TOP 20 aplikacji mobilnych w Polsce (styczeń 2017)

Ranking 20 najpopularniejszych aplikacji mobilnych oraz mobilnych stron internetowych odwiedzanych w Polsce w styczniu 2017 r. wg Gemius/PBI.

Poniżej prezentujemy Państwu najnowsze wyniki badania Gemius/PBI. Tabele prezentują zarówno rankingi wydawców internetowych, zestawienie najpopularniejszych domen oraz aplikacji mobilnych.

Liczba internautów w Polsce w styczniu 2017 r. wyniosła ogółem 27,3 mln, z czego:

  • na platformie PC (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy): 23,3 mln,
  • platformie Mobile (smartfony i tablety): 20,4 mln.

Zanim zapoznasz się z listą dwudziestu najpopularniejszych aplikacji mobilnych oraz internetowych stron odwiedzanych na smartfonach w styczniu 2017 roku, przeczytaj koniecznie opis metodologii badania – tego w jaki sposób są mierzone aplikacje. Liczby internautów na poszczególnych platformach szacowane są przez Gemiusa na podstawie autorskiej metody uwzględniającej aktywność internautów w badanym okresie.

W wynikach badania Gemius/PBI prezentowane są dwa rodzaje aplikacji mobilnych (pomiarów):

  • audytowane (tzw. site-centric) – za pomocą skryptów badawczych i narzędzi firmy Gemius). Dane dla aplikacji audytowanych oparte są na informacjach, zebranych za pomocą skryptów badawczych, które zliczają użytkowników aplikacji. Dzięki temu możliwe jest prezentowanie nie tylko danych o liczbie użytkowników, ale też informacji o liczbie odsłon, czasie i liczbie cookie (wskaźnik „unikalne identyfikatory przeglądarek”). Dane dla aplikacji audytowanych dotyczą tych systemów operacyjnych, na których aplikacja została oskryptowana. Do audytu dopuszczane są tylko takie aplikacje, które wywołują skrypty zliczające jedynie w przypadku jej intencjonalnego użycia.
  • nieaudytowane (tzw. user-centric) – nieoskryptowane – estymacja wyników jedynie na podstawie tego, co na swoich smartfonach i tabletach uruchamiają członkowie panelu badawczego. Dane dla aplikacji nieaudytowanych są estymacją na podstawie panelu, czyli grupy osób, które biorą udział w badaniu i mają na swoich telefonach lub tabletach oprogramowanie monitorujące ich aktywność w przeglądarkach i aplikacjach. Podstawą oszacowania popularności aplikacji mobilnych nieaudytowanych są dane pochodzące od panelistów, którzy korzystają z systemu Android. W zestawieniu nie ma więc takich aplikacji, które występują tylko na systemie iOS.

W drugiej części artykułu poniżej znajdziesz dokładny opis metodologii badania aplikacji mobilnych przez Gemiusa i PBI.

Ranking 20 najpopularniejszych aplikacji mobilnych na Androida i iOS-a w Polsce (styczeń 2017 r.)

W tym miesiącu z zestawienia zniknęła aplikacja Vlingo, która budziła najwiecej wątpliwości, a ostatnie miejsca w zestawieniu 19. i 20. zajęły kolejno Adobe Acrobat Reader (5,4%) oraz Avast Mobile Security & Antyvirus (4,9%). Spadki zaliczyły aplikacje Facebook (35,1%), który zamienił się miejscami z Mapami Google’a (36,9% – wzrost o 2,9 p.p.) oraz aplikacja Google Translator, który wypadł z zestawienia TOP 20 aplikacji.

Największe wzrosty (powyżej 1 puntu procentowego) odnotowano w przypadku aplikacji mobilnych, kolejno: Mapy Google, YouTube, Gmail, Snapchat o Muzyka Google Play. Spadki popularności (powyżej 1 puntu procentowego) zauważono kolejno w aplikacjach: OLX.pl, WhatsApp i Skype.

TOP 20 najpopularniejszych aplikacji mobilnych na Androida i iOS-a w Polsce (w styczniu 2017 r.)
TOP 20 najpopularniejszych aplikacji mobilnych na Androida i iOS-a w Polsce (w styczniu 2017 r.)

Liczebność próby wynosi 139 552 badanych użytkowników. Grupa objęta badaniem to użytkownicy w wieku od 7 do 75 lat. Do badania wykorzystano dane o strukturze internautów pochodzące z badania NetTrack Millward Brown z III kwartału 2016 r. i badania Maluchy z 2015 r.

