikacji mobilnych:

W odpowiedzi na liczne komentarze związane z publikacją rankingu polskich aplikacji mobilnych, a zwłaszcza w nawiązaniu do artykułu „Raporty mobilne: dlaczego nie ufam Gemiusowi i Spicy Mobile”, który ukazał się 18 stycznia br. w serwisie LinkedIn, pragniemy odnieść się do zasadniczych kwestii, a także zapewnić o naszej otwartości na wszelkie sugestie i opinie ze strony przedstawicieli agencji, wydawców oraz reklamodawców.

Spicy Mobile realizuje badanie Mobience od stycznia 2015 r. zgodnie z zasadami badawczymi i najlepszą wiedzą. Celem badania jest zebranie informacji na temat polskiej społeczności mobilnej, dokładne określenie profilu użytkowników, intensywności i okoliczności korzystania z urządzeń oraz poszczególnych aplikacji, a także określenie najbardziej popularnych aplikacji mobilnych wśród konkretnych grup osób. Zebrane wyniki są prezentowane w ramach platformy Mobigate i służą do lepszego zaplanowania działań w kanale mobile. Dodatkowo, z uwagi na dotychczasowy brak tego typu danych na rynku polskim, część wyników była przez nas regularnie udostępniana za pośrednictwem mediów – w formie rankingów oraz tematycznych analiz.

Z zainteresowaniem przyjmujemy opinie środowisk branżowych, które pojawiły się w wyniku publikacji ostatniego rankingu, tj. rankingu polskich aplikacji mobilnych za grudzień 2016 r. Liczymy, że rozpoczęta dyskusja będzie przyczynkiem do rozwoju naszej branży, edukacji rynku i wypracowania najlepszych rozwiązań. Jednocześnie, z przykrością odbieramy komentarze i publikacje, które w oparciu o błędne założenia podważają wiarygodność naszej pracy. Pragniemy podkreślić, że oba badania będące w ostatnich dniach przedmiotem dyskusji, publikacji i porównań – tj. badanie Mobience oraz badanie Gemius/PBI – są realizowane według różnych metodologii, co w naturalny sposób wpływa na otrzymane wyniki.

Badanie Mobience jest pasywnym pomiarem korzystania z aplikacji mobilnych oraz oglądalności stron poprzez urządzenia mobilne – telefony i tablety, który obejmuje użytkowników w wieku 15+ korzystających z urządzeń mobilnych z systemem Android. Zasięg dla danej aplikacji jest liczony tylko wtedy, gdy użytkownik wywoła ją na pierwszy ekran choć raz w miesiącu. Pomiar aktywności  użytkowników jest dokonywany automatycznie przez zainstalowany na telefonach program monitorujący, bez konieczności wykonywania aktywnych działań ze strony osoby badanej. Obecnie udział systemu Android w ogóle ruchu www dostarczanego z urządzeń mobilnych wynosi 82% (według Ranking.pl, dane za tydzień 26 grudnia 2016 – 1 stycznia 2017). Dane o strukturze populacji „mobinautów”, czyli internautów korzystających z internetu przez urządzenia mobilne, są dostarczane przez instytut Millward Brown.

W tym miejscu pragniemy zwrócić także uwagę na funkcjonujące w środowisku rozbieżności w definicjach wskaźników, które utrudniają porównywanie ze sobą wyników otrzymanych z różnych źródeł. I tak, w przypadku pomiaru zasięgu aplikacji niezwykle ważne jest, czy zasięg jest podawany dla aplikacji zainstalowanych, czy też faktycznie używanych. Jeżeli dla faktycznie używanych, koniecznie jest kolejne rozróżnienie – czy mówimy o aplikacjach wywołanych na pierwszy ekran (jak to przyjęliśmy w badaniu Mobience), czy też o uruchomionych procesach.

Kończąc, zwracamy się z prośbą o rozważne analizowanie wyników dotyczących aplikacji mobilnych i porównywanie danych uzyskanych za pomocą tej samej metodologii. W przypadku wątpliwości dotyczących badania Mobience zachęcamy do bezpośredniego kontaktu z naszą firmą. Z przyjemnością przedstawimy szczegóły procesu badawczego oraz odpowiemy na wszelkie pytania.

źródło: informacja Mobigate

Łukasz Majchrzyk
Obserwuj

Łukasz Majchrzyk

redaktor mobiRANK.pl
Od 2005 roku zajmuje się komunikacją internetową i e-marketingiem, pasjonat urządzeń mobilnych i nowych technologii. Dołącz do moich kręgów na Google+ .
Łukasz Majchrzyk
Obserwuj