Aplikacje mobilne są już nieodłącznym elementem polskiej bankowości. Bank, który nie ma aplikacji mobilnej jest daleko w tyle za konkurencją. Zobaczcie nasz najnowszy ranking polskich bankowych aplikacji mobilnych.
O rankingu mobilnych aplikacji bankowych 2014
Serwis mobiRANK.pl po raz drugi przeprowadził ranking mobilnych aplikacji polskich banków. W zeszłym roku w rankingu ocenialiśmy 16 natywnych aplikacji mobilnych, które pełniły funkcję mobilnych serwisów transakcyjnych (Ranking 16 polskich aplikacji bankowości mobilnej (lipiec 2013)). W tym roku naliczyliśmy ich o 7 więcej – aż 23 aplikacje. Część banków świeżo dołączyła do grona mobilnych i zapowiada się, że jest to dopiero początek.
Minął dokładnie rok od ostatniego zestawienia, dlatego postanowiliśmy powiedzieć „sprawdzam” i zobaczyć co zmieniło się od tego czasu w polskiej bankowości mobilnej i jak często banki aktualizują swoje aplikacje mobilne. Biorąc pod uwagę kwestie bezpieczeństwa, oraz to, że powinny pojawiać się coraz nowsze funkcje, częste aktualizacje są ważnym kryterium. Odległy czas aktualizacji może świadczyć o tym, że bank trochę osiadł na laurach po stworzeniu aplikacji – odhaczył aplikację mobilną, a postęp niech się dzieje – ale u konkurencji :-)
W tegorocznym rankingu przyjęliśmy trochę inną metodologię, postanowiliśmy wziąć pod lupę funkcjonalności, które naszym zdaniem są niezbędne w aplikacji mobilnej i sprawiają, że aplikacja jest użyteczna. Nie ocenialiśmy wyglądu interfejsów, nawigacji, ani działania – jedynie cechy istotne dla użytkownika mobilnego. Po pierwsze zadaliśmy sobie pytanie: jakie cechy (funkcje) powinna mieć mobilna aplikacja bankowa, aby była w pełni użyteczna dla nas samych, np. w podróży – tak powstały pytania do rankingu.
Zadaliśmy bankom 14 prostych pytań, na które wystarczyło odpowiedzieć TAK lub NIE. Dzięki odpowiedziom można mieć ogólny pogląd na to, czy aplikacja jest rzeczywiście mobilna, czy posiada dodatkowe wyróżniające ją funkcje, czy tylko sprawia pozór mobilnej. Chciałbym podziękować bankom, które udzieliły odpowiedzi oraz za dodatkowe informacje, z których dowiedzieliśmy o ciekawych planach rozwoju ich aplikacji. Wydaje mi się, że jest na co czekać, a ranking będzie wymagał rychłego update’u.
Wnioski z badania są bardzo ciekawe i mam nadzieję, że w następnym rankingu większość banków będzie na TAK. Wyniki niech będą wskazówką i podpowiedzią dla banków, na temat tego co jeszcze muszą nadrobić, aby aplikacja była mobilna przez duże M.
Oceniane aplikacje banków
Oceniliśmy 23 aplikacje banków (poniżej nazwy alfabetycznie i linki do aplikacji na Androida i iOS-a).
APLIKACJA | iOS | ANDROID |
---|---|---|
Alior Bank | pobierz | pobierz |
Bank SMART | pobierz | pobierz |
BIZ Bank | pobierz | pobierz |
BNP Paribas | pobierz | pobierz |
BPH | pobierz | pobierz |
BS Jastrzębie | pobierz | pobierz |
BS Wschowa | pobierz | pobierz |
BZ WBK | pobierz | pobierz |
Citi Handlowy | pobierz | pobierz |
ES Bank BS | pobierz | pobierz |
Eurobank | pobierz | pobierz |
GBS Bank | pobierz | pobierz |
Getin Bank | pobierz | pobierz |
ING Bank | pobierz | pobierz |
mBank 2.0 | pobierz | pobierz |
mBank CompanyMobile | pobierz | pobierz |
Meritum Bank | pobierz | pobierz |
Millennium Bank | pobierz | pobierz |
Pekao SA | pobierz | pobierz |
PKO BP | pobierz | pobierz |
Plus Bank | pobierz | pobierz |
Raiffeisen Polbank | pobierz | pobierz |
T-Mobile Bank | pobierz | pobierz |
Zasady przyznawania punktów
Przyznawaliśmy po pełnym punkcie za pozytywną odpowiedź TAK. W sumie do zdobycia było 14 punktów. Przy pytaniach podaliśmy możliwe punkty do zdobycia. Żaden bank nie zdobył maksymalnej liczby 14 punktów, co oznacza, że na polskim rynku mobilnych aplikacji bankowych nie ma jeszcze ideału. Jednak w korespondencji z nami, banki zaznaczają, że cały czas rozwijają swoje aplikacje i będą dostarczać coraz to nowsze funkcje. Poniżej znajdziecie pytania, szczegółowe wyniki oraz nasz komentarz do zestawienia.
