Odkryty ołtarz rzuca nowe światło na historię Majów

Nowo odkryty ołtarz zakopany w pobliżu centrum starożytnego miasta Majów Tikal dostarcza nowych informacji na temat 1600-letnich napięć między Tikal a centralną stolicą Meksyku – Teotihuacan.

Archeolodzy odkryli zakopany ołtarz w kompleksie budynków tuż za centrum Tikal, które słynie z uderzających świątyń wapiennych
Archeolodzy odkryli zakopany ołtarz w kompleksie budynków tuż za centrum Tikal, które słynie z uderzających świątyń wapiennych | fot. Brown University

Zaledwie kilka kroków od centrum Tikal, 2400-letniego miasta Majów w dzisiejszej Gwatemali, zespół międzynarodowych badaczy, w tym uczeni z Brown University, odkrył zakopany ołtarz, który może pomóc wyjaśnić okres wielkich wstrząsów w starożytnym świecie. Ołtarz, datowany na koniec lat 300. n.e., zawiera cztery malowane panele w kolorze czerwonym, czarnym i żółtym. Przedstawiają one postać noszącą pióropusz na głowie i otoczoną czymś, co wydaje się być tarczami lub przedmiotami ceremonialnymi. Twarz postaci ma migdałowe oczy, pasek na nos i podwójne ucho, co bardzo przypomina wizerunki „Boga Burzy”, bóstwa znanego z centralnego Meksyku.

➔ PRZECZYTAJ TAKŻE: „Utracone cywilizacje” Paula Coopera o tym jak rozkwitały i upadały imperia

W badaniu opublikowanym w Antiquity, badacze Brown University i ich współpracownicy ze Stanów Zjednoczonych i Gwatemali sugerują, że ołtarz prawdopodobnie nie został stworzony przez artystę Majów. Zamiast tego twierdzą, że został wykonany przez wysoko wykwalifikowanego rzemieślnika przeszkolonego w Teotihuacan, potężnym starożytnym mieście położonym 630 mil na zachód w pobliżu współczesnego miasta Meksyk.

Nawet przed odkryciem ołtarza Houston i jego współpracownicy wiedzieli, że Majowie przez stulecia utrzymywali kontakty z Teotihuacan, zanim ich relacje się zacieśniły.

Do znalezienia starożytnej infrastruktury Tikal wykorzystano detekcję światła i pomiar odległości (LiDAR)

„Coraz bardziej oczywiste staje się, że był to niezwykły okres turbulencji w Tikal” — powiedział Stephen Houston, profesor nauk społecznych, antropologii oraz historii sztuki i architektury na Brown, który był współautorem artykułu. „Ołtarz potwierdza, że ​​bogaci przywódcy z Teotihuacan przybyli do Tikal i stworzyli repliki obiektów rytualnych, które istniałyby w ich rodzinnym mieście. Pokazuje to, że Teotihuacan pozostawiło tam silny ślad”.

Naukowcy Brown i ich współpracownicy wykorzystali technologię detekcji światła i pomiaru odległości (LiDAR), aby znaleźć starożytną infrastrukturę Tikal, z której duża część została dawno pogrzebana pod gęstą tropikalną roślinnością.
Naukowcy Brown i ich współpracownicy wykorzystali technologię detekcji światła i pomiaru odległości (LiDAR), aby znaleźć starożytną infrastrukturę Tikal, z której duża część została dawno pogrzebana pod gęstą tropikalną roślinnością | fot. Brown University

Założone około 850 r. p.n.e. Tikal istniało przez pokolenia jako małe miasto o niewielkich wpływach, zanim rozrosło się w dynastię około 100 r. n.e. Archeolodzy mają dowody na to, że Tikal i znacznie potężniejszy Teotihuacan zaczęli regularnie ze sobą współpracować około dwa wieki później. To, co początkowo wydawało się luźną relacją handlową, jak powiedział Houston, szybko stało się czymś bardziej kontrowersyjnym.

„To prawie tak, jakby Tikal drażnił bestię i przyciągnął zbyt wiele uwagi ze strony Teotihuacan” — powiedział Houston. „Wtedy właśnie zaczęli przybywać do tego obszaru obcokrajowcy”.

Wizualizacja ołtarza ilustruje pomalowane panele w kolorze czerwonym, czarnym i żółtym przedstawiające osobę w nakryciu głowy z piórami i otoczoną tarczami lub insygniami.
Wizualizacja ołtarza ilustruje pomalowane panele w kolorze czerwonym, czarnym i żółtym przedstawiające osobę w nakryciu głowy z piórami i otoczoną tarczami lub insygniami | fot. Heather Hurst

Starożytny zamach stanu

Houston powiedział, że przez kilka dekad naukowcy gromadzili coraz więcej dowodów na niezbyt przyjazne stosunki. Badania rozpoczęły się w latach 60. XX wieku, kiedy archeolodzy znaleźli pocięty i okaleczony kamień z dobrze zachowanym tekstem opisującym konflikt w szerokich kategoriach.

Dzięki tekstowi na kamieniu dowiedzieli się, że „około 378 r. n.e. Teotihuacan zasadniczo ścinało głowy królestwu” — powiedział Houston. „Usunęli króla i zastąpili go quislingiem, marionetkowym królem, który okazał się użytecznym lokalnym narzędziem dla Teotihuacan”.

