HomeGirl to nowa aplikacja, która pomaga kobietom czuć się bezpieczniej!

Uber wspólnie z SEXED prezentują aplikację HomeGirl umożliwiającą bezpieczniejsze powroty.

HomeGirl aplikacja mobilna

W piątek 11 kwietnia 2025 roku w Teatrze 6. Piętro odbyła się konferencja prasowa Fundacji SEXEDPL, podczas której zaprezentowane zostały wyniki ogólnopolskiego badania „Imprezowa Mapa Polski” przygotowanego na zlecenie SEXEDPL i Uber Polska przez agencję Y&Lovers. Wnioski z badania były również powodem do powstania i launchu aplikacji HomeGirl – stworzonej przez kobiety, dla kobiet, z myślą o ich bezpieczeństwie w przestrzeni publicznej. 

Od 2021 roku na Antyprzemocową Linię Pomocy SEXEDPL 720 720 020, dzwonią osoby, które doświadczyły molestowania, gwałtu, przemocy psychicznej lub fizycznej. Opowiadają często o tym, co spotkało je na imprezach, koncertach, czy w trakcie powrotu do domu. Z tych rozmów narodziła się potrzeba zebrania danych i pokazania, że to nie są odosobnione przypadki. Tak powstało badanie „Imprezowa Mapa Polski”, przygotowane przez agencję Y&Lovers we współpracy z Uber Polska.

➔ PRZECZYTAJ TAKŻE: „Siła” przypomina nam jak źle traktowane są kobiety

„Ten raport to sygnał, że nie możemy dłużej milczeć. HomeGirl to nasza odpowiedź – technologia, która daje kobietom realne wsparcie tam, gdzie zawodzi system. To akt solidarności i dowód, że nie jesteśmy same” – mówi Anja Rubik, założycielka i prezeska SEXEDPL. 

Bezpieczny powrót do domu z HomeGirl 

HomeGirl to cyfrowe narzędzie zaprojektowane przez kobiety dla kobiet, za którym stoją trzy strony: SEXEDPL, fundacja IT Girls i agencja Brain. Do wsparcia projektu dołączył Uber, dotychczasowy partner Antyprzemocowej Linii Pomocy. HomeGirl umożliwia bezpieczne połączenia głosowe z innymi użytkowniczkami, czat, zgłoszenia niebezpiecznych miejsc oraz funkcję SOS. Nie zapisuje rozmów, nie śledzi lokalizacji – działa w duchu prywatności, solidarności i siostrzeństwa. Kluczowym elementem bezpieczeństwa jest weryfikacja tożsamości użytkowniczek, która odbywa się we współpracy z platformą Authologic, z wykorzystaniem aplikacji mObywatel oraz eDO App. Partnerem technologicznym odpowiedzialnym za rozwój aplikacji jest UniqSoft. 

„Chciałyśmy stworzyć narzędzie, które daje kobietom coś więcej niż tylko możliwość rozmowy – daje poczucie, że ktoś jest obok, nawet jeśli dzielą nas setki kilometrów. HomeGirl to technologia, która wzmacnia – pomaga odzyskać spokój i poczucie kontroli w sytuacjach, gdy czujemy się zagrożone” – mówi Adrianna Klimczak, współzałożycielka i wiceprezeska fundacji IT Girls. 

Zasada działania aplikacji opiera się na łączeniu ze sobą kobiet i dziewczyn, które w danym momencie potrzebują porozmawiać, z tymi które mogą na taką potrzebę odpowiedzieć.  

“Home Girl w pewnym sensie bazuje na sposobie łączenia, który znamy. Z jednej strony mamy osobę, która jest w potrzebie, a z drugiej kogoś, kto może pomóc. I tak jak w przypadku Ubera – tylko odpowiednia liczba kierowców może zagwarantować odpowiedź na potrzeby pasażerów – tak tylko odpowiednio duża społeczność dziewczyn i kobiet, które pobiorą aplikację i będą z niej korzystać, może zmienić nasze społeczne poczucie lęku” – mówi Iwona Kruk, rzeczniczka prasowa Uber CEE. Premierze aplikacji towarzyszy kampania edukacyjna wspierana przez Clear Channel. W przestrzeni miejskiej pojawią się plakaty, a także spot, w którym wystąpiła Matylda Giegżno.  

Aplikacja HomeGirl jest bezpośrednią odpowiedzią na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa. Umożliwia kobietom pozostanie w kontakcie z innymi kobietami, gdy nie czują się bezpiecznie w przestrzeni publicznej. Wierzymy, że reklama Out of Home przyczyni się do znacznego zwiększenia świadomości o tej ważnej i potrzebnej aplikacji – mówi Marta Stępień, Clear Channel Poland, Team Leader Clients Team.  

Antyprzemocowa Linia Pomocy SEXEDPL działa codziennie w godzinach 12:00–20:00 i jest dostępna dla każdego, kto potrzebuje rozmowy, wsparcia lub informacji.

Ekrany aplikacji mobilnej HomeGirl
Ekrany aplikacji mobilnej HomeGirl

Uber od wielu lat wykorzystuje technologie do podnoszenia bezpieczeństwa przejazdów dając m.in możliwość udostępnienia trasy przejazdu, weryfikację kierowców w czasie rzeczywistym czy możliwość natychmiastowego połączenia z numerem 112.  

„Imprezowa mapa Polski” – raport o przemocy seksualnej 

Raport ujawnia skalę przemocy seksualnej, która dotyka uczestników życia nocnego w Polsce. 78% osób przyznało, że doświadczyło lub było świadkiem przemocy seksualnej, a blisko 80% kobiet i 38% mężczyzn deklaruje, że obawia się o swoje bezpieczeństwo podczas imprezowania, ale także w czasie powrotu do domu. Najczęstsze formy przemocy to niechciany dotyk, seksualne komentarze i uporczywe nagabywanie.

Pełna wersja raportu „Imprezowa Mapa Polski”.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: informacja prasowa