Kiedy 15 lat temu – 3 kwietnia 2010 roku – wydano pierwszego iPada, pozycja Apple’a zależała od jego sukcesu.

W końcu to urządzenie — ostatnie, które zostało obdarzone genialnym dotykiem Steve’a Jobsa, który zmarł rok później, w 2011 roku — miało być kolejnym wielkim osiągnięciem z Cupertino. Trzy lata wcześniej iPhone na nowo zdefiniował telefon, a teraz iPad miał wypełnić lukę między smartfonami a laptopami.
➔ PRZECZYTAJ TAKŻE: iPad firmy Apple nadal dominuje na rynku tabletów
Przez pewien czas wyglądało na to, że iPad może spełnić tę obietnicę. Urządzenie miało świetny start i w drugim roku na rynku stanowiło już prawie 20 procent przychodów Apple’a. Po osiągnięciu szczytu w 2012 roku na poziomie 32,4 miliarda dolarów, sprzedaż iPada zaczęła jednak spadać, ponieważ rynek dojrzewał, a smartfony z dużymi ekranami stopniowo zmniejszały popyt na tablety.
Co więcej, z czasem nigdy nie stało się jasne, jaka jest naprawdę zabójcza cecha tabletów. Czy to było urządzenie do przeglądania stron internetowych w domu? Urządzenie do strumieniowego przesyłania wideo dla dzieci? Czy to było urządzenie do zwiększania produktywności dla twórców? Pełnoprawny zamiennik laptopa czy większy brat smartfona?
Co ciekawe, Steve Jobs przewidział niektóre problemy, które ostatecznie zaczęły nękać cały przemysł tabletów. „Jeśli ma powstać trzecia kategoria urządzeń, będzie musiała być o wiele lepsza w wykonywaniu niektórych kluczowych zadań”, powiedział Jobs podczas prezentacji iPada w styczniu 2010 roku, wymieniając przeglądanie stron internetowych, wysyłanie wiadomości e-mail i oglądanie filmów jako przykłady zadań, które tablety będą musiały wykonywać lepiej niż smartfony i laptopy.
„W przeciwnym razie nie ma powodu, aby istniał”, powiedział Jobs. Teraz, gdy smartfony są większe i wydajniejsze niż w 2010 roku, a laptopy bardziej zwinne i responsywne, trudno jest znaleźć zadania, które wyróżniają tablety w dzisiejszych czasach, co częściowo wyjaśnia, dlaczego globalny rynek tabletów skurczył się w ciągu 7 z ostatnich 10 lat.
W roku fiskalnym 2024, który zakończył się 28 września, iPad stanowił mniej niż 7 procent przychodów Apple — najniższy wynik od czasu jego premiery 15 lat temu. Kiedyś (krótko) drugi najważniejszy czynnik napędzający sprzedaż Apple, biznes tabletów firmy jest obecnie najmniejszym raportowanym segmentem.
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: Apple | Statista