Aplikacja „Glaze” może być ciekawym zaproszeniem do świata sztuki

Polacy stworzyli przełomowe rozwiązanie w dziedzinie cyfryzacji malarstwa. Innowacją interesują się już najważniejsze światowe muzea i galerie sztuki.

Aplikacja „Glaze”

Polscy naukowcy i programiści dokonali przełomowego odkrycia w cyfryzacji malarstwa. Po latach badań udało im się odwzorować w sferze cyfrowej proces tworzenia w technice renesansowych mistrzów. Projekt wspiera legendarna galeria Colnaghi – najstarsza i jedna z najważniejszych galerii na świecie, specjalizująca się w sprzedaży bezcennych dzieł sztuki dawnej do topowych muzeów i kolekcji prywatnych.

Innowacja w świecie sztuki – cyfrowe malowanie technikami dawnych mistrzów

Aplikacja Glaze została stworzona przez polską firmę technologiczną Well of Art we współpracy z naukowcami z Politechniki Białostockiej w trzyletnim procesie badawczo-rozwojowym, współfinansowanym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Partnerami merytorycznymi projektu były od początku londyńska Fundacja Colnaghi, będąca badawczym skrzydłem galerii pod tą samą nazwą oraz Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.

W wyniku tej współpracy powstało nowatorskie, cyfrowe narzędzie, które z naukową dokładnością pozwala odzwierciedlić historyczne i fizyczne uwarunkowania laserunkowego malarstwa olejnego – rewolucyjnej techniki, będącej efektem eksperymentów materiałowych i artystycznych mistrzów Renesansu takich jak Jan van Eyck czy Leonardo da Vinci. Polegała ona na nakładaniu na siebie cienkich, mocno rozcieńczonych i przezroczystych lub półprzezroczystych warstw (laserunków), które zmieniają ton lub barwę warstwy poniżej, dając niespotykany wcześniej efekt głębi koloru i przestrzenności form. 

Dzięki aplikacji malarskiej stworzonej przez Polaków użytkownicy mogą malować w sposób wierny technice dawnych mistrzów, jednocześnie Glaze eliminuje tygodnie oczekiwania na wyschnięcie poszczególnych warstw farby i proponuje proces tworzenia bez sztalugi, pędzla i drogich pigmentów oraz szkodliwych substancji, dzięki czemu jest on dostępny dla szerokiego grona użytkowników. Dzięki opracowaniu oryginalnego modelu matematycznego, który umożliwia optyczne mieszanie barw w świecie cyfrowym, użytkownik przeżywa prawdziwe doświadczenie malarskie.

Może Ci się spodobać również: Apka „Strava: Run & Ride Training” to sztuka w skali makro

Większość programów graficznych przyzwyczaja nas do płaskich, jednolitych barw. Tymczasem ludzkie oko dostrzega rozmaite tony i poblaski. Dostrzegali je dawni mistrzowie sztuki. Nasza aplikacja pozwala wiernie odtworzyć proces malowania stosowany przez dawnych mistrzów takich jak Rembrandt czy Vermeer, którzy nakładając farbę warstwa za warstwą, mozolnie zbliżali się do perfekcji. Dzięki laserunkom, bo o nich mowa, osiągali efekty podziwiane do dzisiaj. Jednak technika ta wymagała wyczucia, wiedzy, czasu i cierpliwości. Teraz dzięki Glaze zgłębimy właściwości i tonacje poszczególnych barw z palety malarskiej, jednocześnie oddając się bez skrępowania swojej pasji – mówi Robert Latoś, malarz i przedsiębiorca, założyciel i prezes firmy Well of Art.

Robert Latoś – malarz i przedsiębiorca, założyciel i prezes firmy Well of Art
Robert Latoś założyciel Well of Art

Lekcje historii sztuki i rozbudzanie artystycznego talentu

Aplikacja powstała z myślą o najmłodszym pokoleniu, które biegle i kreatywnie obsługuje nowe technologie. Cyfrowi tubylcy preferują zazwyczaj krótkotrwałe uczenie się, eksperymentowanie, wielozadaniowość. Dzieci z tego pokolenia w sposób naturalny odkrywają wszystkie funkcje narzędzi online oraz wymyślają ich nowe zastosowania. Glaze może być dla nich wstępem do fascynującego świata sztuki.

