Apple, które stworzyło rynek tabletów nie jest już na nim liderem. Zobacz jak wygląda udział na światowym rynku tabletów w 2. kwartale 2015 r.
Kiedy wiosną 2010 roku po raz pierwszy ukazał się iPad, tablety były rzadkością. Oczywiście, takie firmy jak Microsoft eksperymentowały z hybrydowymi komputerami PC z ekranem dotykowym, ale te urządzenia nie trafiły wówczas na rynek.
Rok później, Apple sprzedawał około 10 milionów iPadów w ciągu jednego kwartału, a inni producenci ścigali się by wpasować się w panujący trend. Przez kilka lat rynek tabletów należał głównie do firmy Apple.
Na poniższym wykresie, przygotowanym przez serwis Statista i opartym na danych IDC, widzimy jak udział największych graczy – Apple’a i Samsunga – zmieniał się od 2011 roku do drugiego kwartału 2015 roku.
Przez ostatni rok udział tabletów Samsunga bardzo zbliżył się do udziału iPada, a prawie 60% sprzedanych tabletów pochodzi obecnie od mniejszych producentów, bez konkretnie dominującej grupy. Wśród mniejszych producentów, najpopularniejszym jest Lenovo z około 6-proc. udziałem.
Udział producentów na rynku tabletów (% i mln sprzedanych sztuk tabletów)
producent | mln szt.(2015) | udział w 2015 | mln szt. (2014) | udział w 2014 | zmiana (%) |
---|---|---|---|---|---|
1. Apple | 10,9 | 24,5% | 13,3 | 27,7% | -17,9% |
2. Samsung | 7,6 | 17,0% | 8,6 | 18,0% | -12% |
3. Lenovo | 2,5 | 5,7% | 2,4 | 4,9% | 6,8% |
4. Huawei | 1,6 | 3,7% | 0,8 | 1,7% | 103,6% |
5. LG | 1,6 | 3,6% | 0,5 | 1,0% | 246,4% |
pozostali | 20,4 | 45,6% | 22,4 | 46,7% | -9,3% |
total: | 44,7 | 100% | 48 | 100 | -7,0% |
źródło: IDC Worldwide Quarterly Tablet Tracker, 29 lipca 2015, dane uwzględniają tablety i urządzenia hybrydowe 2 w 1.
Tymczasem w ciągu ostatnich lat cały rynek tabletów odnotowuje ciągły spadek – wg danych IDC sprzedaż tabletów w 2. kwartale 2015 roku spadła o 7% w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku.
źródło: Statista, IDC – Worldwide Tablet Market Continues to Decline; Vendor Landscape is Evolving, According to IDC