Jak stwierdzić, czy Twój telefon został zhakowany?

Po czym możesz poznać, że Twój smartfon mógł zostać zaatakowany przez cyberprzestępców i co wówczas zrobić?

10 oznak, że Twój telefon został zhackowany
fot. Depositphotos

Nowoczesne smartfony są niezwykle wydajne. Mogą robić niemal wszystko, od zarządzania finansami w aplikacji bankowości mobilnej po rozmowy wideo i zarządzanie inteligentnymi urządzeniami domowymi. Jednak tego rodzaju wszechstronność może być tez niebezpieczna, jeśli cyberprzestępca zhakuje Twój telefon. Niezależnie od tego, czy masz telefon z Androidem z wyższej półki, czy z niższej półki, linki phishingowe, złośliwe aplikacje, podmiana kart SIM, ataki typu man-in-the-middle i juice jacking mogą narazić Twoje urządzenie na ryzyko.

Istnieje wiele sposobów, aby stwierdzić, czy cyberprzestępca zaatakował Twoje urządzenie. Ponieważ nigdy nie można być zbyt bezpiecznym, ważne jest, aby zapoznać się z typowymi oznakami hakowania i wiedzieć, co zrobić, jeśli tak się stanie.

Oto 10 oznak, które mogą świadczyć o tym, że Twój telefon z Androidem został zhackowany przez cyberprzestępców.

Nieznane aplikacje mobilne

Aplikacje, których nie pobrałeś, nie powinny pojawiać się na Twoim urządzeniu. Jeśli zauważysz na swoim telefonie dziwne aplikacje, których pobierania nie pamiętasz, może to być wina hakera. Jednak nie każda nieznana aplikacja jest złośliwa. Pamiętaj, że większość telefonów jest fabrycznie wyposażona w kilka niepotrzebnych aplikacji, zwanych bloatware.

Chociaż bloatware może być irytujący, nie stanowi zagrożenia dla bezpieczeństwa. Jeśli zakłóca działanie urządzenia, możesz zablokować niechciane aplikacje na telefonie lub tablecie z Androidem. Jeśli nie masz pewności, czy nieznana aplikacja jest złośliwa, szybkie przeszukanie internetu może pomóc. Jeśli nie znajdziesz żadnych informacji, usuń aplikację z telefonu lub tabletu z Androidem, aby zachować bezpieczeństwo.

Nietypowe ustawienia

Oznaką, że cyberprzestępca ma dostęp do Twojego urządzenia, jest zauważenie nieznanych ustawień lub zmiana w typowych konfiguracjach. Na przykład, jeśli zauważysz, że kilka aplikacji ma uprawnienia do mikrofonu i aparatu, podczas gdy wcześniej zablokowałeś ten dostęp, haker może próbować monitorować Twoją aktywność online.

Jeśli nie możesz znaleźć aplikacji antywirusowej lub jeśli domyślna wyszukiwarka wygląda inaczej oznacza, że ktoś mógł majstrować w Twoim telefonie.

Szybkie wyczerpywanie się baterii

Wraz ze starzeniem się smartfonów wydajność baterii spada. Czasami aktualizacje w tle mogą wyczerpać baterię szybciej niż zwykle. Jednak jeśli bateria stale szybko się rozładowuje, podczas gdy wcześniej tak nie było, może to być oznaką włamania.

Złośliwe aplikacje i programy działają w tle, gdy telefon ma zainstalowane złośliwe oprogramowanie lub wirusy. Dzieje się tak nawet wtedy, gdy nie używasz aktywnie swojego urządzenia. Jeśli doświadczasz czegoś podobnego, dowiedz się, które aplikacje rozładowują baterię telefonu. Jeśli nieznane programy zużywają baterię, natychmiast je odinstaluj.

Śledź stan baterii telefonu, aby dowiedzieć się, kiedy nie działa tak, jak zwykle.

Podejrzane alerty dotyczące logowania

Otrzymujesz alerty o podejrzanej aktywności związanej z kontem online na swoim telefonie? Nie ignoruj ​​tych alertów, ponieważ mogą one być oznaką, że Twoje urządzenie jest zagrożone.

Gdy haker uzyska dostęp do Twojego urządzenia, może spróbować zalogować się do Twoich kont w mediach społecznościowych i e-mail. Pomaga mu to przeglądać poufne informacje i wysyłać wiadomości, podszywając się pod Ciebie. Jeśli otrzymujesz takie powiadomienia, zmień hasła, aby uniknąć utraty dostępu do swoich kont.

Nieautoryzowane opłaty w sklepie Play Store lub bankowości

Nieautoryzowane opłaty w Google Play mogą wskazywać, że złośliwe aplikacje lub cyberprzestępcy mają dostęp do Twoich danych finansowych za pośrednictwem konta Google. Jeśli zauważysz nieautoryzowane transakcje, skontaktuj się z pomocą techniczną Google’a, aby zgłosić problem i poprosić o zwrot pieniędzy.

Nawet jeśli opłaty są uzasadnione, ale nie zostały pobrane przez Ciebie, może to oznaczać, że haker wykorzystuje Twoje subskrypcje online. Przejrzyj swoje transakcje i powiadomienia o płatnościach, aby chronić swoje urządzenie i finanse.

Wysokie zużycie danych mobilnych

Twoje zużycie danych komórkowych może gwałtownie wzrosnąć i zmniejszyć się w zależności od Twojej aktywności online. Potraktuj to jako sygnał ostrzegawczy, jeśli Twoje nawyki przeglądania i przesyłania strumieniowego pozostały niezmienione, a Twoje zużycie danych wzrosło.

