4 na 10 polskich e-konsumentów kupi prezenty świąteczne na smartfonie

Trend m-commerce przyspiesza. Już niemal co drugi polski internauta (45%) kupuje mobilnie przynajmniej raz w tygodniu – zobacz najnowsze wyniki badania Mastercard.

Polacy coraz chętniej kupują w smartfonie - szczególnie przed świętami

Płatności przez smartfona doceniamy szczególnie w okresie przedświątecznym, najchętniej kupując prezenty w domowym zaciszu. Dla polskich e-konsumentów największymi zaletami zakupów z wykorzystaniem telefonu są szybkość (63%) oraz płatności one-click (33%).

Z badania wynika m.in., że:

  • już niemal co drugi polski internauta (45%) kupuje mobilnie przynajmniej raz w tygodniu, z czego 18% częściej niż raz w tygodniu,
  • spośród wszystkich zakupów polskich e-konsumentów, już co czwarty (25%) jest zakupem mobilnym,
  • tę formę płatności doceniamy szczególnie w okresie przedświątecznej gorączki, najchętniej wybierając prezenty w domowym zaciszu – już prawie 4 na 10 polskich internautów (38%),
  • deklaruje, że w tym roku kupi mobilnie znaczną część świątecznych prezentów,
  • zakupy mobilne Polacy doceniają przede wszystkim za szybkość (63%).

Mastercard opublikował wyniki europejskiego badania na temat popularności zakupów internetowych dokonywanych na urządzeniach mobilnych. Wynika z niego, że zakupy na smartfonie stają się coraz powszechniejsze wśród polskich internautów, a ich szybkość i wygoda są szczególnie doceniane w okresie przedświątecznym.

Przeczytaj także: Boom w płatnościach mobilnych: już wkrótce konsumenci przestaną sięgać po portfel

Popularność zakupów internetowych stabilnie rośnie. Jednym z czynników, który to determinuje, jest możliwość ich realizacji również na urządzeniach mobilnych. To forma, po którą coraz częściej sięgają polscy e-konsumenci. W badaniu Mastercard już 68% z nich uznało, że zdarza im się robić zakupy w ten sposób co najmniej okazjonalnie. Natomiast już ponad co dziesiąty (13%) badany deklaruje, że robi internetowe zakupy wyłącznie na smartfonie.

Szybkość i wygoda w cenie

Niemal co piąty internauta (18%) deklaruje w badaniu Mastercard, że kupuje mobilnie częściej niż raz w tygodniu, co jest najwyższym wynikiem w Europie, a raz w tygodniu – 27%. Ogólnie zatem już niemal co drugi (45%) polski e-konsument robi zakupy w ten sposób raz w tygodniu lub częściej, a wyższe wskaźniki odnotowano jedynie w dwóch krajach – w Niemczech i Wielkiej Brytanii (po 48%).

Spośród wszystkich transakcji realizowanych przez ankietowanych z Polski już co czwarta (25%) jest dokonywana mobilnie. Pod względem koszyka mobilnych zakupów prym w Europie wiodą Niemcy (31%), zaś stawkę zamykają Rosja i Francja (po 20%).

M-commerce (12/2018) Badanie Mastercard - infografika
M-commerce (12/2018) Badanie Mastercard – infografika

Internetowe zakupy w telefonie Polacy doceniają przede wszystkim za szybkość (63% wskazań, najwięcej w Europie). Kupowanie w ten sposób nie wymaga już nie tylko podróżowania i osobistego odwiedzania sklepu, ale nawet czekania na uruchomienie komputera. Ten ostatni ustępuje więc miejsca telefonowi – urządzeniu, które zawsze mamy pod ręką. Drugą najczęściej wymienianą zaletą (33%) są płatności typu „one-click”. Dziś polscy konsumenci mogą płacić online bez konieczności wpisywania danych do logowania do banku, ani długich kodów liczbowych. Pozwalają na to portfele cyfrowe, takie jak Masterpass, które, umożliwiając bezpieczne zapisanie w nich danych karty płatniczej, maksymalnie upraszczają płatność. Trzecią zaletą m-commerce wymienianą przez ankietowanych jest prostsza nawigacja (24%), zapewniana np. przez responsywne strony WWW czy aplikacje zakupowe.