Pytania
- Czy aplikacja mobilna obsługuje rachunki firmowe? (1 pkt)
- Czy przez aplikację można założyć rachunek? (1 pkt)
- Czy można sprawdzić saldo rachunku? (1 pkt)
- Czy można założyć dowolną lokatę przez aplikację mobilną? (1 pkt)
- Czy można zarządzać parametrami kart płatniczych (TAK w przypadku gdy możliwe są obie operacje: zmiana PIN-u i natychmiastowe zastrzeżenie karty)? (1 pkt)
- Czy aplikacja może być obsługiwana głosowo (opcjonalnie: jakie polecenia można obsłużyć głosowo)? (1 pkt)
- Czy możliwe jest wykonanie przelewu za pomocą QR kodu? (1 pkt)
- Czy możliwe jest wykonanie przelewu za pomocą zdjęcia rachunku/faktury (OCR)? (1 pkt)
- Czy możliwe jest wykonanie przelewu bez znajomości numeru rachunku odbiorcy (e-mail, nr tel., Facebook)? (1 pkt gdy choć jedna opcja TAK)
- Czy poprzez aplikację mobilną można skontaktować się z bankiem (czat, szybkie wiadomości, reklamacje) bez konieczności dodatkowej autoryzacji i wykonywania połączenia telefonicznego? (1 pkt gdy choć jedna opcja TAK)
- Czy aplikacja umożliwia wykonywanie natychmiastowych przelewów zewnętrznych? (1 pkt)
- Czy dzięki aplikacji można dokonywać zakupów online i offline (NFC, kod generowany w aplikacji)? (1 pkt)
- Czy aplikacja działa w trybie offline? (1 pkt)
- Kiedy ostatnio była modyfikowana aplikacja mobilna (update w App Storze/ sklepie Google Play)? (1 pkt jeśli mniej niż miesiąc temu, czyli po 15 czerwca)
TOP MOBILNYCH aplikacji bankowych
Ranking mobilnych aplikacji bankowych (lipiec 2014)
Wyniki szczegółowe rankingu (od najlepszych alfabetycznie) – kliknij na obrazek, aby powiększyć
Punktacja
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | Σ | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Meritum Bank | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 11 | |||
Getin Bank | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 9 | |||||
BZ WBK | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 8 | ||||||
T-Mobile Bank | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 8 | ||||||
Millennium Bank | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 7 | |||||||
Pekao SA | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 7 | |||||||
Eurobank | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 6 | ||||||||
mBank 2.0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 6 | ||||||||
PKO BP | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 6 | ||||||||
Alior Bank | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | |||||||||
Bank SMART | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | |||||||||
BIZ Bank | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | |||||||||
BNP Paribas | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | |||||||||
mBank Company | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | |||||||||
ING Bank | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | ||||||||||
BPH | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | ||||||||||
Citi Handlowy | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | ||||||||||
Plus Bank | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | ||||||||||
Raiffeisen Polbank | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | ||||||||||
BS Wschowa | 1 | 1 | 1 | 3 | |||||||||||
BS Jastrzębie | 1 | 1 | 1 | 3 | |||||||||||
ES Bank BS | 1 | 1 | 1 | 3 | |||||||||||
GBS Bank | 1 | 1 | 1 | 3 |
Podsumowanie – Zwycięzcą rankingu został Meritum Bank
Pierwsze miejsce w tegorocznym rankingu polskich bankowych aplikacji mobilnych serwisu mobiRANK.pl zajęła aplikacja mobilna Meritum Banku, zdobywając 11 punktów na 14 możliwych. Meritum Bank jako jeden z nielicznych oferuje unikatowe wśród bankowych aplikacji mobilnych funkcjonalności. Jedną z ciekawszych jest zakładanie rachunku bankowego przez aplikację – wystarczy zrobić zdjęcie dowodu osobistego i dzięki technologii OCR możemy złożyć wniosek, bez większego trudu.
Obsługa głosowa to także nowe udogodnienie, które posiada aplikacja Meritum Banku. Warto wspomnieć, że powyższe funkcjonalności (zakładanie rachunku robiąc zdjęcie i obsługa głosowa) posiadają jeszcze tylko dwie aplikacje banków: BIZ Banku i Banku SMART. Są to zupełnie nowe marki handlowe FM Banku PBP SA, które dopiero co wystartowały w bankowym wyścigu. Ale jak zapowiadają osoby rozwijające te aplikacje mobilne, to dopiero początek i już wkrótce możemy spodziewać się nowych ciekawych rozwiązań mobilnych w aplikacjach BIZ Banku i Banku SMART. Komendy głosowe wydawane aplikacji pozwalają na sprawdzenie salda rachunku, czy nawet wykonania przelewu Wystarczy powiedzieć, Pokaż ile wydałem w zeszłym dniu/tygodniu/miesiącu, a aplikacja pokaże nam odpowiednie dane.
