Site icon mobiRANK.pl Przejdź do pełnej wersji

TOP 20 aplikacji mobilnych w Polsce (styczeń 2017)

Ranking 20 najpopularniejszych aplikacji mobilnych oraz mobilnych stron internetowych odwiedzanych w Polsce w styczniu 2017 r. wg Gemius/PBI.

Poniżej prezentujemy Państwu najnowsze wyniki badania Gemius/PBI. Tabele prezentują zarówno rankingi wydawców internetowych, zestawienie najpopularniejszych domen oraz aplikacji mobilnych.

Liczba internautów w Polsce w styczniu 2017 r. wyniosła ogółem 27,3 mln, z czego:

Zanim zapoznasz się z listą dwudziestu najpopularniejszych aplikacji mobilnych oraz internetowych stron odwiedzanych na smartfonach w styczniu 2017 roku, przeczytaj koniecznie opis metodologii badania – tego w jaki sposób są mierzone aplikacje. Liczby internautów na poszczególnych platformach szacowane są przez Gemiusa na podstawie autorskiej metody uwzględniającej aktywność internautów w badanym okresie.

W wynikach badania Gemius/PBI prezentowane są dwa rodzaje aplikacji mobilnych (pomiarów):

W drugiej części artykułu poniżej znajdziesz dokładny opis metodologii badania aplikacji mobilnych przez Gemiusa i PBI.

Ranking 20 najpopularniejszych aplikacji mobilnych na Androida i iOS-a w Polsce (styczeń 2017 r.)

W tym miesiącu z zestawienia zniknęła aplikacja Vlingo, która budziła najwiecej wątpliwości, a ostatnie miejsca w zestawieniu 19. i 20. zajęły kolejno Adobe Acrobat Reader (5,4%) oraz Avast Mobile Security & Antyvirus (4,9%). Spadki zaliczyły aplikacje Facebook (35,1%), który zamienił się miejscami z Mapami Google’a (36,9% – wzrost o 2,9 p.p.) oraz aplikacja Google Translator, który wypadł z zestawienia TOP 20 aplikacji.

Największe wzrosty (powyżej 1 puntu procentowego) odnotowano w przypadku aplikacji mobilnych, kolejno: Mapy Google, YouTube, Gmail, Snapchat o Muzyka Google Play. Spadki popularności (powyżej 1 puntu procentowego) zauważono kolejno w aplikacjach: OLX.pl, WhatsApp i Skype.

TOP 20 najpopularniejszych aplikacji mobilnych na Androida i iOS-a w Polsce (w styczniu 2017 r.)

Liczebność próby wynosi 139 552 badanych użytkowników. Grupa objęta badaniem to użytkownicy w wieku od 7 do 75 lat. Do badania wykorzystano dane o strukturze internautów pochodzące z badania NetTrack Millward Brown z III kwartału 2016 r. i badania Maluchy z 2015 r.

Oto pełna lista 20 aplikacji mobilnych na Androida i iOS-a Polsce (dane za styczeń 2017):
zmiana p.p. w odniesieniu do danych z grudnia 2016 r.

miejscenazwa aplikacjiliczba internautówzasięg %zmiana (p.p.)
1.Google (wyszukiwarka)14 540 20953,2%+0,7 p.p. ↑
2.YouTube13 590 63749,7%+1,7 p.p. ↑
3.Messenger10 915 57539,9%+0,4 p.p. ↑
4.Mapy Google10 076 93636,9%+3,1 p.p. ↑
5.Facebook9 610 64635,1%+0,9 p.p. ↑
6.Gmail8 036 91229,4%+1,6 p.p. ↑
7.Dysk Google7 053 40925,8%-0,4 p.p. ↓
8.Google+4 276 16915,6%-0,6 p.p. ↓
9.OLX.pl3 253 20211,9%-2,4 p.p. ↓
10.WhatsApp Messenger3 034 24111,1%-1,7 p.p. ↓
11.Allegro2 864 74110,5%-0,8 p.p. ↓
12.Gry Google Play2 646 3159,7%-0,5 p.p. ↓
13.Zdjęcia Google2 583 7259,5%-0,3 p.p. ↓
14.Instagram2 554 5379,3%+0,9 p.p. ↑
15.Skype1 981 6407,3%-1 p.p. ↓
16.Muzyka Google Play1 964 5587,2%+1,3 p.p. ↑
17.Hangouts1 841 9257,1%+0,9 p.p. ↑
18.Snapchat1 873 5756,9%+1,4 p.p. ↑
19.Adobe Acrobat Reader1 480 6795,4%n/d ↑
20Avast Mobile Security & Antyvirus1 348 3094,9%n/d ↑

Zobacz także: grudniowy ranking najpopularniejszych aplikacji mobilnych w Polsce (12/2016).

TOP 20 najpopularniejszych internetowych stron mobilnych w Polsce (styczeń 2017 r.)

Tabele prezentują ranking 20 najpopularniejszych stron WWW oraz top 20 wydawców – zarówno dla wszystkich urządzeń (PC+smartfon+tablet), a także w rozbiciu na PC i mobile. Liczby internautów na poszczególnych platformach szacowane są przez Gemiusa na podstawie autorskiej metody uwzględniającej aktywność internautów w badanym okresie.

