Chiński pociąg wodorowo-superkondensatorowy będzie sunął 160 km/h

Chiński gigant kolejowy CRRC zaprezentował swój pierwszy pociąg pasażerski napędzany wodorem, który będzie jeździł z prędkością 160 km/h (100 mil/h).

Pociąg wodorowy Hydrogen Train H2 od CRRC (Chiny)
Pociąg wodorowy Hydrogen Train H2 od CRRC (Chiny)

Największy na świecie producent pojazdów szynowych wprowadził na rynek bezemisyjny pociąg napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi z buforem superkondensatorowym. Czteroczłonowy pociąg Hydrogen Train (H₂) od CRRC może osiągnąć prędkość 100 mil na godzinę (160 km/h), co czyni go najszybszym jak dotąd pociągiem napędzanym wodorem.

Zobacz tez: Nowe bilety PKP Intercity – zobacz, co się zmienia?

Opracowany wspólnie przez państwowy monolit przemysłowy CRRC i Chengdu Rail Transit, jest to pierwszy w Chinach pociąg pasażerski napędzany wodorem, oferujący zasięg 373 mil (600 km) i emitujący wyłącznie wodę. Jest zdolny do samodzielnej jazdy, z komunikacją 5G, automatycznym wybudzaniem, uruchamianiem i zatrzymywaniem oraz funkcją powrotu do zajezdni.

Niemcy przodują pod tym względem, z około 14 napędzanymi wodorem pociągami Alstomu, które są już w eksploatacji od zeszłego roku. Maszyna CRRC może pokonać niemieckie pociągi pod względem prędkości o około 20 km/h (12 mil/h), ale niemieckie pociągi oferują obecnie znacznie większy zasięg na ~620 mil (1000 km).

Warto zauważyć, że podczas gdy Japonia i Korea były krajami, które najgłośniej naciskały na zielony wodór jako rozwiązanie transportowe, to najnowsze dane pokazują, że Chiny przejmują wiodącą rolę w rzeczywistych wdrożeniach stacji tankowania wodoru. Według Information Trends, na świecie jest tylko nieco ponad 1000 stacji wodorowych, a około jedna trzecia z nich znajduje się w Chinach.

Czteroczłonowy pociąg może osiągnąć prędkość 160 km/h, co czyni go najszybszą tego typu maszyną na świecie

Pociąg wodorowy Hydrogen Train H2 od CRRC (Chiny)
Pociąg wodorowy Hydrogen Train H2 od CRRC (Chiny)

To może być wymowny ruch – kraj, który kontroluje zdecydowaną większość łańcucha dostaw baterii litowych, po cichu porusza się najszybciej w oparciu o wodór. Przy ograniczonych zasobach litu grożących gwałtownym wzrostem cen i rewolucją elektryczną w momencie, gdy nabiera ona prędkości, rozsądne wydaje się wczesne wprowadzenie alternatywnych rozwiązań wodorowych.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Global Times | New Atlas