Site icon mobiRANK.pl Przejdź do pełnej wersji

Strony AMP będą wyświetlane z adresem URL witryny

Adresy przyspieszonych stron mobilnych AMP wkrótce będą prezentowane z pełnym adresem URL witryny bez prefiksu „google.com/amp/” dodawane z wyszukiwarki.

Wyświetlanie adresu URL stron AMP na smartfonach

Przyspieszone strony mobilne (z ang. Accelerated Mobile Pages – AMP) są szybkie i niezwykle wygodne do przeglądania na urządzeniach mobilnych – przede wszystkim ze względu na szerokie zastosowanie przez wydawców. Jednak od samego początku powstania tego standardu pojawia wydawcy narzekają na schemat adresów URL, który wyświetla się w pasku adresu, jeśli użytkownik przejdzie na taką stronę z wyszukiwarki Google. Teraz gigant ma rozwiązać ten problem.

Zobacz także: Google rozprawi się ze stronami AMP używanymi do linkowania

Większość URL-i stron AMP zaczyna się od adresu „https://google.com/amp/” ze względu na obawy związane z prywatnością i zapewnieniem szybkości ładowania. Google tłumaczyło to na swoim blogu dla programistów, że taki format został zastosowany ze względu na kwestie prywatności, które uniemożliwiały załadowanie przyspieszonej  strony mobilnej z serwera wydawcy.

Wpisując adres strony i dopisując na końcu /amp strona wyświetli się z prawidłowym adresem URL, natomiast jeśli na smartfonie wyszukamy taką stronę w Google’u to strona AMP ładowana jest z pamięci podręcznej Google AMP, która dołącza prefiks „google.com/amp/” na przodzie adresu strony.

Ten prefiks był krytykowany z wielu powodów, w tym w związku z problemem w Google News. Internauci mają bowiem tendencję do odwiedzania wyróżnionych witryn, które korzystają z AMP, ponieważ obecność Google w adresie URL zapewnia pewien poziom zaufania, który niekoniecznie musi świadczyć o jakości takich stron.

Różne sposoby wyświetlania adresów URL przyspieszonych stron mobilnych AP na smartfonach (Chrome, Safari, aplikacja mobilna Google):

Wyświetlanie adresów URL dla stron AMP (Chrome, Safari, aplikacja mobilna Google)

Ponieważ takie zachowanie może być niepokojące, Google postanowiło na dodatkowym pasku zacząć wyświetlać adresy URL wydawców, gdy użytkownicy klikają w artykuły AMP w aplikacji Google na Androida lub iOS-a. Jednak głównym problemem pozostają osoby, które widzą prefiks na pasku adresu w przeglądarce internetowej.

Po wielomiesięcznym wysiłku Google znalazło rozwiązanie, które polega na przeprojektowaniu pamięci podręcznej AMP w oparciu o nowy standard Web Packaging. Na podstawie tego standardu stron internetowych nawigacja AMP w wyszukiwarce Google może korzystać z preampingu i zachowania serwerów Google, a adresy URL pozostają takie, jakimi są w rzeczywistości. Warto dodać, że główny kontekst zabezpieczeń, weryfikacja i działanie stron AMP pozostaje nienaruszony.

Aby to rozwiązanie działało, przeglądarki muszą obsługiwać standard Web Packaging. Google jest przekonane, że inne przeglądarki zastosują ten standard, a przeprojektowana pamięć podręczna AMP zostanie wdrożona dla pierwszych użytkowników w drugiej połowie 2018 roku.

źródło: Accelerated Mobile Pages – Improving URLs for AMP pages via 9TO5Google – AMP addresses will soon show full site URL and drop ‘google․com/amp’ prefix

Exit mobile version