Oto pełna lista 20 aplikacji mobilnych na Androida i iOS-a Polsce (dane za styczeń 2017):
zmiana p.p. w odniesieniu do danych z grudnia 2016 r.

miejscenazwa aplikacjiliczba internautówzasięg %zmiana (p.p.)
1.Google (wyszukiwarka)14 540 20953,2%+0,7 p.p. ↑
2.YouTube13 590 63749,7%+1,7 p.p. ↑
3.Messenger10 915 57539,9%+0,4 p.p. ↑
4.Mapy Google10 076 93636,9%+3,1 p.p. ↑
5.Facebook9 610 64635,1%+0,9 p.p. ↑
6.Gmail8 036 91229,4%+1,6 p.p. ↑
7.Dysk Google7 053 40925,8%-0,4 p.p. ↓
8.Google+4 276 16915,6%-0,6 p.p. ↓
9.OLX.pl3 253 20211,9%-2,4 p.p. ↓
10.WhatsApp Messenger3 034 24111,1%-1,7 p.p. ↓
11.Allegro2 864 74110,5%-0,8 p.p. ↓
12.Gry Google Play2 646 3159,7%-0,5 p.p. ↓
13.Zdjęcia Google2 583 7259,5%-0,3 p.p. ↓
14.Instagram2 554 5379,3%+0,9 p.p. ↑
15.Skype1 981 6407,3%-1 p.p. ↓
16.Muzyka Google Play1 964 5587,2%+1,3 p.p. ↑
17.Hangouts1 841 9257,1%+0,9 p.p. ↑
18.Snapchat1 873 5756,9%+1,4 p.p. ↑
19.Adobe Acrobat Reader1 480 6795,4%n/d ↑
20Avast Mobile Security & Antyvirus1 348 3094,9%n/d ↑

Zobacz także: grudniowy ranking najpopularniejszych aplikacji mobilnych w Polsce (12/2016).

TOP 20 najpopularniejszych internetowych stron mobilnych w Polsce (styczeń 2017 r.)

Tabele prezentują ranking 20 najpopularniejszych stron WWW oraz top 20 wydawców – zarówno dla wszystkich urządzeń (PC+smartfon+tablet), a także w rozbiciu na PC i mobile. Liczby internautów na poszczególnych platformach szacowane są przez Gemiusa na podstawie autorskiej metody uwzględniającej aktywność internautów w badanym okresie.

Największy zasięg w Polsce na urządzeniach mobilnych ma strona internetowa Google.pl (60,9%), na drugim miejscu znalazł się Facebook z zasięgiem 51,7%, następnie serwis onet.pl, który skoczył z 4. na 3. miejsce z zasięgiem 40,4%. Na kolejnych miejscach znalazły się google.com (40,1%) i Wikipedia (34,1%), spychając Allegro na 6. miejsce (33,7%).

W pierwszej dziesiątce znalazły się także polskie serwisy wp.pl (7. miejsce i zasięg 29%), olx.pl (8. miejsce i zasięg 25,9%) oraz interia.pl (10. miejsce z zasięgiem 24,5%). Na 9. miejscu uplasował się serwis YouTube.com (25,5%).

Tabela: 20 najpopularniejszych mobilnych domen internetowych (styczeń 2017 r.)
20 najpopularniejszych mobilnych domen internetowych (styczeń 2017 r.)
miejscestrona mobilnaliczba internautówodsłonyzasięg
1.google.pl16,65 mln2,83 mld60,9%
2.facebook.com14,15 mln3,27 mld51,7%
3.onet.pl11,03 mln732,8 mln40,3%
4.google.com10,96 mln220,8 mln40,1%
5.wikipedia.orgl9,33 mln134,9 mln34,1%
6.allegro.pl9,2 mln452,7 mln33,7%
7.wp.pl7,92 mln501,6 mln29%
8.olx.pl7,07 mln181 mln25,9%
9.youtube.com6,97 mln342,2 mln25,5%
10.interia.pl6,7 mln252,84 mln24,5%
11.gazeta.pl6,0 mln121,89 mln22%
12.blogspot.com5,87 mln50,15 mln21,5%
13.poradnikzdrowie.pl5,09 mln19,78 mln18,6%
14.ceneo.pl5,06 mln40,57 mln18,5%
15.filmweb.pl4,30 mln59,15 mln15,7%
16.tvn24.pl4,19 mln66,07 mln15,3%
17.orange.pl4,09 mln55,85 mln15%
18.polki.pl3,8 mln13,76 mln13,9%
19.otomoto.pl3,68 mln101,47 mln13,5%
20.fakt.pl3,68 mln57,24 mln13,5%

TOP 20 najpopularniejszych serwisów internetowych w Polsce – wszystkie platformy PC+mobile+tablet (styczeń 2017 r.)

Tabela: 20 najpopularniejszych mobilnych domen internetowych (PC + mobile + tablet, styczeń 2016 r.)
TOP 20 najpopularniejszych mobilnych domen internetowych (PC + mobile + tablet, styczeń 2016 r.)

