Przyjrzyjmy się bliżej polskiemu e-konsumentowi w 2017 roku – zobacz, kto najczęściej kupuje w internecie w Polsce i dlaczego?
Wraz z rosnącą popularnością e-handlu zmienił się również profil osób kupujących w internecie w Polsce. E-konsumentami jest już 54 proc. polskich internautów, a ich charakterystykę przedstawiono w najnowszym ponadwustustronicowym raporcie „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”.
Charakterystyka internautów w Polsce
Populacja naszego kraju wynosi 38,5 mln ludzi, z czego aż 79% to internauci w wieku od 7 do 75 lat. Oznacza, że w Polsce jest aż 26, 5 mln internautów.
Aż 54% polskich internautów kupowało coś kiedykolwiek online. Co ciekawe tylko 53% internautów kupuje tylko w polskich e-sklepach, a tylko 16% internautów kupuje w zagranicznych sklepach internetowych.
Zapoznaj się także z raportem: Liczba internautów w Polsce (PC i mobilnych) – marzec 2017
Metodologia badania
- Badanie zostało zrealizowane przy pomocy dynamicznych ankiet CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview) losowo emitowanych na witrynach o łącznym zasięgu pokrywającym ponad 90% polskich internautów.
- Dane zbierane były od 7 do 14 kwietnia 2017 roku.
- Analizie poddane zostały wywiady pochodzące od 1500 internautów w wieku 15 i więcej lat. W celu zagwarantowania wysokiej jakości danych, a analizie uwzględnione zostały tylko ukończone ankiety.
- Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, aby odpowiadała strukturze polskich internautów w wieku 15 i więcej lat, uwzględniono także zmienne społeczno-demograficzne (płeć, wiek, wykształcenie, styl życia).
Przeczytaj również: E-commerce w Europie – podobieństwa i różnice
Kim są polscy e-consumenci w 2017 roku?
Kupujący w sieci w 2017 roku to przeważnie osoby poniżej 50. roku życia (88 proc.), ze średnim lub wyższym wykształceniem (77 proc.), mieszkające w mieście (74 proc.) i dobrze oceniające swoją sytuację finansową (51 proc.). Nieco większymi fanami e-handlu są także kobiety (53 proc.).
Najnowszy raport pokazuje, że w porównaniu z 2016 r. wśród kupujących online wzrósł odsetek osób w wieku 25-34 lat (obecnie jest to 29 proc. kupujących w porównaniu z 26 proc. w 2016 roku) i mieszkańców mniejszych miast (44 proc. w porównaniu z 40 proc. rok wcześniej).
Na rzecz grupy z wykształceniem średnim i niższym zmalał udział osób z wykształceniem wyższym. Obecnie ukończenie wyższej uczelni deklaruje co trzeci polski e-konsument (30 proc. w porównaniu z 35 proc. w 2016 roku). Kupujący w sieci coraz lepiej oceniają swoją kondycję finansową – odsetek osób deklarujących ją jako dobrą rośnie od co najmniej dwóch lat i obecnie wynosi 51 proc. (w roku 2016 było to 46 proc.).
Urządzenia wykorzystywane przez Polaków do robienia e-zakupów
Laptop to zdecydowanie najpopularniejsze urządzenie wykorzystywane przez respondentów do zakupów online, aż 81% preferuje robienie zakupów przez to urządzenie. Kolejnymi wymienianymi są komputer stacjonarny (61%), smartfon (47%), tablet (21%) i czytnik e-booków (3%).
W grupie osób, które korzystają z urządzeń mobilnych podczas zakupów online, najczęściej wymienianymi problemami są niedostosowanie stron zakupowych do urządzeń oraz niewygodne formularze na tych stronach. Na te dwa istotne aspekty korzystania z zakupów online mobilnie wskazała ponad połowa odpowiadających.
Około połowa ankietowanych deklaruje, że nie stosuje multichannelingu podczas robienia zakupów przez internet za pomocą urządzeń mobilnych, zarówno w formie prowadzenia zakupu na różnych urządzeniach, jak i porównywania cen podczas kupowania.
Robimy coraz więcej zakupów w zagranicznych sklepach internetowych
Najnowszy raport pokazuje, że polskich internautów, którzy kupują w zagranicznych e-sklepach, przybywa z roku na rok. W porównaniu z ubiegłym rokiem liczba e-konsumentów robiących zakupy w zagranicznych serwisach wzrosła z 10 do 16 proc.
Coraz więcej osób kupuje online, głównie przez wygodę
Kupujących online nie tylko przybywa, ale mają oni także coraz lepszą opinię na temat zakupów przez internet. Według badanych największą zaletą e-zakupów jest ich całodobowa dostępność (82 proc. wskazań). Na kolejnych miejscach w czołówce motywatorów zakupów online znalazły się: wygoda, rozumiana jako brak konieczności jechania do sklepu (77 proc.), oraz nieograniczony czas na wybór poszukiwanego produktu (76 proc.).
Tym, co mogłoby zachęcić badanych do jeszcze częstszych zakupów w e-sklepach, są przede wszystkim dwa atrybuty związane z finansami – niższe koszty dostawy (62 proc. wskazań) oraz niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych (58 proc.). Natomiast wśród problemów, na które najczęściej wskazują e-konsumenci, oceniając zakupy w sieci, znalazły się: długie oczekiwanie na dostawę (38 proc.), wysokie koszty dostawy (37 proc.) oraz natrętne reklamy produktów, już wcześniej obejrzanych przez kupujących (36 proc.).
Dlaczego prawie połowa polskich internautów (46%) nie kupuje w sieci?
Prawie połowa wszystkich badanych (46%) to osoby deklarujące nierobienie zakupów online. Głównym powodem niekupowania online w tej grupie jest preferowanie fizycznego kontaktu z produktem. Jest to najważniejszy powód dla ponad połowy (52%) osób, które nie kupują online. Najmłodsze osoby istotnie częściej niż inne nie chce oczekiwać na dostawę produktu i jest to dla nich najważniejszy powód niekupowania w internecie.
Osoby w wieku 35-49 lat częściej, niż pozostałe grupy wiekowe, wskazywały na skomplikowanie zakupów online oraz oceniały je jako zbyt długie…
Osoby te zapytane o elementy, które potencjalnie mogłyby je zachęcić do zakupów online w przyszłości, wskazywały najczęściej na niższe ceny produktów, niższe koszty dostawy oraz szybkość dostawy.
Cały raport E-commerce w Polsce 2017 (221 stron) możesz pobrać bezpłatnie ze strony internetowej Gemiusa.
źródło: Gemius Polska