Mobile w Polsce i na świecie w 2015 roku

Zeszły rok był przełomowym rokiem ze względu na wzrost wszystkich obszarów związanych digitalem, mobilem, internetem mobilnym i social mediami. Zobacz najnowszy raport przedstawiający między innymi statystyki mobilne dotyczące Polski i świata.

Serwis We Are Social opublikował najnowszy raport pt. „Digital, Social & Mobile in 2015”, w którym zaprezentowano najważniejsze dane dla ponad 240 krajów i szczegółowe statystyki dla 30 największych światowych gospoddarek, w tym dla Polski.

Rok 2015 zapowiada się jeszcze bardziej obiecująco dla rozwoju internetu i przemysłu mobilnego. Rynek mobilny zaczyna powoli dominować w cyfrowym świecie i odnotowuje ciągły wzrost.  Dzięki powszechnemu dostępowi, tańszym połączeniom i transmisjom danych pojawia się coraz więcej użytkowników mających dostęp do internetu mobilnego i smartfona

W oparciu o trendy można oczekiwać, że penetracja internetu przez urządzenia mobilne może osiągnąć 50% ludności świata w drugiej połowie 2016 roku. Wcześniej jednak penetracja social mediów może osiągnąć do końca 2015 roku aż ⅓ ludności świata, szczególnie w krajach rozwijających się, w których ten wzrost jest najwyższy.

Świat cyfrowy świat przeszedł przez imponujące kamienie milowe w 2014 roku:

  • Liczba użytkowników mediów społecznych na całym świecie przekroczyła w sierpniu 2014 roku 2 miliardy
  • Penetracja telefonów komórkowych na całym świecie osiągnęła liczbę 50%
  • Liczba internautów na świecie przekroczyła 3 000 000 000 na początku listopada 2014 roku (zobacz także: Jest już ponad 3 mld internautów na świecie!)
  • W grudniu 2014 roku liczba aktywnych połączeń komórkowych przekroczyła liczbę ludzi na świecie

Global digital snapshot - styczeń 2015

Internet

W styczniu 2015 roku prawie 42% ludności na świecie miała dostęp do Internetu, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu z zeszłorocznymi 35%.

Penetracja internetu wg kontynentów (styczeń 2015)
Penetracja internetu wg kontynentów (styczeń 2015)

Według autorów raportu znaczny wzrost penetracji internetu związany jest z bardziej dokładnym raportowaniem danych, niż nagłym wzrostem dostępu do sieci. Nie ulega jednak wątpliwości, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy pojawiło się wiele milionów nowych użytkowników z dostępem do internetu – wielu z nich za pośrednictwem telefonów komórkowych/smartfonów.

Jak informowaliśmy na początku listopada, ponad 3 mld ludzi na całym świecie korzysta z internetu za pośrednictwem różnych urządzeń. W Polsce penetracja internetu wynosi 67%, przy średniej światowej równej 42%.

Penetracja internetu wg krajów (styczeń 2015 r.)
Penetracja internetu wg krajów (styczeń 2015 r.)

Prędkości połączenia z internetem bardzo różni się w zależności od kraju. Na przykład średnia prędkość internetu w Korei Południowej to 25 Mbps, a w Indiach osiąga ledwo 2 Mbps. Top 5 krajów, w których jest średnio najszybszy internet to oczywiście Korea Południowa, następnie Hong Kong, Japonia, Singapur i USA.

W Polsce średnia prędkość internetu wynosi 8,6 Mbps – wynik całkiem dobry, przy średniej światowej 4,5 Mbps.

Średnia prędkość internetu wg kraju (styczeń 2015)
Średnia prędkość internetu wg kraju (styczeń 2015)

Przeciętny internauta spędza około 4 godziny i 25 minut w sieci każdego dnia. W Południowo-Wschodniej Azji odnotowano najwyższą dzienną  średnią użytkowania internetu. Badanie przeprowadzone przez GlobalWebIndex pokazuje, że filipińscy użytkownicy internetu spędzają w internecie więcej niż 6 godzin na dobę!

Czas jaki spędzają Polacy w internecie wynosi 4,9 godzin, a z internetu mobilnego korzystamy średnio 1,8 godziny dziennie. Średnia na świecie to odpowiedni 4,4 oraz 2,7 godziny.

Czas korzystania z internetu stacjonarnego i mobilnego wg kraju (styczeń 2015)
Czas korzystania z internetu stacjonarnego i mobilnego wg kraju (styczeń 2015)

Internet mobilny

Globalny mobilny ruch internetowy podskoczyła o 39% od tego samego czasu w zeszłym roku. Jedna trzecia wszystkich stron internetowych przeglądana jest obecnie przez telefony komórkowe (33%). W Polsce liczba ta wynosi 46%.

Ruch mobilny generowany przez strony internetowe (styczeń 2015)

Dobrą wiadomością jest to, że w ciągu ostatniego roku gwałtownie wzrósł dostęp do szybkiego internetu mobilnego (3G lub 4G).

Dostęp do szybkiego internetu mobilnego
Dostęp do szybkiego internetu mobilnego (3G lub 4G) wg kraju w styczniu 2015 r.

Średnia prędkość internetu mobilnego najwyższa jest w Południowej Korei i wynosi ok. 18,2 Mbps, podczas gdy w Polsce to 5 Mbps.