W jaki sposób mierzone są aplikacje mobilne? – wyjaśnienie metodologii badania

W związku z licznymi wątpliwościami związanymi z tym badaniem firma Gemius udostępniła obszerne wyjaśnienie na temat metodologii tego badania, aby lepiej interpretować prezentowane wyniki rankingu.

W pomiarze uwzględniane są aplikacje zgłoszone przez wydawców do pomiaru – zarówno oskryptowane jak i nieoskryptowane. Pomiarem objęte zostały również najpopularniejsze aplikacje nieoskryptowane, nawet jeżeli nie zostały zgłoszone do badania przez ich właściciela. Wyniki aplikacji są widoczne w wynikach badania, jeśli daną aplikację uruchomiło co najmniej 300 panelistów. Realny użytkownik to taki, który choć raz skorzystał w danym okresie z aplikacji.

Dlaczego liczba użytkowników w badaniu Gemius/PBI różni się czasem od liczby użytkowników aplikacji podawanej przez właściciela aplikacji?

Powodów różnic dla aplikacji nieaudytowanych jest kilka:

  • Zliczanie danych site-centric tylko dla wersji oskryptowanych. Aplikacja może mieć wpięte kody badania tylko dla części systemów operacyjnych. Firma badawcza rekomenduje oskryptowanie wszystkich wersji obecnych na rynku, jednak to od wydawcy zależy, które wersje zostaną oskryptowane.
  • Dane wydawców to liczby urządzeń, natomiast w wynikach badania na tej podstawie są estymowane liczby Realnych Użytkowników. Z panelu Gemius/PBI wiemy, ile średnio osób korzysta z danego typu urządzenia.
  • Propagacja – zbierane są dane od użytkowników, którzy posiadają oskryptowaną wersję aplikacji. Na rynku funkcjonują jeszcze wersje nieoskryptowane. Odsetek starych, niezaktualizowanych aplikacji stopniowo będzie się zmniejszał.

Dla aplikacji nieaudytowanych różnice mogą wynikać z tego, że estymowane są jedynie wyniki na podstawie panelu badawczego. Panelistą może zostać tylko użytkownik telefonu z systemem Android, więc estymowani są użytkownicy tylko tego systemu.

Dla obydwu rodzajów aplikacji różnice mogą wynikać też z tego, że:

  • Uwzględniono korzystanie z danej aplikacji tylko z terenu Polski, a nie z zagranicy.
  • Właściciele aplikacji mogą podawać różne miary różniące się od naszej definicji realnego użytkownika np. liczbę pobranych ze sklepu aplikacji lub liczbę zainstalowanych aplikacji (nawet jeżeli nie są w ogóle lub prawie w ogóle używane).

Dla aplikacji oskryptowanych uwzględniono wszystkie najpopularniejsze systemy: Android, iOS i Windows Phone.

Dla aplikacji nieoskryptowanych dane estymumowane się na panelu internautów, który stanowią posiadacze smartfonów i tabletów z systemem operacyjnym Android. To najpopularniejszy wśród użytkowników w Polsce system – jak wynika z danych dla oskryptowanych stron WWW w Polsce:

  • 84 proc. użytkowników ma urządzenia z systemem Android,
  • 12 proc. – z systemem iOS,
  • 4 proc. – z systemem Windows Phone.

Czy może zdarzyć się tak, że aplikacja działająca w tle albo tylko generująca jakiś transfer, bez świadomego uruchamiania jej przez użytkownika, jest uwzględniana w wynikach?

W przypadku aplikacji audytowanych sprawdzane jest jej oskryptowanie – do audytu dopuszczane są tylko takie aplikacje, które wywołują skrypty zliczające jedynie w przypadku intencjonalnego jej użycia.

W przypadku aplikacji nieaudytowanych pomiar jest oparty na panelu. Tam, gdzie jest to możliwe sprawdzana jest widoczność aplikacji na ekranie i tylko taka akcja jest liczona jako skorzystanie z aplikacji. Pozostaje niewielka część panelistów, w przypadku których nie ma technicznej możliwości sprawdzania widoczności aplikacji na ekranie – wówczas jako użycie uznawana jest obecność uruchomionego procesu aplikacji w pamięci urządzenia

Czy w pomiarze uwzględniane są aplikacje startujące razem z systemem?

Na liście aplikacji prezentowanych w wynikach badania nie ma aplikacji systemowych, tzn. działających w celu dostarczenia użytkownikowi urządzenia usług typu dzwonienie, robienie zdjęć, korzystanie z internetu.

Wskaźniki podawane dla aplikacji mobilnych:

  • użytkownicy (real users),
  • uruchomione aplikacje,
  • użytkownicy i uruchomione aplikacje,
  • zasięg wśród internautów,
  • współoglądalność,
  • demografia: dopasowanie użytkowników, affinity index wśród internautów, udział użytkowników.

 źródło: Gemius – Wyniki badania Gemius/PBI za styczeń 2017