Wysyłki smartfonów spadły o 7% r/r w 1Q 2022 roku

Globalny rynek smartfonów spadł o 7% rok do roku w związku z ograniczeniami podaży i niepewnością geopolityczną w 1. kwartale 2022 roku.

Wysyłki smartfonów na świecie w 1Q 2022 roku
Wysyłki smartfonów na świecie w 1Q 2022 roku

Światowy rynek smartfonów spadł o 7% r/r i 12% kw/kw, dostarczając 328 milionów sztuk w pierwszym kwartale 2022 r., wynika z najnowszych badań serwisu Market Monitor firmy Counterpoint Podczas gdy dostawy Samsunga spadły o 3% r/r, była to jedyna z pięciu marek smartfonów, która odnotowała wzrost kw/kw. Jego udział w rynku wzrósł do 23% z 19% w poprzednim kwartale, w wyniku czego Samsung zajął pierwsze miejsce , wyprzedzając Apple w pierwszym kwartale 2022 roku. Dostawy firmy Apple spadły o 1% rocznie, osiągając 59 milionów sztuk w 1Q 2022 r. Był to oczekiwany spadek o 28% po rekordowych kwartale świątecznym firmy. Problemy z komponentami Xiaomi, OPPO i vivo trwały, powodując kwartalny i roczny spadek ich dostaw.

Spadek był spowodowany trwającymi niedoborami komponentów, a także odrodzeniem się pandemii COVID-19 na początku kwartału i wojną rosyjsko-ukraińską. Globalny rynek smartfonów również, zgodnie z oczekiwaniami, odnotował sezonowy spadek o 12% kw/kw.

Samsung sprzedał 74 miliony sztuk w 1Q 2022 r., co oznacza spadek o zaledwie 3% r/r i był jedną z zaledwie dwóch najlepszych marek smartfonów, które zbliżyły się do dostaw sprzed pandemii w 1. kwartale. Choć flagowe produkty producenta zostały wprowadzone na rynek pod koniec lutego (o miesiąc później niż w zeszłym roku) i po cenie wyższej niż poprzednia seria S21 (mimo niższych kosztów BOM), klienci zareagowali dobrze, co przyczyniło się do wzrostu wysyłek o 7% kw/kw.

Globalne dostawy smartfonów Apple’a pozostały na niezmienionym poziomie w porównaniu z 1. kw. 2021 roku, i wyniosły 59 mln sztuk w 1. kw. 2022 r. Było to spowodowane dużym popytem na serię iPhone 13 i wczesną premierą pierwszej serii SE z obsługą 5G. Udział Apple’a w rynku wzrósł do 18%, w porównaniu z 17% w 1. kwartale 2021 roku. Spadek ilości przesyłek kwartalnych o 28% wynika głównie z sezonowości.

Globalne dostawy smartfonów Xiaomi spadły o 20% rok do roku do 39 milionów sztuk w 1. kwartale 2022 roku, a udział w rynku spadł do 12% z 14% w tym samym kwartale ubiegłego roku. Było to spowodowane stosunkowo słabą wydajnością smartfonów Redmi 9A i 10S, a także niedoborami chipów, które szkodzą Xiaomi bardziej niż innym producentom. Xiaomi nie mogło również skorzystać z chińskiego festiwalu zakupowego Nowego Roku, w związku z czym udział w rynku smartfonów spadł poniżej 15% (spadek z ponad 16% zarówno w ostatnim kwartale, jak i w tym samym kwartale ubiegłego roku).

Dostawy OPPO (OPPO obejmuje OnePlus od III kwartału 2021 r.) spadły o 19% r/r i 9% kw/kw do 31 mln sztuk w 1Q 2022 r. ze względu na ograniczenia po stronie podaży wynikające z utrzymujących się niedoborów komponentów. Koncentrując się na trybie offline i po kilku nowych dużych premierach, dostawy OPPO ucierpiały bardziej podczas fali Omicrona, szczególnie na kluczowych rynkach, takich jak Indie. W konsekwencji udział producenta w rynku spadł do 9% z 11% w 1. kwartale 2021 roku.

vivo również spadło o 19% r/r i 3% kw/kw, a jego udział w rynku spadł do 9% w 1Q 2022 r. z 10% w tym samym kwartale ubiegłego roku. vivo, podobnie jak OPPO, od końca zeszłego roku boryka się z niedoborami komponentów w jeszcze większym stopniu. Istnieje również większa konkurencja na rynku masowym, który jest kluczowym czynnikiem wpływającym na wielkość przesyłek vivo. Dlatego pomimo dobrych wyników w Chinach, gdzie zastąpił Apple’a jako wiodącą markę smartfonów, odnotował spadek globalnych dostaw.

TOP 5 dostawców smartfonów w 1Q 2022 roku
TOP 5 dostawców smartfonów w 1Q 2022 roku
producent1Q 20211Q 2022
Samsung19%21%
Apple17%18%
Xiaomi13%12%
OPPO11%9%
vivo10%9%
pozostali30%31%

Inne kluczowe trendy:

Dostawy HONOR wzrosły o 148% rok do roku, do 16 milionów sztuk w 1. kwartale 2022 r., ponieważ firma kontynuowała odbudowę relacji z dostawcami po jej oddzieleniu od Huawei. Odnotowano również 7% wzrost przesyłek kw/kw pomimo sezonowego spadku globalnego rynku smartfonów. W rezultacie jego udział w rynku wzrósł w tym kwartale do 5%, z 4% w poprzednim kwartale i 2% w analogicznym kwartale ubiegłego roku. Marka dobrze radziła sobie również w swoim rodzinnym kraju w Chinach, gdzie jest jedną z najszybciej rozwijających się marek smartfonów.

realme sprzedało 14,5 mln sztuk w 1Q 2022 roku, co oznacza wzrost o 13% r/r. Było to spowodowane ekspansją realme na rynki zagraniczne, zwłaszcza w Europie, gdzie dostawy wzrosły o 163% r/r. W tym samym czasie jego globalne dostawy spadły o 30% kw/kw po rekordowym kwartale, podczas gdy jej europejskie dostawy osiągnęły mniejszy 7% spadek spowodowany wojną rosyjsko-ukraińską. W Indiach realme była jedyną marką wśród pięciu największych graczy, która odnotowała wzrost r/r (40%) w 1. kw. 2022 r. W tym kwartale zajęła trzecie miejsce.

Transsion Group, w skład której wchodzą Tecno, Infinix i itel, utrzymała dobre wyniki z 23% rocznym wzrostem. Było to spowodowane przede wszystkim przez wzrosty Infinix, która wzrosła o 76% r/r i 4% kw/kw, a dostawy wzrosły w Indiach, pozostałej części regionu Azji i Pacyfiku oraz na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Przesyłki Tecno również wzrosły o 28% r/r, podczas gdy itela spadły o 3%.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Counterpoint Research