Jeśli haker ma dostęp do Twojego telefonu, wysokie zużycie danych może wynikać z uruchamiania aplikacji lub przeglądania. Alternatywnie, złośliwe aplikacje na Twoim telefonie mogą zużywać dane. Jedynym sposobem na wykrycie tego jest monitorowanie zużycia danych, nawet jeśli płacisz za nieograniczony plan danych. Jeśli Twoje zużycie danych nie jest zgodne z Twoimi nawykami przeglądania, sprawdź swoje aplikacje i usuń wszystko, co jest nieznane.

Spamerskie wyskakujące okienka

Wyskakujące okienka w aplikacjach są irytujące, ale zazwyczaj są nieszkodliwe, a czasami pomocne. Jednak jeśli Twoje urządzenie jest zainfekowane złośliwym oprogramowaniem, hakerzy mogą używać adware do generowania wyskakujących okienek z linkami phishingowymi

Jeśli Twoje aplikacje wyświetlają kilka irytujących wyskakujących okienek, a blokery reklam ich nie zatrzymują, uruchom ponownie urządzenie. Najlepiej zrobić to w trybie awaryjnym, a następnie usunąć problematyczne aplikacje. Po odinstalowaniu ponownie uruchom urządzenie normalnie. Sprawdź, czy nie widzisz już żadnych nieodpowiednich wyskakujących okienek i reklam.

Awarie sprzętu lub aplikacji

Innym wskaźnikiem hakowania są częste awarie urządzenia lub poszczególnych aplikacji. Możesz również zauważyć uruchamianie się aplikacji bez Twojej ingerencji lub przypadkowe dotknięcia, takie jak samoczynne klikanie w telefonie.

Chociaż problemy te mogą wynikać z awarii sprzętu, błędów oprogramowania lub nieaktualnych aplikacji, nie możesz wykluczyć aktywności hackera. Łatwo jest usunąć wirusy i złośliwe oprogramowanie z telefonu z Androidem. Jeśli awarie nie są spowodowane błędami, podejmij niezbędne kroki, aby pozbyć się z telefonu wszystkiego, co może zagrażać Twojemu bezpieczeństwu i prywatności..

Stałe przegrzewanie się telefonu

W przypadku długotrwałego użytkowania, zwłaszcza jeśli grasz w gry mobilne, przesyłasz strumieniowo treści wideo lub prowadzisz rozmowy wideo przez długi czas, telefon z pewnością się nagrzeje. Jeśli nie używasz telefonu w jakiś bardzo wymagający sposób, a urządzenie nadal się nagrzewa i pozostaje gorące, przyczyną może być skutkiem cyberataku przez hackerów.

Złośliwe aplikacje działające w tle wymagają mocy obliczeniowej i mogą przegrzewać telefon, nawet jeśli nie używasz go aktywnie. Łatwo to przeoczyć, jeśli nie zwracasz na to uwagi. Jeśli telefon jest nienaturalnie gorący w środku nocy lub po okresie lekkiego użytkowania, warto to sprawdzić.

Zmniejszona wydajność

To naturalne, że telefony z czasem stają się powolne. Jednak nie jest normalne, aby wydajność urządzenia spadła z dnia na dzień, zwłaszcza jeśli nie zrobiłeś nic, co uzasadniałoby tak drastyczną zmianę.

Jeśli nie masz pewności, co powoduje spowolnienie telefonu z Androidem, wypróbuj metody rozwiązywania problemów, takie jak ponowne uruchomienie urządzenia i zwolnienie miejsca w pamięci. Zwykle ma to znaczenie, jeśli problem wynika z przestarzałego oprogramowania lub błędów. Jeśli wydajność nie poprawi się po próbie rozwiązaniu problemu, przeprowadź kompleksową kontrolę, aby upewnić się, że w tle nie działają żadne nieautoryzowane programy lub procesy.

Zobacz także inne nasze poradniki:

Co zrobić, jeśli podejrzewasz, że Twoje urządzenie z Androidem zostało zhakowane?

Starsze telefony i te z ograniczoną pamięcią lub przestarzałym oprogramowaniem mogą działać podobnie do zhakowanego urządzenia. Jeśli jednak zauważysz wiele problemów naraz, podejmij kroki, aby chronić swoje urządzenie, swoje bezpieczeństwo, prywatność i finanse Oto kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby zminimalizować wpływ potencjalnego włamania:

  • Odinstaluj nieznane i wyczerpujące baterię aplikacje ze swojego telefonu.
  • Wyczyść pamięć podręczną, pobrane pliki i historię przeglądania.
  • Pobierz oprogramowanie antywirusowe i uruchom podstawowe skanowanie.
  • Usuń nierozpoznane konta i urządzenia ze swojego konta Google.
  • Zmień hasło do swoich kont internetowych i aktywuj 2FA, jeśli jest to możliwe.

Pomimo tych wysiłków trudno powiedzieć, jaki wpływ mogło mieć włamanie. Po usunięciu złośliwych aplikacji i zabezpieczeniu kont kontynuuj monitorowanie swojego urządzenia, kont internetowych i danych, aby chronić się przed oszustwami i kradzieżą tożsamości. Warto także robić kopie zapasowe najważniejszych danych (w celu późniejszego przywrócenia), aby w razie konieczności łatwo zresetować telefon i przywrócić go do ustawień fabrycznych.

Aby zminimalizować ryzyko włamania w przyszłości, okresowo aktualizuj aplikacje i oprogramowanie telefonu. Zwracaj szczególną uwagę na linki, które widzisz w mediach społecznościowych, e-mailach i wiadomościach, i unikaj otwierania tych, których nie rozpoznajesz. Pobieraj tylko znane i zweryfikowane aplikacje ze sklepu Gogle Play, a nie ze stron internetowych firm trzecich lub sklepów z aplikacjami.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Android Police
zdjęcie wykorzystane we wpisie z Depositphotos