W mObywatelu zmienisz PIN2 i odblokujesz certyfikat podpisu osobistego e-Dowodu

Ledwo zdążyliśmy zapoznać się z usługą „Podpisz dokument”, a już jej twórcy dostarczyli nowe, praktyczne narzędzie.

Aplikacja mObywatel i mDowód

Od 19 marca 2025 roku w aplikacji mobilnej mObywatel możesz zmienić kod PIN do podpisu osobistego w e-dowodzie (tzw. PIN2), jeśli go nie pamiętasz. Możesz też odblokować certyfikat podpisu osobistego po tym, jak trzy razy błędnie wpiszesz PIN2. Wszystko to w trakcie podpisywania dokumentu w usłudze. Wystarczy, że masz kod PUK e-dowodu i aplikację mObywatel w wersji 4.54 lub nowszej.

Podpisywanie dokumentów e-dowodem to jedna z nowości wprowadzonych w tym roku w mObywatelu. Dzięki usłudze złożysz podpis z certyfikatu podpisu osobistego w e-dowodzie na dokumencie w formacie PDF o wielkości maksymalnie 10 MB.

Co jednak, jeśli zapomnisz PIN-u do podpisu osobistego (tzw. PIN2) lub wpiszesz go błędnie trzy razy i tym samym zablokujesz certyfikat podpisu osobistego?

Zapomniany PIN2 i zablokowany certyfikat

W pierwszym przypadku lepiej nie ryzykować – jeśli nie pamiętasz kodu, zmień go od razu. To ważne, ponieważ jeśli wpiszesz PIN2 źle trzy razy, zablokujesz certyfikat podpisu osobistego w e-dowodzie. W takiej sytuacji nie możesz podpisywać dokumentów e-dowodem do czasu odblokowania certyfikatu i zmiany PIN2.

Dobra wiadomość jest taka, że dzięki nowej funkcji w usłudze Podpisz dokument nie musisz już iść do urzędu ani korzystać z oprogramowania e-dowodu na komputerze czy też z osobnej aplikacji eDO App, żeby rozwiązać ten problem. Teraz zmienisz PIN2, a nawet odblokujesz certyfikat podpisu osobistego w e-dowodzie samodzielnie przy użyciu kodu PUK e-dowodu w aplikacji mObywatel.

Ile jest kodów PIN e-dowodu?

Możesz nadać dwa kody PIN, aby korzystać z warstwy elektronicznej e-dowodu. 

  • Pierwszy to 4-cyfrowy PIN1 do certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia (do profilu osobistego). Pozwala on potwierdzić Twoją tożsamość w kontakcie z instytucjami publicznymi. 
  • Drugi numer to 6-cyfrowy PIN2, który służy do składania podpisu z certyfikatu podpisu osobistego. PIN2 jest potrzebny, aby podpisywać dokumenty e-dowodem w usłudze Podpisz dokument.

Podpis osobisty – jak zmienić PIN2 lub odblokować certyfikat e-dowodu?

Usługa Podpisz dokument przeprowadzi Cię przez proces krok po kroku, więc postępuj zgodnie ze wskazówkami na ekranie:

  1. Otwórz usługę Podpisz dokument w aplikacji mObywatel i dodaj plik do podpisu w formacie PDF o wielkości do 10 MB.
  2. Wpisz numer CAN e-dowodu, czyli 6 cyfr widocznych w jego prawym dolnym rogu na stronie ze zdjęciem.
  3. Zobaczysz pole do wpisania kodu PIN do podpisu osobistego (tzw. PIN2). Jeśli chcesz zmienić PIN2 lub odblokować certyfikat podpisu osobistego, wciśnij napis widoczny poniżej tego pola: Nie pamiętasz PIN-u lub PIN jest zablokowany?
  4. Wpisz kod PUK e-dowodu.
  5. Wpisz dwukrotnie nowy 6-cyfrowy kod PIN2. Zapamiętaj go.
  6. Aby zatwierdzić zmianę PIN2, przyłóż e-dowód do anteny NFC z tyłu telefonu i przytrzymaj dokument do momentu, aż zobaczysz potwierdzenie zmiany kodu PIN2 na ekranie w aplikacji.
  7. Możesz teraz kontynuować podpisywanie dodanego wcześniej dokumentu. Wpisz swój nowy, ustalony w procesie zmiany kodu, PIN2 e-dowodu.
  8. Przyłóż ponownie e-dowód do anteny NFC z tyłu telefonu i przytrzymaj go przy urządzeniu do czasu, gdy zobaczysz potwierdzenie podpisania dokumentu.
  9. Możesz teraz zapisać lub otworzyć podpisany plik, jeśli używasz urządzenia z systemem iOS. Jeśli używasz telefonu z systemem Android, plik zostanie zapisany w pamięci urządzenia automatycznie. Dokumenty nie są przechowywane w aplikacji mObywatel.

To już wszystko! W ten sposób łatwo i szybko odblokujesz certyfikat podpisu osobistego w e-dowodzie, zmienisz kod PIN2, a do tego podpiszesz dokument w aplikacji mObywatel!

Zmiany w Twoich rękach dzięki usłudze Podpisz dokument

Kod PIN2 to 6 cyfr, które ustalasz samodzielnie podczas odbioru e-dowodu w urzędzie. Może się zdarzyć, że go zapomnisz lub wpiszesz źle trzy razy. Teraz możesz samodzielnie zmienić go w aplikacji przy użyciu kodu PUK i w ten sam sposób odblokować certyfikat podpisu osobistego, jeśli zdarzyło Ci się trzykrotnie błędnie wpisać kod PIN2. Kolejna pomocna funkcja w usłudze Podpisz dokument jest więc już w Twoich rękach!

Udostępnianie nowej funkcji rozpoczęło się 19 marca, a u wszystkich użytkowników aplikacji pojawi się ona najpóźniej 25 marca 2025 r.

Obejrzyj poniższe wideo, aby dowiedzieć się, jak korzystać z usługi „Podpisz dokument”:

Najważniejsze funkcje aplikacji to między innymi:

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: mObywatel | Ministerstwo Cyfryzacji