Urządzenia mobilne wzmacniają konkurencję pomiędzy sklepami internetowych a tradycyjnymi. Zobacz najnowsze wyniki badań na temat korzystania z telefonów podczas zakupów.
W międzynarodowym badaniu GfK „W jaki sposób konsumenci korzystają z telefonów komórkowych w sklepach – luty 2015” wzięło udział 25 tys. użytkowników telefonów komórkowych/smartfonów w wieku powyżej 15 lat zamieszkałych w 23 krajach. Badanie przeprowadzono przez internet lub za pomocą wywiadu bezpośredniego latem 2014 r. Badanie przeprowadzono w Argentynie, Australii, Belgii, Brazylii, Kanadzie, Chinach, Francji, Niemczech, Indiach, Indonezji, Włoszech, Japonii, Meksyku, Polsce, Rosji, RPA, Korei Południowej, Hiszpanii, Szwecji, Turcji, Zjednoczonym Królestwie, na Ukrainie oraz w USA.
Konsumenci dokonujący większości zakupów przez internet mają w zwyczaju porównywać cen towarów w sklepach internetowych. Obecnie, dzięki stałemu dostępowi do internetu w komórkach, coraz częściej ten sam zwyczaj przejmują konsumenci w trakcie zakupów w tradycyjnych sklepach stacjonarnych. Instytut GfK zapytał użytkowników telefonów komórkowych w 23 krajach, w jaki sposób, zazwyczaj, korzystają ze swoich telefonów komórkowych w tradycyjnym sklepie. Najczęściej wymienianymi czynnościami były porównywanie cen i kontaktowanie się ze znajomymi lub rodziną w celu uzyskania porady (odpowiednio po 40 proc. wskazań) oraz robienie zdjęć produktom, których kupno rozważają (36 proc.).
Duże zmiany w zachowaniach konsumentów istotne dla sprzedawców w kanałach tradycyjnych:
- 40%. konsumentów na świecie dokonuje zakupów w sklepach stacjonarnych, równocześnie korzystając z komórek, aby porównać ceny online
- 40%. kupujących kontaktuje się ze znajomymi lub rodziną w celu uzyskania porady
- ponad jedna trzecia klientów robi zdjęcia produktom, których kupno rozważa
Wyniki badania w Polsce
W jaki sposób Polacy korzystają ze smartfonu/telefonu komórkowego podczas wizyty w sklepie?
(% polskich użytkowników telefonów komórkowych korzystających z telefonu w dany sposób podczas wizyty w sklepie)
- 53% kontaktuje się ze znajomymi lub rodziną w celu uzyskania ich porady
- 33% robi zdjęcia produktom, których zakup rozważa
- 27% porównuje ceny
- 24% robi zdjęcia opisom reklamowym i innym informacjom dotyczącym produktów, których zakup rozważa
- 17% skanuje kody kreskowe lub kody QR w celu uzyskania dodatkowych informacji o produktach
- 14% kupuje produkty przy pomocy aplikacji na swoim urządzeniu
- 14% kupuje produkty na stronie internetowej sklepu lub na innej stronie internetowej
Na świecie połowa konsumentów w wieku 20-29 lat robiąc zakupy w sklepie tradycyjnym, porównuje oferowane w nim ceny z cenami w sklepach internetowych. Wyniki badania wskazują, iż mężczyźni przebywający w sklepie tradycyjnym częściej korzystają z telefonów komórkowych w celu porównania cen niż kobiety (odpowiednio 42 i 37 proc.). Najbardziej aktywną grupą wiekową wśród takich klientów są osoby między 20. a 29. rokiem życia. Niemal połowa z nich (49 proc.) deklaruje regularne używanie telefonu komórkowego w celu porównywania cen. Kolejne aktywne w tym zakresie grupy wiekowe to 15-19 lat oraz 30-39 lat (odsetki deklaracji po 45 proc.).
