Raport E-booki w Polsce w latach 2010-2014

Raport podsumowujący e-czytelnictwo i rynek e-booków w Polsce w latach 2010-2014.

Rok 2014 zdecydowanie wzmocnił pozycję e-booków na rynku książki w Polsce. Wielkość sprzedaży książek elektronicznych w ciągu minionych 12 miesięcy firma Virtualo oszacowała na 40 mln zł netto. W ofercie największego dystrybutora e-książek dostępnych było ponad 37 tys. tytułów. Dobra dynamika wzrostu, rosnąca dostępność tytułów w wersji elektronicznej oraz efektywna współpraca z wydawnictwami i partnerami pozwoliła firmie zakończyć z sukcesem kolejny rok na rynku publikacji elektronicznych.

Patrząc na obecny rok z perspektywy 2014, który zdecydowanie wzmocnił pozycję e-booków na rynku książki w Polsce, prognozy dalszego rozwoju rynku e-książek są optymistyczne. Według szacunków Virtualo, sprzedaż netto na rynku e-booków w Polsce w 2016 roku ma szansę osiągnąć poziom nawet 80 mln złotych. Dobra dynamika wzrostu sprzedaży, rosnąca dostępność tytułów w wersji elektronicznej i coraz większa popularność e-książek, tak ma wyglądać 2015 rok dla polskiego rynku e-booków.

– Rok 2015 planujemy zakończyć jeszcze lepszym wynikiem niż 2014. Chcemy jeszcze aktywniej niż do tej pory promować e-czytelnictwo i przekonywać tych, którzy wcześniej nie mieli do czynienia z e-bookami, że warto sięgnąć po e-książki, gdyż to, co naprawdę się liczy to treść, a nie forma. Czekają nas nowe projekty i nowe wyzwania, którymi chcielibyśmy zaskoczyć e-czytelników. Liczymy również, że 2015 r. przyniesie zmiany na lepsze w kwestii zmniejszenia VATu na e-booki. – komentuje Robert Rybski, Prezes Virtualo.

Jakie najczęściej kupujemy e-booki?

  • 18% kryminał i sensacja
  • 17% literatura obyczajowa i piękna
  • 13% literatura faktu i biografie
  • 9% fantastyka i science fiction
  • 7% poradniki
  • 5% romanse i erotyka
  • 30 inne

Rynek e-booków w Polsce w latach 2010-2014

Pierwszy raport o rynku e-booków w Polsce

W 2014 roku firma Virtualo na podstawie danych z lat 2010-2014 przygotowała raport opisujący rozwój i zmiany na rynku e-booków. Analizując e-czytelnictwo oraz dynamikę sprzedaży powstał dokument, w którym znalazły się najważniejsze dane na temat powstania i wzrostu polskiego rynku e-książki. Raport został objęty patronatem merytorycznym Biblioteki Analiz. Do współpracy w jego powstaniu zaproszono przedstawicieli znanych polskich wydawnictw oraz blogerów i właścicieli najpopularniejszych serwisów zajmujących się e-książkami. W raporcie Virtualo przedstawiono najważniejsze tematy związane z rynkiem e-booków w Polsce m.in.: aspekt ceny, dostępność nowości i backlisty, piractwo internetowe, stawkę VAT oraz ofertę e-czytników i liczbę e-czytelników.

Polacy kupują czytniki najczęściej na Amazonie (41 proc.) – jest to czytnik e-booków Kindle, Allegro (25 proc.), RTV AGD (14 proc.) i 20 proc. na innych stronach internetowych.

Gdzie kupujemy e-czytniki?
Gdzie kupujemy e-czytniki?

Niestandardowe i najciekawsze projekty w branży e-książek

W 2014 roku odbyło się pierwsze ogólnopolskie „Czytnikoliczenie”, akcja Virtualo realizowana z Burda Media oraz Allegro. Celem projektu było oszacowanie liczby urządzeń do czytania książek elektronicznych, czyli e-czytników, tabletów oraz smartfonów. W „Czytnikoliczeniu” wzięło udział ponad 5 500 uczestników. Virtualo udało się sprawdzić wraz z partnerami ilu jest aktywnych e-czytelników oraz jakie są najpopularniejsze urządzenia do czytania e-booków. Wyniki pokazały, że każdy z uczestników badania przeczytał średnio 50 e-booków na przestrzeni różnej liczby lat, łącznie   zapytani e-czytelnicy przeczytali imponującą liczbę ponad 250 tysięcy książek cyfrowych.

Z osób, które wzięły udział w „Czytnikoliczeniu” prawie 4 000, czyli 73 proc. posiada czytnik Kindle. Właściwie na równi znalazły się firmy OnyxBoox z wynikiem 4,6 proc. i PocketBook 4,2 proc., 1,6 proc. czytelników wybrało markę Prestigio, a 7,6 proc. wskazało na jeszcze inne marki urządzeń. Tylko 6 proc. e-czytelników czyta na tablecie, a 3 proc. na smartfonie.