Kolejną bardzo przydatną funkcją, którą odnotowaliśmy tylko w dwóch aplikacjach mobilnych: Meritum Banku oraz T-Mobile Usługach Bankowych, jest możliwość wykonania przelewu dzięki technologii OCR, czyli wykonania zdjęcia rachunku lub faktury. Dziwne, że tylko 2 banki zdecydowały się wykorzystać tę przydatną opcję i wydawałoby się intuicyjną, jeśli chodzi o aparat smartfona.
Drugie miejsce w naszym rankingu z 9 punktami zajęła aplikacja Getin Banku, która nie posiada obsługi głosowej, czy opcji zakładania rachunku, ale umożliwia skontaktowanie się z bankiem przez aplikację i podobnie jak w Meritum Banku można wykonać przelew bez znajomości numeru rachunku bankowego. Tę ostatnią funkcjonalność posiadają jeszcze aplikacje banków: BZ WBK, Pekao SA, Millennium Banku, PKO BP i mBanku.
Na trzecim miejscu znalazły się aplikacje dwóch banków: BZ WBK oraz T-Mobile Usługi Bankowe z 8 punktami. Warto zaznaczyć, że T-Mobile Usługi Bankowe, obok Alior Banku i mBanku Company Mobile (aplikacja mBanku dla firm), jako jedyne posiadają możliwość zarówno zmiany PIN-u i zastrzeżenia karty płatniczej. Wydawałoby się, że ta funkcja powinna być obowiązkowa w smartfonie, jednak tylko 3 banki to umożliwiają.
Dziękujemy bankom, które pomogły nam w stworzeniu tego rankingu. Kibicujemy wszystkim i mamy nadzieję, że to zestawienie, pomoże bankom dążyć do stworzenia idealnych i w pełni funkcjonalnych aplikacji bankowych.
źródło: informacje od banków
Aplikacja Raiffeisen NIE TAKA BEZPIECZNA.
Mam zainstalowana aplikacje na swoim telefonie. Aby aplikacja byla aktywna ustalilem haslo.i kod pin do uwierzytelnienia przelewow pow.1000zl. Ku mojemu zdziwieniu te hasla sa stale (nie sa zmienne), nie bylo by w tym nic watpliwego, gdyby mozna bylo powiazac -sparowac aplikacje mobilna z danym urzadzeniem (tak jest np w mBanku i Alior). Tu nie mozna parowac Co w zwiazku z powyzszym zwieksza ryzyko dostepu osob trzecich to finansow. W Banku np. BPH jest stale haslo logowania podobnie jak w Raiffeisen i brak parowania aplikacji mobilnej z danym smartfonem ale za to do autoryzacji jest przysylane losowe haslo.
W Raiffeisennie dosc, ze haslo do autoryzacji jest stale, to na dodatek tylko dla transakcji pow.1000zl i co najgorsza nie ma mozliwosci sparowania z konkretnym urzadzeniem. Zatem kazdy moze sobie zainstalowac taka aplikacje, a hasla.jesli sa stale -latwo je zlamac.
Hmm trochę dziwny ten raking w którym jakby aplikacja BPH jest na tym samym poziomie co aplikacja ING. Wyemigrowałem z BPH bo jego aplikacja na telefon jest NIEUŻYWALNA … Poza tym brak oceny ergonomii i szybkości wykonywania operacji czyni ten ranking niepełnym
Czy na pewno w aplikacji mBank Company Mobile możliwa jest zmiana PINu dla karty? W wersji demo aplikacji nie znalazłem takiej funkconalności.
Szkoda tylko że Redakcja nie wzięła pod uwagę ile jest aplikacji dla Klientów Detalicznych a ile jest aplikacji dla Klientów Korporacyjnych, i na ile różne są ich wymagania i oczekiwana względem tychże aplikacji.
„Nie ocenialiśmy wyglądu interfejsów, nawigacji, ani działania ” — czyli kluczowych cech najważniejszych dla aplikacji mobilnych? Eksperci :D :D :D
Zgadza się – są ważne, ale w tym rankingu – tak, jak napisaliśmy – wzięliśmy pod uwagę funkcjonalności mobilnych aplikacji bankowych, które są istotne dla użytkownika mobilnego. Czasem wygląd aplikacji schodzi na drugi plan, jeśli nie możesz wykonać okreslonej czynności korzystając ze smartfona.
Mam pytanie – o co chodzi w punkcie 13? „Czy aplikacja działa w trybie offline? (1 pkt)” – czy to znaczy że umożliwia np „paczkowanie przelewów” kiedy jesteśmy offline i wysyłkę kiedy jesteśmy online?
Tak, na przykład możliwość rozpoczęcia wykonywania przelewu i wysłania dopiero, gdy będziemy mieli dostęp do internetu, czy tez sprawdzenie historii ostatnio wykonanych transakcji. Oprócz tego:
– możliwość sprawdzenia salda (oczywiście stan na czas, gdy ostatnio aplikacja łączyła się z siecią),
– sprawdzenie szczegółów posiadanych produktów.