Według najnowszych badań Canalys, globalny rynek sportowych opasek do noszenia wzrósł o 13% rok do roku w 1. kwartale 2025, osiągając 46,6 miliona sztuk.

Odbudowujący się popyt i stosunkowo niska baza w tym samym okresie ubiegłego roku przyspieszyły wzrost rynku inteligentnych opasek sportowych. Wszystkie trzy główne kategorie – podstawowe opaski, podstawowe zegarki i smartwatche – odnotowały wzrosty, przy czym podstawowe urządzenia do noszenia (podstawowe opaski i podstawowe zegarki) były na czele stawki.
➔ PRZECZYTAJ TAKŻE: Apple liderem rynku smartfonów na świecie w 1Q 2025
Xiaomi po raz pierwszy od 2Q 2021 dostarczyło najwięcej opasek do noszenia, napędzane przez szerokie portfolio i ulepszoną integrację poprzez HyperOS. Xiaomi ulepszyło serię Mi Band i Redmi Watch, wprowadzając odświeżone wzornictwo i zaawansowane możliwości danych, wprowadzając kompleksowe funkcje w niższych segmentach cenowych, zwiększając swoją propozycję wartości. Wzrost ten był również wspierany przez skuteczną koordynację wielu kategorii i konkurencyjne ceny, szczególnie w gospodarkach wschodzących. Dla wielu dostawców rynki wschodzące pozostają kluczowymi czynnikami wzrostu, czego przykładem jest TRANSSION zyskujący na popularności w Azji Południowo-Wschodniej dzięki precyzyjnej lokalizacji i ukierunkowanym propozycjom wartości za pieniądze. Samsung zwiększył również nacisk na swoje podstawowe opaski, aby zwiększyć swoją obecność w gospodarkach wschodzących.
— powiedział Jack Leathem, analityk w Canalys (obecnie część Omdia)
W pierwszym kwartale 2025 roku siła ekosystemu była kluczowym czynnikiem sukcesu dla największych dostawców:
- Xiaomi odzyskało pozycję lidera dzięki 44-proc. wzrostowi dostaw do 8,7 miliona sztuk, napędzanemu przez silną sprzedaż Redmi Band 5. Jego nowy samodzielnie opracowany układ smartfona podkreśla strategiczny nacisk na wewnętrzne badania i rozwój oraz głębszą integrację ekosystemu w ramach strategii „Człowiek × Samochód × Dom”.
- Apple zajęło drugie miejsce dzięki solidnemu, ale ostrożnemu 1Q 2025 roku, w którym zwiększyło dostawy Apple Watch o 5 proc. do 7,6 miliona sztuk. Ponieważ rok 2025 oznacza dziesiątą rocznicę Apple Watch, oczekuje się, że Apple odzyska dynamikę w drugiej połowie roku dzięki dużej aktualizacji portfolio, opierając się na swoim dojrzałym i ściśle zintegrowanym ekosystemie skoncentrowanym na zdrowiu.
- Huawei obroniło swoją trzecią pozycję dzięki solidnym wynikom serii GT i Fit, a także przyspieszonemu globalnemu wdrożeniu aplikacji Huawei Health, rozszerzając strategię ekosystemu poza Chiny. Jego dostawy wzrosły o 36 proc. do 7,1 miliona sztuk.
- Silny wzrost Samsunga o 74 proc. do 4,9 miliona sztuk był wynikiem jego dwutorowej strategii, częściowo skoncentrowanej na rozszerzaniu bazy użytkowników na rynkach wschodzących o produkty masowe, a częściowo na zachowaniu pozycji premium poprzez smartwatche w gospodarkach rozwiniętych.
- Garmin zajął piąte miejsce w Q1, zwiększając dostawy o 10 proc. do 1,8 miliona sztuk. Oparła się na swoim zróżnicowanym portfolio i uruchomieniu Connect+, aby zwiększyć sprzedaż swoim lojalnym użytkownikom.
