Site icon mobiRANK.pl Przejdź do pełnej wersji

Ruszają konsultacje strategii wdrażania systemu EZD RP

Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją to kompleksowe i bezpłatne oprogramowanie do elektronicznego zarządzania dokumentacją, które ma zrewolucjonizować funkcjonowanie polskiej administracji.

System EZD RP (skrót od Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją) to jednolity i bezpłatny system do elektronicznego zarządzania dokumentacją dla całej polskiej administracji. „Strategia dystrybucji, wdrażania i utrzymania EZD RP od 2022 r.” jest już dostępna na stronie ezdrp.gov.pl. Każdy może się z nią zapoznać i podzielić swoimi uwagami i opiniami.

Konsultacje potrwają do końca maja 2021 roku. Przez cały odbędą się także spotkania online:

Ze względu na publiczny charakter konsultacji nie będą przyjmowane zgłoszenia anonimowe oraz bez podania kontaktu zwrotnego.

Czym jest system EZD RP?

System EZD RP to nowoczesne, bezpłatne i uniwersalne narzędzie, które przygotowujemy z myślą o urzędach. Korzyści odczują jednak przede wszystkim obywatele – mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. – System umożliwi kompleksowe, elektroniczne, dokumentowanie przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw w urzędach. Podniesie jakość funkcjonowania administracji publicznej, w tym komunikację z obywatelami, skróci czas załatwiania spraw. To jeden z naszych priorytetów i element większej całości – Architektury Informacyjnej Państwa – dodaje.

Prace nad projektem prowadzi Państwowy Instytut Badawczy NASK w partnerstwie z Wojewodą Podlaskim (w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim powstał system EZD PUW) i pod nadzorem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (KPRM). EZD RP powstaje w ramach rządowego Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa i unijnego Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020. System zostanie w pełni udostępniony na początku 2023 r.

EZD RP umożliwi pełną digitalizację zaplecza administracyjnego oraz procesów w urzędach i realizację online szeregu czynności kancelaryjnych – począwszy od obsługi przesyłek, poprzez rozdzielanie i dekretację korespondencji, klasyfikację i kwalifikację dokumentacji oraz kompletowanie akt sprawy na archiwizacji dokumentacji kończąc.

Dzięki temu systemowi obywatele będą mogli nie tylko zobaczyć na jakim etapie jest ich sprawa, ale także ocenić poziom satysfakcji z tego procesu. Doświadczenie pokazuje, że darmowy i jednolity system – wytworzony dla administracji i przez administrację – przynosi ogromne oszczędności i realnie usprawnia pracę na rzecz obywateli – mówi Justyna Orłowska, pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech.

EZD RP to program tworzony z myślą przede wszystkim o administracji (rządowej i samorządowej). W przedsięwzięciu będą mogły jednak wziąć udział nie tylko podmioty publiczne, ale i chętne firmy. Ich zadaniem może być wsparcie wdrożenia i rozwoju systemu w poszczególnych podmiotach, szczególnie w zakresie integracji z systemami dziedzinowymi, realizującymi specyficzne potrzeby administracji.

System tworzony jest z myślą o wszystkich podmiotach publicznych. Liczba ich pracowników to około 1,9 miliona osób. Wymierne oszczędności to niejedyny efekt, jaki chcemy osiągnąć. Dzięki automatyzacji możliwa będzie szybsza realizacja wielu urzędowych procesów.

Zgodnie z założeniami Strategii – System EZD RP będzie udostępniany od stycznia 2023 r. jako freeware. Zapewni to dostępność oprogramowania bez opłat dla wszystkich podmiotów realizujących zadania publiczne. System jest opracowywany w taki sposób, by umożliwić jego łatwe uruchomienie w środowisku usług chmurowych.

źródło: NASK | Ministerstwo Cyfryzacji

Exit mobile version