Ominąć przedświąteczne kolejki

Zalety mobilnych zakupów internetowych są szczególnie doceniane w czasie przedświątecznej gorączki. Już prawie 4 na 10 polskich internautów (38%) deklaruje, że w tym roku kupi mobilnie znaczną część świątecznych prezentów. Pod tym względem w Europie najbardziej postępowi są Włosi (48%), a konserwatywni – Holendrzy, spośród których 46% nie zrobi przed świętami żadnych mobilnych zakupów.

Jak pokazują badania, kolejki są jednym z najbardziej frustrujących elementów wizyty w sklepie. Zakupy mobilne stanowią odpowiedź na tę bolączkę, ponieważ umożliwiają wygodną realizację transakcji w dowolnym miejscu i czasie, pozwalając jednocześnie uniknąć tracenia czasu w kolejkach do kas. Zgodnie z wynikami badania Mastercard polscy internauci najczęściej kupują mobilnie w domowym zaciszu, na kanapie (82%) lub w łóżku (33%). Niemal połowa (49%) e-konsumentów robi takie zakupy w dni robocze między 17:00 a 21:00. To pokazuje, że m-commerce pozwala również poradzić sobie z innym problemem, jakim są ograniczone godziny otwarcia sklepów stacjonarnych.

W okresie przedświątecznym jesteśmy szczególnie „zabiegani”. W efekcie co piąty ankietowany (21%) kupuje mobilnie prezenty będąc w pracy lub na uczelni, zaś 40% robi to między godziną 12:00 a 17:00, czyli w godzinach tradycyjnie zarezerwowanych na pracę. Możliwość kupowania w biegu, między jedną czynnością a drugą, sprawdza się również m.in. podczas czekania na autobus lub pociąg, kiedy to robienie zakupów deklaruje 11% badanych.

Do m-koszyka: ubrania, książki i elektronika

Polscy internauci kupują na smartfonach najczęściej ubrania i akcesoria (54%), przedmioty związane z kulturą – książki, bilety do kina, teatru i na koncerty (44%) oraz elektronikę (43%). Coraz częściej posiadaczom telefonów zdarza się w ten sposób płacić za bilety komunikacji miejskiej (34%) oraz za parkingi (20%).

Przy zakupach mobilnych polscy internauci chętnie korzystają z aplikacji na telefon. Deklaruje tak 81% ankietowanych w badaniu Mastercard, co jest drugim najwyższym wskaźnikiem w Europie, po Hiszpanii i Rosji (83%). Większość respondentów (64%) wskazała, że w ciągu ostatniego roku korzystała z 2-5 aplikacji zakupowych. Ideą ich użycia jest zwiększenie wygody i bezpieczeństwa kupowania w telefonie.

Telefonem płacimy za zakupy online i offline

Konsumentom coraz trudniej jest wyobrazić sobie zakupy bez smartfona. Oprócz używania go w ecommerce, coraz częściej Polacy wykorzystują go także do płatności zbliżeniowych w sklepach fizycznych. Umożliwiają to popularne portfele cyfrowe, takie jak Google Pay czy Apple Pay, oraz mobilne aplikacje banków w standardzie HCE, w których można bezpiecznie zapisać swoją kartę płatniczą. Umożliwia to technologia tokenizacji, realizowana w usłudze MDES (Mastercard Digital Enablement Service).

Według najnowszych danych branżowych już ponad 1,8 mln wydanych w Polsce kart płatniczych zostało zapisanych w urządzeniach mobilnych, czyli 3-krotnie więcej niż jeszcze rok temu. Co więcej, już 36% ankietowanych użytkowników kart w Polsce uważa mobilne płatności zbliżeniowe za wygodne, 39% za szybkie, zaś 37% za bezpieczne.

Telefon daje także możliwość robienia zakupów wielokanałowo, np. kiedy w sklepie tradycyjnym chcemy zapłacić online. Tak działa właśnie rozwiązanie Carrefour Scan&Go. Dzięki niemu konsument może podczas zakupów samodzielnie skanować telefonem kody produktów, a następnie zapłacić za nie w aplikacji, korzystając z portfela cyfrowego Masterpass.

źródło: informacja prasowa