Za zakupy online najczęściej płacimy szybkim przelewem

Według najnowszych danych opublikowanych przez firmę Gemius, za e-zakupy Polacy wciąż najchętniej płacą szybkim przelewem internetowym, a ile osób wybiera płatności mobilne?

Najnowsze badanie, którego wyniki zostały zaprezentowane w raporcie „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska” było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z zakupami online. Raport został przygotowany przez firmę Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej, a badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie 1500 internautów mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano od 7 do 14 kwietnia 2017 roku.

Zobacz również: [Raport] Kim są Polacy kupujący w sieci w 2017 roku?

Według zebranych danych wynika, że Polacy najchętniej opłacają swoje zakupy internetowe za pomocą szybkich przelewów. Blisko dwie trzecie (62 proc.) badanych wskazuje, że formą płatności motywującą ich do zakupów online, jest szybki przelew przez serwis płatności.


Ponad jedna trzecia e-konsumentów za czynnik motywujący uznała tradycyjną płatność gotówką przy odbiorze (39 proc.) lub na ręce kuriera (36 proc.). Aż 27 proc. wybiera jeszcze tradycyjny przelew z wpisaniem rachunku odbiorcy.

Najmniej popularne i najrzadziej wymieniane jako motywujące są płatności mobilne za pośrednictwem kodów QR (4 proc.), SMS-em (5 proc.), płatności ratalne (4 proc.) i z odroczonym terminem (4 proc.). Pocieszające jest jednak to, że coraz większą popularnością cieszą szybkie płatności mobilne za pomocą BLIKA (10 proc.). W sumie, typowe płatności mobilne za e-zakupy wybiera zaledwie 19 proc. kupujących w sieci.

Jakie formy płatności motywują Polaków do zakupów online? (wykres Gemius, kwiecień 2017)

Jakie formy płatności motywują Polaków do zakupów online? (wykres Gemius, kwiecień 2017)

Procent internautów kupujących online, którzy wybierają poniższe formy płatności:

  1. szybki przelew przez serwis płatności: 62%
  2. wysyłka za pobraniem (płatność gotówką przy odbiorze): 39%
  3. płatność gotówką przy odbiorze osobistym u kuriera: 36%
  4. przelew tradycyjny (z wpisaniem numeru rachunku): 27%
  5. płatność gotówką przy odbiorze osobistym w sklepie: 23%
  6. płatność kartą płatniczą przy składaniu zamówienia: 22%
  7. płatności mobilne (np. BLIK): 10%
  8. płatność SMS-em: 5%
  9. płatność z odroczonym terminem: 4%
  10. płatności ratalne (np. e-Raty): 4%
  11. przez płatność mobilną (np. kody QR): 4%
  12. żaden z powyższych/trudno powiedzieć: 3%

Polacy deklarują, że miesięcznie wydają około 82,6 zł na odzież, akcesoria, dodatki, 77,1 zł na obuwie, 37,3 zł na książki, płyty i filmy oraz 33,5 zł na bilety do kina i teatru. Sprzęt RTV/AGD to średni koszt 98 zł w ciągu ostatnich sześciu miesięcy a urządzenia mobilne 90,3 zł. Blisko połowa respondentów (47 proc.) w kolejnym roku zamierza utrzymać podobny poziom swoich wydatków na e-zakupy.

źródło: Gemius – Szybkie przelewy motywują do e-zakupów

Łukasz Majchrzyk
Obserwuj

Łukasz Majchrzyk

redaktor mobiRANK.pl
Od 2005 roku zajmuję się komunikacją internetową i e-marketingiem, pasjonat urządzeń mobilnych i nowych technologii.
Łukasz Majchrzyk
Obserwuj