Firma Google pobiła rekord świata obliczając liczbę π do stubilionowego miejsca po przecinku – bilionowa cyfra to 0.

Google z powodzeniem obliczyło 100 bilionów cyfr liczby π (czyt. pi), ustanawiając tym samym nowy rekord świata. To nie pierwszy raz, kiedy Google znalazło się na szczycie tabeli liderów. W 2019 roku gigant wyszukiwania jako pierwszy wykorzystał komercyjną usługę w chmurze i dyski półprzewodnikowe, aby ustanowić rekord liczby pi na 31,4 biliona cyfr po przecinku. Zespół z University of Applied Sciences of the Grisons pobił rekord w zeszłym roku, podnosząc sumę do 62,8 biliona miejsc po przecinku.
100-bilionowe miejsce po przecinku liczby π to 0
Tak jak poprzednio, Google używał y-crunchera
do wykonywania obliczeń. Tym razem Compute Engine został skonfigurowany z 128 vCPU, 864 GB pamięci RAM i 100 Gbps przepustowości dla ruchu wychodzącego. Dla porównania, obliczenia z 2019 roku miały tylko 16 Gb/s przepustowości wyjściowej.
Program działał łącznie przez 157 dni, 23 godziny, 31 minut i 7,651 sekundy, wykorzystując w tym procesie 43,5 PB odczytów i 38,5 PB zapisów.
Przeczytaj również: Kalkulator Google wyświetla teraz ułamki obok wyników dziesiętnych
Emma Haruka Iwao, przedstawicielka programistów w Google, powiedziała, że wykorzystała Terraform do skonfigurowania klastra i zarządzania nim. Stworzyli również program, który uruchamia y-cruncher z różnymi parametrami i zautomatyzował większość pomiarów. Wszystkie te udoskonalenia sprawiły, że program był około dwa razy szybszy.

Po co iść dalej w tym momencie? Jak podkreśla Iwao, obliczenia Pi mogą być używane jako miara do wykresu postępu mocy obliczeniowej w czasie. W tym konkretnym przypadku pokazuje również możliwości infrastruktury Google Cloud i niezawodność, jaką zapewnia.
Google opublikowało na GitHubie skrypty, których użyto, dla osób zainteresowanych bardziej szczegółowym spojrzeniem w kod.
Dzień liczby pi jest obchodzony co roku 14 marca – od pierwszych cyfr liczby pi: 3,14.
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: Google | Techspot

Od 2005 roku zajmuję się komunikacją internetową i e-marketingiem, jestem pasjonatem urządzeń mobilnych oraz nowych technologii – i nie waham się ich używać.