– Zważywszy na znaczną liczbę klientów sklepów tradycyjnych, którzy posiadają dostęp do internetu, sklepy takie zmuszone są do uwzględnienia tego faktu w swoich działaniach – komentuje Adrian Hobbs, Managing Director, Online Pricing Intelligence, GfK. – Bieżące i precyzyjne monitorowanie cen konkurencji w internecie oraz szybkie podejmowanie odpowiednich decyzji w zakresie polityki cenowej, to główne czynniki decydujące o sukcesie, zarówno sklepów tradycyjnych, jak i internetowych. Dotyczy to w szczególności sprzedawców z Azji i Ameryki Południowej, bo to właśnie w tych regionach klienci najchętniej korzystają z telefonów komórkowych podczas wizyty w sklepie stacjonarnym.
Najwyższe odsetki konsumentów korzystających z telefonów komórkowych w celu porównywania cen w internecie występują w Korei Południowej, w Chinach i w Turcji. Regularne korzystanie z takiej funkcjonalności zadeklarowało tam odpowiednio 59, 54 i 53 proc. ankietowanych. Najrzadziej z możliwości porównania cen korzystają mieszkańcy Ukrainy, RPA i Indii (odpowiednio 11, 15 i 17 proc.).
Możliwość zasięgnięcia porady u znajomych lub rodziny jest równie ważna dla mężczyzn i dla kobiet
Wyniki badania wskazują, iż dokonując zakupów w sklepie tradycyjnym, zarówno mężczyźni (39 proc.), jak i kobiety (40 proc.), równie chętnie korzystają z telefonów komórkowych, aby radzić się znajomych lub rodziny przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Najczęściej postępują tak osoby z grupy wiekowej 20-29 lat (48 proc.), nieco rzadziej osoby z grup 15-19 lat (47 proc) i 30-39 lat (40 proc.). Powyższe wyniki pokazują, że ze względu na nowe zachowania konsumentów handel tradycyjny będzie zmuszony zweryfikować i zrewidować swoje oparte na wieloletnim doświadczeniu praktyki zarządzania procesem sprzedaży.
W jaki sposób użytkownicy na świecie korzystają ze smartfonu/telefonu komórkowego podczas wizyty w sklepie?
- 40% porównuje ceny
- 40% zasięga rady u rodziny lub znajomych
- 36% robi zdjęcia towarom
- 29% robi zdjęcia reklamom
- 28% skanuje kody kreskowe lub QR
- 23% kupuje za pomocą aplikacji mobilnej
- 22% kupuje na stronie WWW
Niniejsze opracowanie nie uwzględnia dokonywania w sklepie płatności mobilnych. Najwyższe odsetki konsumentów korzystających w sklepach z rad znajomych udzielanych przez telefon komórkowy występują w Meksyku, Polsce i Turcji (odpowiednio 55, 53 i 52 proc.). Najrzadziej tego typu pomocy oczekują Japończycy, Indonezyjczycy i Niemcy (odpowiednio 16, 21 i 24 proc.).
Wszyscy równie chętnie robimy zdjęcia produktom, które planujemy kupić
Trzecim najbardziej popularnym sposobem wykorzystania telefonu komórkowego przez klientów w sklepach tradycyjnych jest robienie zdjęć produktom, które planują zakupić. Wyniki badania wskazują, że w takim celu z telefonu komórkowego korzystają równie chętnie mężczyźni, co kobiety (po 36 proc.). Zdjęcia w sklepie robią najczęściej nastolatki oraz młode osoby, do 29 roku życia (odpowiednio 44 i 43 proc.). W grupie osób w wieku 30-39 lat do fotografowania artykułów w sklepie przyznaje się 39 proc. respondentów.
Krajami, w których takie zachowania sklepowe występują najczęściej, są ponownie Meksyk (49 proc.), Chiny (49 proc.) oraz Turcja (47 proc.). Fotografowanie produktów jest najmniej popularne w Indiach (12 proc.), na Ukrainie (13 proc.) i w Indonezji (16 proc.), przy czym należy zwrócić uwagę, że w wymienionych krajach rynek smartfonów dopiero się nasyca.
Zobacz szczegółowe wyniki raportu GfK dla wszystkich 23 krajów i dla Polski: W jaki sposób konsumenci korzystają ze smartfonów w sklepach? (pdf, 1,5 MB)
źródło: informacja prasowa GfK

Od 2005 roku zajmuję się komunikacją internetową i e-marketingiem, jestem pasjonatem urządzeń mobilnych oraz nowych technologii – i nie waham się ich używać.