Średnia prędkość internetu mobilnego na świecie wg kraju (styczeń 2015)
Średnia prędkość internetu mobilnego na świecie wg kraju (styczeń 2015)

Social media

Popularność social mediów także nadal rośnie w szybkim tempie na całym świecie. Aktywne konta na portalach społecznościowych stanowią 29% ludności na świecie. Tymczasem badania przeprowadzone przez GlobalWebIndex sugerują, że przeciętny użytkownik mediów społecznościowych spędza 2 godziny i 25 minut dziennie na portalach społecznościowych i mikroblogów. Polscy social maniacy spędzają ok. 2,1 godziny w social mediach.

Użycie social mediów w styczniu 2015 r.

Facebook nadal dominuje wśród wszystkich portali społecznościowych na świecie i w styczniu 2015 roku posiadał już 1 366 000 000 aktywnych użytkowników.  83% facebookowiczów, czyli 1 133 000 000 globalnych użytkowników platformy ma dostęp do usługi za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

Mobilne korzystanie z serwisów społecznościowych takich jak Facebook rośnie na całym świecie. Sumując mobilnych użytkowników popularnych sieci społecznościowych w każdym kraju, otrzymujemy ok. 1 650 000 000 aktywnych mobilnych kont społecznościowych na styczeń 2015 rok.

Korzystanie z social mediów przez urządzenia mobilne
Korzystanie z social mediów przez urządzenia mobilne wg kraju (styczeń 2015 r.)

Urządzenia mobilne

We wrześniu 2014 roku liczba unikalnych użytkowników telefonów komórkowych przekroczyła 50% ludności na świecie, obecnie jest to 5% wzrost w stosunku do tego samego okresu w zeszłym roku. W tym roku zobaczymy około 200 milionów nowych użytkowników telefonów komórkowych.

GSMA Intelligence i Ericsson odnotowują więcej niż 7 mld aktywnych abonamentów komórkowych, ale ważne jest, aby pamiętać, że średnia globalna liczba telefonów na użytkownika wciąż utrzymuje się na poziomie około 2 sztuk.

Użytkownicy mobilni na świecie w styczniu 2015 roku.

Smartfony stanowią coraz większą liczbę aktywnych telefonów, według firmy Ericsson stanowią one 38% wszystkich aktywnych komórek na świecie.

Połączenia komórkowe wg urządzeń styczeń 2015
Połączenia komórkowe wg urządzeń styczeń 2015

Prawie 4 z 10 globalnych połączeń z internetem mobilnym odbywa się przez sieć 3G lub 4G.

Telefony komórkowe na świecie w styczniu 2015 roku

Jednak ponad trzy czwarte połączeń telefonów komórkowych na świecie odbywa się jeszcze w taryfach pre-paid, a koszty nabycia i utrzymania aktywnego telefonu nadal stanowią znaczną część wydatków gospodarstw domowych w wielu krajach rozwijających się.

Pre-paid vs. abonament wg kraju (styczeń 2015)
Pre-paid vs. abonament wg kraju (styczeń 2015)
Połączenia z internetem mobilnym wg platformy mobilnej (styczeń 2015)
Połączenia z internetem mobilnym wg platformy mobilnej (styczeń 2015)

Szczegółowe statystyki mobilne dla Polski (stan na styczeń 2015 r.)

Digital w Polsce (styczeń 2015 r.)

W Polsce mamy 38,5 mln ludzi, z czego ponad 67%, czyli 25,7 mln to internauci. Ponad jedna trzecia (13 mln) posiada aktywne konto w social mediach, a na jedną osobę przypada 1,47 telefonu komórkowego. 9,2 milionów osób korzysta aktywnie z serwisów społecznościowych przez smartfona.

Penetracja internetu w Polsce (styczeń 2015)
Penetracja internetu w Polsce (styczeń 2015)

W Polsce mamy 25,7 miliona aktywnych internautów, stanowią oni 67% całej populacji Polski. Aż 15,9 milionów aktywnych internautów mobilnych w Polsce stanowi 41% wszystkich Polaków.

Korzystanie z social mediów w Polsce (styczeń 2015)
Korzystanie z social mediów w Polsce (styczeń 2015)
najpopularniejsze-platformy-spolecznosciowe-w-polsce-styczen-2015
Najpopularniejsze serwisy społecznościowe w Polsce (styczeń 2015)

Facebook jest wciąż najpopularniejszym serwisem społecznościowym w Polsce, następnie Google+, NK.pl, Twitter, Skype, Facebook Messenger, LinkedIn, Badoo, Instagram i Pinterest.

Czas spędzany w mediach 2015

 

 

Około 4 godziny i 51 minut dziennie średnio spędzamy w internecie korzystając z komputera lub tabletu, a 1 godzinę i 49 minut za pomocą telefonu komórkowego.

Aktywność mobilna w Polsce (styczeń 2015)

Co robią najczęściej osoby posiadające smartfona w Polsce?

  • 16% populacji używa social mediów
  • 14%populacji ogląda wideo na telefonie komórkowym
  • 12% gra w gry mobilne
  • 13% używa smartfona jako lokalizatora
  • 20% populacji korzysta w bankowości mobilnej

Zobacz także: Rynek mobilny w Europie w 2014 roku

Jeśli chcesz zobaczyć więcej szczegółowych danych dla Polski lub innych krajów na świecie zachęcamy do zapoznania się z poniższym 376-stronicowym raportem ze statystykami.

Digital, Social & Mobile in 2015 from The Marketing Society

źródło: We Are Social – Digital, Social & Mobile Worldwide in 2015