Największy zasięg w Polsce na urządzeniach mobilnych ma strona internetowa Google.pl (60,9%), na drugim miejscu znalazł się Facebook z zasięgiem 51,7%, następnie serwis onet.pl, który skoczył z 4. na 3. miejsce z zasięgiem 40,4%. Na kolejnych miejscach znalazły się google.com (40,1%) i Wikipedia (34,1%), spychając Allegro na 6. miejsce (33,7%).

W pierwszej dziesiątce znalazły się także polskie serwisy wp.pl (7. miejsce i zasięg 29%), olx.pl (8. miejsce i zasięg 25,9%) oraz interia.pl (10. miejsce z zasięgiem 24,5%). Na 9. miejscu uplasował się serwis YouTube.com (25,5%).

20 najpopularniejszych mobilnych domen internetowych (styczeń 2017 r.)
miejscestrona mobilnaliczba internautówodsłonyzasięg
1.google.pl16,65 mln2,83 mld60,9%
2.facebook.com14,15 mln3,27 mld51,7%
3.onet.pl11,03 mln732,8 mln40,3%
4.google.com10,96 mln220,8 mln40,1%
5.wikipedia.orgl9,33 mln134,9 mln34,1%
6.allegro.pl9,2 mln452,7 mln33,7%
7.wp.pl7,92 mln501,6 mln29%
8.olx.pl7,07 mln181 mln25,9%
9.youtube.com6,97 mln342,2 mln25,5%
10.interia.pl6,7 mln252,84 mln24,5%
11.gazeta.pl6,0 mln121,89 mln22%
12.blogspot.com5,87 mln50,15 mln21,5%
13.poradnikzdrowie.pl5,09 mln19,78 mln18,6%
14.ceneo.pl5,06 mln40,57 mln18,5%
15.filmweb.pl4,30 mln59,15 mln15,7%
16.tvn24.pl4,19 mln66,07 mln15,3%
17.orange.pl4,09 mln55,85 mln15%
18.polki.pl3,8 mln13,76 mln13,9%
19.otomoto.pl3,68 mln101,47 mln13,5%
20.fakt.pl3,68 mln57,24 mln13,5%

TOP 20 najpopularniejszych serwisów internetowych w Polsce – wszystkie platformy PC+mobile+tablet (styczeń 2017 r.)

TOP 20 najpopularniejszych mobilnych domen internetowych (PC + mobile + tablet, styczeń 2016 r.)

W jaki sposób mierzone są aplikacje mobilne? – wyjaśnienie metodologii badania

W związku z licznymi wątpliwościami związanymi z tym badaniem firma Gemius udostępniła obszerne wyjaśnienie na temat metodologii tego badania, aby lepiej interpretować prezentowane wyniki rankingu.

W pomiarze uwzględniane są aplikacje zgłoszone przez wydawców do pomiaru – zarówno oskryptowane jak i nieoskryptowane. Pomiarem objęte zostały również najpopularniejsze aplikacje nieoskryptowane, nawet jeżeli nie zostały zgłoszone do badania przez ich właściciela. Wyniki aplikacji są widoczne w wynikach badania, jeśli daną aplikację uruchomiło co najmniej 300 panelistów. Realny użytkownik to taki, który choć raz skorzystał w danym okresie z aplikacji.

Dlaczego liczba użytkowników w badaniu Gemius/PBI różni się czasem od liczby użytkowników aplikacji podawanej przez właściciela aplikacji?

Powodów różnic dla aplikacji nieaudytowanych jest kilka:

Dla aplikacji nieaudytowanych różnice mogą wynikać z tego, że estymowane są jedynie wyniki na podstawie panelu badawczego. Panelistą może zostać tylko użytkownik telefonu z systemem Android, więc estymowani są użytkownicy tylko tego systemu.

Dla obydwu rodzajów aplikacji różnice mogą wynikać też z tego, że:

Dla aplikacji oskryptowanych uwzględniono wszystkie najpopularniejsze systemy: Android, iOS i Windows Phone.

Dla aplikacji nieoskryptowanych dane estymumowane się na panelu internautów, który stanowią posiadacze smartfonów i tabletów z systemem operacyjnym Android. To najpopularniejszy wśród użytkowników w Polsce system – jak wynika z danych dla oskryptowanych stron WWW w Polsce:

Czy może zdarzyć się tak, że aplikacja działająca w tle albo tylko generująca jakiś transfer, bez świadomego uruchamiania jej przez użytkownika, jest uwzględniana w wynikach?

W przypadku aplikacji audytowanych sprawdzane jest jej oskryptowanie – do audytu dopuszczane są tylko takie aplikacje, które wywołują skrypty zliczające jedynie w przypadku intencjonalnego jej użycia.

W przypadku aplikacji nieaudytowanych pomiar jest oparty na panelu. Tam, gdzie jest to możliwe sprawdzana jest widoczność aplikacji na ekranie i tylko taka akcja jest liczona jako skorzystanie z aplikacji. Pozostaje niewielka część panelistów, w przypadku których nie ma technicznej możliwości sprawdzania widoczności aplikacji na ekranie – wówczas jako użycie uznawana jest obecność uruchomionego procesu aplikacji w pamięci urządzenia

Czy w pomiarze uwzględniane są aplikacje startujące razem z systemem?

Na liście aplikacji prezentowanych w wynikach badania nie ma aplikacji systemowych, tzn. działających w celu dostarczenia użytkownikowi urządzenia usług typu dzwonienie, robienie zdjęć, korzystanie z internetu.

Wskaźniki podawane dla aplikacji mobilnych:

 źródło: Gemius – Wyniki badania Gemius/PBI za styczeń 2017

Exit mobile version