Wierzymy, że oprogramowanie opracowane przez Well of Art pomoże dzieciom zaprzyjaźnić się ze sztuką dzięki twórczej zabawie. Obrazy na ścianach muzeów mogą wydawać im się niezrozumiałe i odległe od ich doświadczenia. Wejście w “buty” malarza pozwoli skrócić ten dystans. Sztuka uczy nieszablonowego, krytycznego myślenia i poszukiwania nieoczywistych rozwiązań i odpowiedzi. Podczas testów zaobserwowaliśmy, że aplikacja sprzyja wyciszeniu i skupieniu, dłuższej i uważniejszej obserwacji sztuki i otoczenia, a także rozwijaniu umiejętności takich jak planowanie strategiczne czy odporność psychiczna na nieuniknione w procesie twórczym porażki – mówi Zofia Czartoryska, menedżerka kultury i kuratorka, która w Well of Art odpowiada za współpracę z muzeami i instytucjami kultury.   

Innowacyjna technologia pomoże muzeom odkrywać przed odwiedzającymi tajniki warsztatu dawnych mistrzów

Aplikacją zainteresowały się światowe muzea, które szukają coraz to lepszych sposobów zachęcających do osobistego i twórczego zaangażowania w odbiór sztuki. Projekt wspiera działająca w Londynie, Nowym Jorku i Madrycie najważniejsza komercyjna galerii sztuki dawnej na świecie Colnaghi, istniejąca bez przerwy od 1760 roku. Trwają także już rozmowy z najliczniej odwiedzanymi muzeami świata. W Polsce rozwiązanie testować można w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, gdzie dzieci mogą wziąć bezpłatnie udział w pierwszym interaktywnym programie nauki malarstwa bez użycia tradycyjnej sztalugi, pędzli i farb. 

Aplikacja Glaze to wyjątkowe narzędzie do interaktywnej edukacji, które świetnie sprawdza się w muzealnej przestrzeni wystawienniczej, do której z przyczyn konserwatorskich nie mogliśmy dotychczas dopuścić spontanicznych małych artystów z pędzlami i farbami. Wykorzystujemy to rozwiązanie, by pokazać kolejne etapy w procesie powstawania obrazu olejnego. Dzięki funkcjom aplikacji jesteśmy w stanie łatwiej wyjaśnić, jak określone barwy zmieniają nastrój obrazu, jak uzyskać trudny w malarstwie efekt świetlistości czy sprawić, aby powierzchnie obrazu wydawały się miękkie, chropowate, gładkie lub przestrzenne. Aplikacja daje muzeom szansę organizacji spotkań ze sztuką w prawdziwie nowoczesnym i innowacyjnym wydaniu cyfrowej pracowni malarskiej – mówi Piotr Górajec, zastępca dyrektora Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. 

Dzieci ustawiające dzieło sztuki i obraz z aplikacji Glaze (Well of Art)

Glaze umożliwia muzeom opowiadanie o dziełach z perspektywy procesu twórczego, a nie tylko tematu czy historii. Pozwala też otworzyć kolekcje na remiksy czy reinterpretacje ze strony widzów, którzy chętnie inspirują się ulubionymi dziełami, tworząc własne prace, osadzone we współczesnym kontekście. Oprogramowanie daje możliwość tworzenia materiałów wizualnych, lekcji, gier czy innych cyfrowych doświadczeń służących nie tylko edukacji, ale też inteligentnej rozrywce. 

Twórcy aplikacji zachęcają do bezpłatnych testów i doświadczania sztuki przez edukację i zabawę. Wersja beta aplikacji jest dostępna na stronie wellofart.com.

Well of Art to firma technologiczna, tworząca digitalowe doświadczenia dedykowane sztuce, edukacji i wartościowej zabawie. Well of Art powstało z potrzeby zachęcenia ludzi do bliższego przyjrzenia się dziełom sztuki i umożliwienia głębszej interakcji z obrazem. 

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Well of Art