Site icon mobiRANK.pl Przejdź do pełnej wersji

Ponad 100 mln użytkowników sklepu App Store w Europie!

Po latach milczenia firma Apple w końcu ujawnia, ilu użytkowników korzysta ze sklepu App Store w Europie!

Europejska ustawa o usługach cyfrowych wkrótce zostanie w pełni wdrożona, a w ramach prawa firma Apple została zmuszona do ujawnienia liczby użytkowników, których ma w Europie – poznajemy tę liczbę po raz pierwszy od pięciu lat. W ramach obowiązkowego raportowania na potrzeby ustawy o usługach cyfrowych Unii Europejskiej (DSA, z ang. Digital Services Act) firma Apple została zmuszona do opublikowania odrębnych statystyk użytkowników dla swoich usług online. Podane wartości dotyczą tylko Europy.

Apple liczy każdą wersję App Store’a jako odrębną platformę użytkownika w ramach DSA. W związku z tym tylko iOS App Store może być nazywany „bardzo dużą platformą internetową” zgodnie z nowym prawem.

Jednak firma twierdzi, że będzie przestrzegać DSA we wszystkich swoich sklepach z aplikacjami, „ponieważ cele DSA są zgodne z celami Apple’a dotyczącymi ochrony konsumentów przed nielegalnymi treściami”.

Zobacz też: W sklepie App Store zapłacimy także BLIKIEM

W pierwszym kwartale 2019 roku firma Apple nie podawała już liczby użytkowników. W tym czasie wydano wytyczne, że dyskretne ilości sprzedaży sprzętu były mniej istotne, ponieważ firma już od lat przechodziła na model skupiony na swoich usługach.

Ustawa o usługach cyfrowych (DSA)

Ustawa o usługach cyfrowych (DSA) to kolejny pakiet legislacyjny, który nałoży ograniczenia na sposób działania gigantów technologicznych. W tym przypadku DSA skupia się znacznie bardziej na treści online i moderacji. W skrócie, DSA nakłada na platformy internetowe i firmy technologiczne dodatkową odpowiedzialność za nadzorowanie treści – w tym zarówno zgłaszanie, jak i usuwanie nielegalnych treści. Największy wpływ odczują największe firmy, w tym te z ponad 45 milionami aktywnych użytkowników w całej Europie.

DSA będzie wymagać od dużych platform przeprowadzania corocznej analizy dotyczącej ograniczania ryzyka związanego z „rozpowszechnianiem nielegalnych treści, negatywnymi skutkami dla praw podstawowych, manipulowaniem usługami mającymi wpływ na procesy demokratyczne i bezpieczeństwo publiczne oraz negatywnymi skutkami dla przemocy ze względu na płeć, i nieletnich oraz poważne konsekwencje dla zdrowia fizycznego lub psychicznego użytkowników”.

Rynki internetowe będą również podlegać nowym zasadom przejrzystości, a platformy będą zobowiązane do umożliwienia użytkownikom rezygnacji z zaleceń algorytmów opartych na ich historii i informacjach.

Ponadto DSA zablokuje „ciemne wzorce” lub wprowadzające w błąd interfejsy użytkownika, takie jak te, które zmuszają użytkowników do subskrypcji platformy lub dokonania zakupu w aplikacji.

Ponieważ Apple nie tworzy wyszukiwarki ani platformy mediów społecznościowych, prawdopodobnie większość podstawowych elementów jego modelu biznesowego pozostanie niezmieniona zgodnie z zasadami DSA. O wiele bardziej prawdopodobne jest, że DSA będzie miała duży wpływ na firmy takie jak Meta i Google.

Firmy naruszające zasady DSA mogą zostać ukarane grzywną w wysokości do 6% ich rocznego światowego obrotu.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Apple – European DSA Recipients of Services Report

Exit mobile version