Ledwo zdążyliśmy zapoznać się z usługą „Podpisz dokument”, a już jej twórcy dostarczyli nowe, praktyczne narzędzie.

Od 19 marca 2025 roku w aplikacji mobilnej mObywatel możesz zmienić kod PIN do podpisu osobistego w e-dowodzie (tzw. PIN2), jeśli go nie pamiętasz. Możesz też odblokować certyfikat podpisu osobistego po tym, jak trzy razy błędnie wpiszesz PIN2. Wszystko to w trakcie podpisywania dokumentu w usłudze. Wystarczy, że masz kod PUK e-dowodu i aplikację mObywatel w wersji 4.54 lub nowszej.
Podpisywanie dokumentów e-dowodem to jedna z nowości wprowadzonych w tym roku w mObywatelu. Dzięki usłudze złożysz podpis z certyfikatu podpisu osobistego w e-dowodzie na dokumencie w formacie PDF o wielkości maksymalnie 10 MB.
Co jednak, jeśli zapomnisz PIN-u do podpisu osobistego (tzw. PIN2) lub wpiszesz go błędnie trzy razy i tym samym zablokujesz certyfikat podpisu osobistego?
Zapomniany PIN2 i zablokowany certyfikat
W pierwszym przypadku lepiej nie ryzykować – jeśli nie pamiętasz kodu, zmień go od razu. To ważne, ponieważ jeśli wpiszesz PIN2 źle trzy razy, zablokujesz certyfikat podpisu osobistego w e-dowodzie. W takiej sytuacji nie możesz podpisywać dokumentów e-dowodem do czasu odblokowania certyfikatu i zmiany PIN2.
Dobra wiadomość jest taka, że dzięki nowej funkcji w usłudze Podpisz dokument nie musisz już iść do urzędu ani korzystać z oprogramowania e-dowodu na komputerze czy też z osobnej aplikacji eDO App, żeby rozwiązać ten problem. Teraz zmienisz PIN2, a nawet odblokujesz certyfikat podpisu osobistego w e-dowodzie samodzielnie przy użyciu kodu PUK e-dowodu w aplikacji mObywatel.
Ile jest kodów PIN e-dowodu?
Możesz nadać dwa kody PIN, aby korzystać z warstwy elektronicznej e-dowodu.
- Pierwszy to 4-cyfrowy PIN1 do certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia (do profilu osobistego). Pozwala on potwierdzić Twoją tożsamość w kontakcie z instytucjami publicznymi.
- Drugi numer to 6-cyfrowy PIN2, który służy do składania podpisu z certyfikatu podpisu osobistego. PIN2 jest potrzebny, aby podpisywać dokumenty e-dowodem w usłudze Podpisz dokument.
Podpis osobisty – jak zmienić PIN2 lub odblokować certyfikat e-dowodu?
Usługa Podpisz dokument przeprowadzi Cię przez proces krok po kroku, więc postępuj zgodnie ze wskazówkami na ekranie:
- Otwórz usługę Podpisz dokument w aplikacji mObywatel i dodaj plik do podpisu w formacie PDF o wielkości do 10 MB.
- Wpisz numer CAN e-dowodu, czyli 6 cyfr widocznych w jego prawym dolnym rogu na stronie ze zdjęciem.
- Zobaczysz pole do wpisania kodu PIN do podpisu osobistego (tzw. PIN2). Jeśli chcesz zmienić PIN2 lub odblokować certyfikat podpisu osobistego, wciśnij napis widoczny poniżej tego pola: Nie pamiętasz PIN-u lub PIN jest zablokowany?
- Wpisz kod PUK e-dowodu.
- Wpisz dwukrotnie nowy 6-cyfrowy kod PIN2. Zapamiętaj go.
- Aby zatwierdzić zmianę PIN2, przyłóż e-dowód do anteny NFC z tyłu telefonu i przytrzymaj dokument do momentu, aż zobaczysz potwierdzenie zmiany kodu PIN2 na ekranie w aplikacji.
- Możesz teraz kontynuować podpisywanie dodanego wcześniej dokumentu. Wpisz swój nowy, ustalony w procesie zmiany kodu, PIN2 e-dowodu.
- Przyłóż ponownie e-dowód do anteny NFC z tyłu telefonu i przytrzymaj go przy urządzeniu do czasu, gdy zobaczysz potwierdzenie podpisania dokumentu.
- Możesz teraz zapisać lub otworzyć podpisany plik, jeśli używasz urządzenia z systemem iOS. Jeśli używasz telefonu z systemem Android, plik zostanie zapisany w pamięci urządzenia automatycznie. Dokumenty nie są przechowywane w aplikacji mObywatel.
To już wszystko! W ten sposób łatwo i szybko odblokujesz certyfikat podpisu osobistego w e-dowodzie, zmienisz kod PIN2, a do tego podpiszesz dokument w aplikacji mObywatel!
Zmiany w Twoich rękach dzięki usłudze Podpisz dokument
Kod PIN2 to 6 cyfr, które ustalasz samodzielnie podczas odbioru e-dowodu w urzędzie. Może się zdarzyć, że go zapomnisz lub wpiszesz źle trzy razy. Teraz możesz samodzielnie zmienić go w aplikacji przy użyciu kodu PUK i w ten sam sposób odblokować certyfikat podpisu osobistego, jeśli zdarzyło Ci się trzykrotnie błędnie wpisać kod PIN2. Kolejna pomocna funkcja w usłudze Podpisz dokument jest więc już w Twoich rękach!
Udostępnianie nowej funkcji rozpoczęło się 19 marca, a u wszystkich użytkowników aplikacji pojawi się ona najpóźniej 25 marca 2025 r.
Obejrzyj poniższe wideo, aby dowiedzieć się, jak korzystać z usługi „Podpisz dokument”:
Najważniejsze funkcje aplikacji to między innymi:
- przedłużenie ważności profilu w mObywatelu
- powiadomienia o nowościach w aplikacji,
- ePłatności w mObywatelu,
- zastrzeganie swojegu numeru PESEL,
- legitymacja emeryta i rencisty, adwokacka i poselska,
- mPrawo jazdy,
- mPojazd, czyli cyfrowy dowód rejestracyjny,
- Karta Dużej Rodziny (mKDR),
- mLegitymacja szkolna i mLegitymacja studencka,
- e-recepta,
- Bilety kolejowe,
- zapowiedź: ePaszporty w Polsce są realne, ale jeszcze nie wiemy kiedy
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: mObywatel | Ministerstwo Cyfryzacji