Jakie są najpopularniejsze e-czytniki?
Jakie są najpopularniejsze e-czytniki?

Wśród ciekawych projektów zrealizowanych w 2014 r. promujących e-czytelnictwo można wymienić wakacyjny, trzymiesięczny projekt Wirtualnej Czytelni Starbucks. W ramach projektu Klienci kawiarni, którzy chcieli zrelaksować się przy dobrej kawie, mieli jednocześnie możliwość przeczytania obszernych fragmentów e-booków takich jak: Złodziejska magia Trudi Canavan czy Gniew Zygmunta Miłoszewskiego, a wszystko to bez konieczności instalowania specjalnych programów.

Kim jest polski czytelnik e-booków?

Przeciętny e-czytelnik e-booków czyta 2,5 książki miesięcznie, czyli około 30 książek rocznie. Aż 30-50% – taki odsetek stanowią osoby pobierające e-booki z nielegalnych źródeł.

Płeć czytelników e-booków:

  • 56% mężczyźni
  • 44% kobiety

Jaki mamy styl czytania e-booków?

  • 28% maratończyk – osoby czytające długo i cierpliwie realizujące listę lektur
  • 24% połykacze książek – czytają nawet kilka tytułów jednocześnie
  • 20% smakosze – czytają raz na jakiś czas książki, na których szczególnie im zależy
  • 14% sprinterzy – czytają bardzo intensywnie, nawet kilka pozycji jednocześnie, po czym robią dłuższą przerwę
  • 4% autostopowicz – osoby czytające raz na jakiś czas, głównie polecane książki
  • 10% preferuje inny styl czytania
Kim jest polski czytelnik e-booków?
Kim jest polski czytelnik e-booków?

Bestsellery i najbardziej popularne kategorie e-booków 2014

Pierwsze miejsce na liście bestellerów w zestawieniu Virtualo zajął Gniew Zygmunta Miłoszewskiego. Ostatnia część trylogii o prokuratorze Szackim szturmem zdobyła listy z najlepszymi książkami 2014 r. i ubiega się obecnie o tytuł Bestsellera Empiku 2014 r. Na drugim miejscu znalazł się e-book Sześć lat później Harlana Cobena, a na trzecim miejscu listy bestsellerów jest Czarna lista autorstwa Fredericka Forsytha.

W 2014 roku na e-bookowych listach bestsellerów rządziły zdecydowanie kryminały. Poza nimi chętnie kupowane były również e-książki z kategorii: powieści obyczajowe/proza (wśród najpopularniejszych tytułów znalazła się m.in.: Zdrada Paulo Coelho, Grand J.L. Wiśniewskiego, Wilk z Wall Street Jordana Belforta), literatura faktu (wśród najpopularniejszych tytułów m.in.: Einstein. Jego życie, jego wszechświat Waltera Isaacsona, Warszawa 1944. Tragiczne powstanie Alexandry Richie, MASA. O kobietach polskiej mafii Artura Górskiego) oraz fantastyka (wśród najpopularniejszych tytułów m.in. Marsjanin Andy’ego Weira, Droga królów Brandona Sandersona czy trylogia Igrzyska śmierci Suzanne Collins).

Rok 2014 nie przyniósł technologicznej rewolucji na rynku e-książki, nie doczekaliśmy się również zrównania stawki VAT na e-booki i książki papierowe. Uzyskane jednak wyniki sprzedażowe za rok 2014 i prognozy na kolejne 2 lata zasygnalizowane przez Virtualo, pozwalają zakładać, iż polski rynek e-booków ma wciąż duży potencjał.

Podsumowanie

Rynek e-booków w Polsce jest jeszcze bardzo młody, jednak już teraz wiemy, że ma ogrom- ny potencjał. W ciągu ostatnich lat udało się wprowadzić wiele zmian (m.in. zastąpienie DRM wygodnym watermarkiem, wprowadzenie multiformatu), dzięki którym e-booki upo- wszechniły się w świadomości czytelników. Zmieniła się też polityka samych wydaw- ców, którzy zaczynają traktować e-booka jako oddzielny „byt”, nie tylko jako wsparcie dla sprzedaży książki drukowanej. Ogromna większość książkowych nowości pojawia się jednocześnie w wersji elektronicznej. Zwiększyła się również dostępność urządzeń umożliwiających odczytywanie e-booków (czytników, smartfonów czy tabletów), a ich ceny są coraz bardziej przystępne. Czy popularność e-booków w Polsce będzie tak duża jak w Stanach Zjednoczonych – czas pokaże. Na pewno jednak w ciągu najbliższych lat popularność e-booków będzie się zwiększać, a rynek będzie rósł.

Pobierz cały Raport o rynku e-booków w Polsce w latach 2010-2014 (PDF, 2 MB)

źródło: informacja prasowa Virtualo