Ekosystemy stają się polem bitwy, gdy marże sprzętowe maleją
Cynthia Chen, kierowniczka ds. badań w Canalys powiedziała, że w obliczu nadwyrężonej rentowności sprzętu rynek urządzeń do noszenia zmienia się z opartego na sprzęcie na napędzany ekosystemem. Dostawcy przyspieszają rozwój platformy i usług, aby zwiększyć przychody cykliczne i retencję użytkowników”. W Chinach Xiaomi wykorzystuje swoje szerokie portfolio i HyperOS, aby pogłębić integrację urządzeń i zaangażowanie użytkowników, podczas gdy Huawei buduje zamknięty ekosystem zdrowia za pośrednictwem aplikacji Huawei Health, łącząc sprzęt, analizę danych i usługi subskrypcyjne. Globalnie dostawcy o niskiej wadze, skoncentrowani na urządzeniach, tacy jak marka inteligentnych pierścieni Oura i skoncentrowany na zdrowiu Whoop, priorytetowo traktują usługi, wykorzystując subskrypcje w celu zwiększenia wartości dla użytkownika. Garmin również zamierza rozszerzyć się na model skoncentrowany na usługach dzięki uruchomieniu Garmin Connect+.
Istotna równowaga między nowością a podstawowymi aspektami funkcjonalności
Dostawcy muszą zrównoważyć swoje skupienie między nowymi funkcjami a podstawowymi podstawowymi aspektami porównawczymi, aby przyciągnąć popyt konsumentów, dodał Chen. W niedawnym badaniu konsumenckim przeprowadzonym przez Canalys (obecnie część Omdia) w Europie respondenci wskazali cenę, żywotność baterii i monitorowanie stanu zdrowia jako trzy najważniejsze cechy przy zakupie urządzeń do noszenia.

Wiele nowych funkcji jest trudnych do oceny dla konsumentów, co utrudnia różnicowanie marek i sprawia, że wielu domyślnie wybiera urządzenia na podstawie ceny i podstawowej funkcjonalności. Jednak gdy edukacja rynku się poprawi, a penetracja sprzętu osiągnie pewien poziom, integracja oprogramowania i ekosystemu może zapewnić większą wartość dodaną, w którym momencie dostawcy będą mogli wykazać swoje zalety. Wyniki badania podkreślają również znaczenie funkcji związanych ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem w urządzeniach do noszenia i podkreślają, na czym dostawcy powinni skupić przyszłe inwestycje.
Konkurencja na rynku opasek do noszenia będzie coraz bardziej koncentrować się na sile ekosystemu i głębokości usług, a nie tylko na sprzęcie. Podstawowe przypadki użycia, takie jak monitorowanie stanu zdrowia i coaching fitness, będą nadal się poprawiać, co sprawia, że płynna integracja urządzeń i modele oparte na subskrypcji mają kluczowe znaczenie dla zachęcania użytkowników do zaangażowania i generowania zrównoważonych przychodów.
Globalne dostawy i wzrosty sportowych opasek do noszenia w 1Q 2025 | |||||
producent | 1Q 2025 dostawy (mln) | 1Q 2025 udział | 1Q 2024 dostawy (mln) | 1Q 2024 udział | wzrost r/r |
Xiaomi | 8,7 | 18,7% | 6,1 | 14,7% | 44% |
Apple | 7,6 | 16,3% | 7,2 | 17,5% | 5% |
Huawei | 7,1 | 15,1% | 5,2 | 12,6% | 36% |
Samsung | 4,9 | 10,6% | 2,8 | 6,9% | 74% |
Garmin | 1,8 | 3,9% | 1,7 | 4,0% | 10% |
inne | 16,5 | 35,4% | 18,3 | 44,3% | -10% |
SUMA | 46,6 | 100,0% | 41,3 | 100,0% | 13% |
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: Canalys