Ranking najcenniejszych marek na świecie 2017 r.

W ciągu zaledwie 10 lat, firmy technologiczne całkowicie zdominowały czołówkę najcenniejszych marek na świecie – zobacz ranking TOP 5 marek w 2017 r.

Ranking najcenniejszych marek na świecie (2006-2017)

Serwis Visual Capitalist opublikował wykres przedstawiający jak zmieniała się pierwsza piątka najcenniejszych marek na świecie od 2006 do 2017 roku. Na grafice doskonale widać jak bardzo potężne stały się marki firm technologicznych w ciągu ostatniej dekady. Przy czym obecnie czołówkę rankingu całkowicie zdominowali giganci technologii.

Firmy technologiczne opanowały już giełdę i obszar reklamy cyfrowej, teraz nie mają sobie równych także pod względem wartości marki.

TOP 5 najcenniejszych marek na świecie (2017 r.)

Ranking GlobalnyMarkaWartość
#1Google245,6 mld dolarów
#2Apple234,7 mld dolarów
#3Microsoft143,2 mld dolarów
#4Amazon139,3 mld dolarów
#5Facebook129.8 mld dolarów

Ogromna skala i zasięg firm technologicznych na świecie pomogły zwiększyć wartość ich marek w ciągu zaledwie ostatnich 10 lat. Aby pokazać jak duża jest to liczba wystarczy dodać najnowsze dane Google’a i Apple’a, aby otrzymać wartość porównywalną do PKB Szwecji!

W rzeczywistości nawet po prostu dodanie Google i najnowszych numerów Apple razem daje postać, która rywalizuje z PKB Szwecji.

Jeszcze w 2006 roku w pierwszej piątce znajdował się jedynie Microsoft, pozostałe marki pochodziły spoza branży technologicznej. W 2012 roku tylko McDonald’s utrzymał się w czołówce firm o najbardziej wartościowych markach.

TOP 25 najcenniejszych marek na świecie (2017)

TOP 25 najcenniejszych marek na świecie w 2017 r. (lista)

Czym jest wartość marki?

Dane z wartościami marek, zobrazowane na wykresie, pochodzą z raportu BrandZ Top 100 Global Brands 2017 (PDF), który wykorzystuje konkretną metodologię do określania wartości finansowej różnych marek na całym świecie.

W tym przypadku termin „marką” odnosi się do wartości niematerialnych, które istnieją w umysłach konsumentów, co jest zwykle wynikiem świadomości marki, marketingu, reklamy i innych osobistych doświadczeń. Tymczasem „wartość marki” jest przedstawiona jako konkretna wartość w dolarach, która określa jej ogólną wartość. Pomiar tego składnika wartości niematerialnych jest dodatkowe źródłem wartości dla akcjonariuszy.

Jakiego typu firmy posiadają najsilniejsze marki?

Oto wykres prezentujący kluczowe kategorie wśród 100 najcenniejszych marek na świecie: chińskie marki (12), firmy finansowe (23) i technologiczne (23):

najcenniejsze kategorie wśród 100 najcenniejszych marek 2017

Uwaga: w tym zestawieniu zarówno Amazon jak i Alibaba uznawane są także za firmy technologiczne.

Liczba chińskich marek, które znajdują się w TOP 100 najbardziej wartościowych marek szybko wzrasta – w 2008 r. tylko cztery znalazły się na liście. Dzisiaj jest już 3 razy więcej chińskich marek (12), w tym powszechnie znane, takie jak Huawei, Alibaba i Ping An Insurance.

Wartość 100 najcenniejszych marek na świecie

W 2017 roku wzrosła łączna wartość wszystkich 100 marek firm znajdujących się na liście. Obecnie sumaryczna wartość wynosi aż 3,6 bln dolarów!

źródło: Visual Capitalist – Chart: Ranking the World’s Most Valuable Brands