Sprzedaż tabletów wzrosła o 20,4% w 3. kw. 2024 r.

Według International Data Corporation (IDC) w 3 kw. 2024 r. na całym świecie wysłano łącznie 39,6 mln tabletów, co oznacza wzrost rok do roku o 20,4%.

Sprzedaż tabletów na świecie w 3Q 2024 roku
Sprzedaż tabletów na świecie w 3Q 2024 roku | źródło: IDC

Apple ze swoimi iPadami nadal przewodzi światowemu rynkowi tabletów pomimo niesamowitego kwartału Amazona, który to podwoił dostawy tabletów w trzecim kwartale dzięki odświeżonemu modelowi Fire HD 8. Na globalnym rynku tabletów odnotowano solidny trzeci kwartał w tym roku, a dostawy urządzenia wzrosły o mocne 20,4% rok do roku do 39,6 miliona sztuk. Częścią powodu silnego wzrostu teraz były słabe wyniki rynku tabletów w zeszłym roku. Rok 2023 był pierwszym rokiem, w którym Apple nie wprowadziło nowego iPada od czasu wprowadzenia pierwszego urządzenia z tej kategorii w 2010 roku.

Do tej pory w tym roku Apple zaprezentowało dwa nowe modele iPada Pro, oba z wyświetlaczami OLED i oba zasilane chipsetem M4. W tym roku wydano również dwa modele iPada Air (2024), oba wyposażone w chipset M2. Apple dodało również nową 13-calową wersję iPada Air (2024) – linia ta ma teraz opcje 11-calowe i 13-calowe, takie same jak iPad Pro, dla tych, którzy chcą mieć iPada z dużym ekranem, ale nie chcą płacić kroci za wyświetlacz OLED. Zaledwie w zeszłym miesiącu zaprezentowano iPada mini 7. generacji (A17 Pro).

Według IDC iPad pozostaje na szczycie rynku tabletów, ponieważ Apple sprzedało 12,6 miliona swoich tabletów w trzecim kwartale 2024 roku. Niewielki roczny wzrost o 1,4% był wspomagany zakupami nowego iPada mini w ramach programu Back to School. Udział Apple’a w rynku spadł o sześć punktów procentowych do 31,7% z 37,7% w tym samym kwartale ubiegłego roku.

Samsung miał dobry kwartał ze wzrostem rok do roku o 18,3% w liczbie tabletów dostarczonych w trzecim kwartale. Jakkolwiek dobrze to brzmi, nadal pozostawał w tyle za ogólnymi dostawami tabletów o 20,4% w tym kwartale, co wyjaśnia, dlaczego globalny udział Sammy’ego w rynku tabletów spadł z 18,2% do 17,9%. W tym kwartale Samsung wypuścił nowe tablety premium, takie jak Galaxy Tab S10 Ultra i Galaxy Tab S10+ z funkcjami AI. W sprzedaży w trzecim kwartale dominowały modele Galaxy Tab A9 z niższej półki.

Na trzecim miejscu, z 4,6 milionami tabletów dostarczonych w trzecim kwartale, znalazł się Amazon. Firma ponad dwukrotnie zwiększyła liczbę tabletów dostarczonych w tym kwartale (wzrost o 111,3%). Globalny udział Amazona w rynku tabletów wzrósł o pięć punktów procentowych z 6,6% do 11,6%, ponieważ model Fire HD 8 został odświeżony o funkcje AI. Większość sprzedaży tabletów Amazon w 3Q 2024 r. pochodziła z zakupów dokonanych podczas Prime Day.

Istnieje kilka atrakcyjnych możliwości dla dostawców, aby zwiększyć swoją obecność na rynku tabletów – współpraca z instytucjami edukacyjnymi, rozrywka i gry, łączność między urządzeniami, integracje w opiece zdrowotnej i wiele innych. Wdrożenie funkcji opartych na sztucznej inteligencji w celu ulepszenia doświadczeń użytkownika ułatwi wzrost w tych obszarach. Ostatnie innowacje w dziedzinie sztucznej inteligencji zaczęły przyciągać konsumentów chętnych do płacenia wyższej ceny. W miarę rozwoju funkcji i aplikacji sztucznej inteligencji coraz więcej konsumentów będzie priorytetowo traktować te zaawansowane możliwości przy następnym zakupie.

— mówi Anuroopa Nataraj, starszy analityk ds. badań w IDC Mobility and Consumer Device Trackers

Huawei zajął czwarte miejsce po wygenerowaniu wyjątkowego wzrostu o 44,1% rok do roku w dostawach tabletów w trzecim kwartale, co było ponad dwukrotnie wyższe niż tempo wzrostu globalnego rynku tabletów w tym kwartale. Chiński producent dostarczył 3,3 miliona tabletów w ciągu trzech miesięcy, a światowy udział firmy w rynku tabletów wzrósł z 6,9% w trzecim kwartale ubiegłego roku do 8,2% w tym roku.

Pięć największych firm produkujących tablety, dostawy na cały świat, udział w rynku i wzrost rok do roku, III kw. 2024 r. (wyniki wstępne, łączny widok firmy tylko dla bieżącego kwartału, dostawy w milionach)

producent3Q24
wysłanych szt
.
3Q24
udział w rynku
3Q23
wysłanych szt.
3Q23
udział w rynku
wzrost
rok do roku
1. Apple12,6 mln31,7%12,4 mln37,7%1,4%
2. Samsung7,1 mln17,9%6,0 mln18,2%18,3%
3. Amazon.com4,6 mln11,6%2,2 mln6,6%111,3%
4. Huawei3,3 mln8,2%2,3 mln6,9%44,1%
5. Lenovo3,0 mln7.6%2,6 mln8,0%14,7%
inni9,1 mln22,9%7,4 mln22,6%21,8%
SUMA39,6 mln100,0%32,9 mln100,0%20,4%
źródło: IDC Worldwide Quarterly Personal Computing Device Tracker, 1 listopada 2024

A pierwszą piątkę zamyka Lenovo. Firma wypadła słabiej na rynku tabletów w trzecim kwartale, wysyłając o 14,7% więcej tabletów od sierpnia do października. Globalny udział w rynku spadł z 8% do 7,6%, ponieważ dostawy osiągnęły 3 miliony tabletów w trzecim kwartale.

Ogólnie rzecz biorąc, IDC podaje, że w trzecim kwartale na całym świecie wysłano 39,6 miliona tabletów, w porównaniu z 32,9 miliona dostarczonymi w trzecim kwartale ubiegłego roku.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: IDC – Worldwide Tablet Shipments Increase by 20.4% in Q3 2024, Reaching 39.6 Million Units | PhoneArena