Kilkadziesiąt lat później, wykorzystując technologię detekcji i pomiaru odległości światłem (LiDAR), naukowcy Browna i kilku współpracowników odkryli pomniejszoną replikę cytadeli Teotihuacan tuż za centrum Tikal, pogrzebaną pod tym, co archeolodzy uważali za naturalne wzgórza. Odkrycie to sugeruje, że w latach poprzedzających jego upadek obecność Teotihuacan w mieście Majów prawdopodobnie wiązała się z elementem okupacji lub nadzoru.

„Coraz bardziej oczywiste jest, że był to niezwykły okres turbulencji w Tikal” — powiedział Stephen Houston.

Współautor Andrew Scherer, profesor antropologii i archeologii oraz starożytnego świata na Uniwersytecie Browna oraz dyrektor Instytutu Archeologii i Starożytnego Świata Joukowsky’ego, powiedział, że ołtarz został zbudowany mniej więcej w czasie zamachu stanu. Dodał, że starannie pomalowana zewnętrzna część ołtarza nie jest jedynym dowodem na obecność stolicy: wewnątrz ołtarza archeolodzy znaleźli dziecko pochowane w pozycji siedzącej, co było rzadką praktyką w Tikal, ale powszechną w Teotihuacan. Znaleźli również osobę dorosłą pochowaną z grotem strzałki wykonanym z zielonego obsydianu; Scherer powiedział, że materiał i konstrukcja grotu strzałki są charakterystyczne dla Teotihuacan.

Fakt, że ołtarz i obszar wokół niego zostały później zakopane, jak powiedział Scherer, umacnia teorię zespołu badawczego, że obecność Teotihuacan na zawsze zmieniła Tikal, a nawet go zeszpeciła.

„Majowie regularnie zakopywali budynki i odbudowywali je na ich szczycie” — powiedział Scherer. „Ale tutaj zakopali ołtarz i otaczające go budynki i po prostu je zostawili, mimo że byłaby to nieruchomość o najwyższej wartości wieki później. Traktowali to niemal jak pomnik lub strefę radioaktywną. Prawdopodobnie świadczy to o skomplikowanych uczuciach, jakie mieli do Teotihuacan”.

Zakopany ołtarz zbudowany pod koniec lat 300. n.e.
Naukowcy odkryli zakopany ołtarz zbudowany pod koniec lat 300. n.e.
Zakopany ołtarz zbudowany pod koniec lat 300. n.e. Naukowcy odkryli zakopany ołtarz zbudowany pod koniec lat 300. n.e. | fot. Edwin Román Ramírez

Władza rodzi władzę

„Skomplikowane” to trafny sposób na opisanie zbiorowej pamięci Tikal o zamachu stanu w Teotihuacan, powiedział Houston. Wydarzenie to mogło wstrząsnąć Tikal do głębi, ale ostatecznie uczyniło królestwo potężniejszym: Przez następne kilka stuleci Tikal wzniosło się na jeszcze większe wyżyny, stając się niemal niezrównaną dynastią, zanim ostatecznie upadło około 900 r. n.e., wraz z resztą świata Majów.

„Jest pewien rodzaj nostalgii w stosunku do tamtych czasów, kiedy Teotihuacan było u szczytu swojej potęgi i coraz bardziej interesowało się Majami” — powiedział Houston. „To dla nich coś wzniosłego; wspominali to niemal z nostalgią. Nawet kiedy byli w kryzysie, wciąż myśleli o lokalnej polityce w kontekście kontaktów z centralnym Meksykiem”.

Układ odpowiednich sektorów i grup architektonicznych w Tikal, Gwatemala.
Układ odpowiednich sektorów i grup architektonicznych w Tikal, Gwatemala | fot. T.G. Garrison i H. Hurst

Odkrywając więcej szczegółów na temat kontrowersyjnej historii Teotihuacan i Tikal, Houston i Scherer powiedzieli, że oboje są zdumieni, jak znajomo to brzmi: wszechmocne imperium dostrzega raj i postanawia splądrować jego bogactwa.

„Wszyscy wiedzą, co stało się z cywilizacją Azteków po przybyciu Hiszpanów” — powiedział Houston. „Nasze odkrycia pokazują, że jest to opowieść stara jak świat. Te moce centralnego Meksyku dotarły do ​​świata Majów, ponieważ postrzegały go jako miejsce niezwykłego bogactwa, specjalnych piór tropikalnych ptaków, jadeitu i czekolady. Jeśli chodzi o Teotihuacan, była to kraina mlekiem i miodem płynąca”.


Odniesienie: „Ołtarz Teotihuacan w Tikal, Gwatemala: centralny meksykański rytuał i interakcja elit na nizinach Majów” autorstwa Edwina Romána Ramíreza, Loreny Paiz Aragón, Angelyn Bass, Thomasa G. Garrisona, Stephena Houstona, Heather Hurst, Davida Stuarta, Alejandriny Corado Ochoa, Cristiny Garcíi Leal, Andrew Scherera i Rony’ego E. Piedrasanty Castellanosa, 8 kwietnia 2025 r., Antiquity.

Więcej na temat badania: DOI: 10.15184/aqy.2025.3

Autorami badania, oprócz Houston i Scherera, są Edwin Román Ramírez, Lorena Paiz Aragón, Alejandrina Corado Ochoa, Cristina García Leal i Rony E. Piedrasanta Castellanos z Proyecto Arqueológico del Sur de Tikal; Angelyn Bass z Uniwersytetu w Nowym Meksyku; Thomas G. Garrison i David Stuart z Uniwersytetu Teksasu w Austin; i Heather Hurst ze Skidmore College. Finansowanie badań pochodziło częściowo z Inicjatywy PACUNAM Lidar i Fundacji Hitz.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Brown University | SciTechDaily