Site icon mobiRANK.pl Przejdź do pełnej wersji

Chiński pociąg wodorowo-superkondensatorowy będzie sunął 160 km/h

Chiński gigant kolejowy CRRC zaprezentował swój pierwszy pociąg pasażerski napędzany wodorem, który będzie jeździł z prędkością 160 km/h (100 mil/h).

Pociąg wodorowy Hydrogen Train H2 od CRRC (Chiny)

Największy na świecie producent pojazdów szynowych wprowadził na rynek bezemisyjny pociąg napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi z buforem superkondensatorowym. Czteroczłonowy pociąg Hydrogen Train (H₂) od CRRC może osiągnąć prędkość 100 mil na godzinę (160 km/h), co czyni go najszybszym jak dotąd pociągiem napędzanym wodorem.

Zobacz tez: Nowe bilety PKP Intercity – zobacz, co się zmienia?

Opracowany wspólnie przez państwowy monolit przemysłowy CRRC i Chengdu Rail Transit, jest to pierwszy w Chinach pociąg pasażerski napędzany wodorem, oferujący zasięg 373 mil (600 km) i emitujący wyłącznie wodę. Jest zdolny do samodzielnej jazdy, z komunikacją 5G, automatycznym wybudzaniem, uruchamianiem i zatrzymywaniem oraz funkcją powrotu do zajezdni.

Niemcy przodują pod tym względem, z około 14 napędzanymi wodorem pociągami Alstomu, które są już w eksploatacji od zeszłego roku. Maszyna CRRC może pokonać niemieckie pociągi pod względem prędkości o około 20 km/h (12 mil/h), ale niemieckie pociągi oferują obecnie znacznie większy zasięg na ~620 mil (1000 km).

Warto zauważyć, że podczas gdy Japonia i Korea były krajami, które najgłośniej naciskały na zielony wodór jako rozwiązanie transportowe, to najnowsze dane pokazują, że Chiny przejmują wiodącą rolę w rzeczywistych wdrożeniach stacji tankowania wodoru. Według Information Trends, na świecie jest tylko nieco ponad 1000 stacji wodorowych, a około jedna trzecia z nich znajduje się w Chinach.

Czteroczłonowy pociąg może osiągnąć prędkość 160 km/h, co czyni go najszybszą tego typu maszyną na świecie

Pociąg wodorowy Hydrogen Train H2 od CRRC (Chiny)

To może być wymowny ruch – kraj, który kontroluje zdecydowaną większość łańcucha dostaw baterii litowych, po cichu porusza się najszybciej w oparciu o wodór. Przy ograniczonych zasobach litu grożących gwałtownym wzrostem cen i rewolucją elektryczną w momencie, gdy nabiera ona prędkości, rozsądne wydaje się wczesne wprowadzenie alternatywnych rozwiązań wodorowych.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Global Times | New Atlas

Exit mobile version