HISTORY Channel w ramach projektu Herstory przygotowało dwie wideolekcje na tematy: naukowczyń oraz drodze, jaką kobiety musiały przebyć w walce o prawa wyborcze.

Krótkie wykłady prowadzone są przez Agnieszkę Jankowiak-Maik, znaną jako Babka od Histy oraz przez Łukasza Kazka z kanału History Story, prowadzącego „Tajemnice Ziem Odzyskanych” na HISTORY Channel. Patronem honorowym wideolekcji zostało Ministerstwo Edukacji. Nauczyciele i nauczycielki, którzy zdeklarują przeprowadzenie lekcji otrzymają certyfikat i będą mogli zamieścić taką informację na stronie swojej szkoły.
Zaledwie 4% postaci w podręcznikach do historii to kobiety. W tych 4% znajdują się boginie*, dlatego projekt Herstory ma na celu szerzyć wiedzę o wybitnych Polkach, które zapisały się na kartach historii, ale z jakiegoś powodu wciąż mówi się o nich za mało.
W ramach drugiej edycji projektu Herstory powstały dwie wideolekcje o naukowczyniach oraz o walce kobiet o prawa wyborcze. 15-minutowe nagrania prowadzone są przez Agnieszkę Jankowiak-Maik znaną jako Babka od Histy oraz Łukasza Kazka z History Story, którego widzowie doskonale znają z anteny HISTORY Channel.
Nauczycielki i nauczyciele mogą wykorzystać nagrania podczas lekcji w szkołach podstawowych i średnich. Następnie po wspólnym seansie mogą zaprosić uczennice i uczniów do dyskusji na dany temat.
Nauczyciele i nauczycielki, którzy zdeklarują przeprowadzenie lekcji otrzymają certyfikat i będą mogli zamieścić taką informację na stronie swojej szkoły. W sprawie wystawienia takiego dokumentu należy napisać wiadomość na adres: herstory@hearstnetworks.com.
Wideolekcje dostępne są w serwisie YouTube:
Wideolekcje Herstory to projekt, który wpisuje się w każdą z moich działalności jako edukatorki, promotorki historii i herstorii, a także wiceprezeski Fundacji Muzeum Historii Kobiet. Razem z Łukaszem Kazkiem z przyjemnością opowiedzieliśmy o naukowczyniach oraz o drodze, jaką kobiety przeszły w walce o prawa wyborcze. Mnie nie trzeba namawiać do wykorzystania wideolekcji na zajęciach i jestem pewna, że inne nauczycielki i nauczyciele również z nich skorzystają.
— mówi Agnieszka Jankowiak-Maik, znana w internecie jako „Babka od histy”.
Udział w wideolekcjach projektu Herstory HISTORY Channel razem z Agnieszką Jankowiak-Maik to była czysta przyjemność. Nie jest tajemnicą, że historia jest moją pasją, od lat staram się inspirować, edukować i rozwijać chęć do odkrywania przeszłości wśród młodych ludzi. Możliwość przedstawienia młodzieży historii wybitnych Polek jest spełnieniem misji. Mam nadzieję, że jak najwięcej nauczycielek i nauczycieli skorzysta z tych lekcji, a uczennice i uczniowie ochoczo włączą się do dyskusji.
– mówi Łukasz Kazek
Wideolekcje mogą być wykorzystywane w podstawie programowej
Szkoła podstawowa
Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku
Uczeń: wymienia nowe idee polityczne i zjawiska kulturowe, w tym początki kultury masowej i przemiany obyczajowe.
Ziemie polskie pod zaborami w II połowie XIX i na początku XX wieku
Uczeń:
– opisuje formowanie się nowoczesnej świadomości narodowej Polaków.
– omawia narodziny i pierwsze lata istnienia nowoczesnych ruchów politycznych (socjalizm, ruch ludowy, ruch narodowy).
Europa i świat po I wojnie światowej
Uczeń: opisuje kulturowe i cywilizacyjne następstwa wojny;
Społeczeństwo i gospodarka II Rzeczypospolitej
Uczeń: podaje najważniejsze osiągnięcia kulturalne i naukowe Polski w okresie międzywojennym.
Liceum/technikum
Chronologia historyczna
Uczeń: dostrzega zmienność i dynamikę wydarzeń w dziejach, a także ciągłość procesów historycznych i cywilizacyjnych.
Analiza i interpretacja historyczna
Uczeń:
– analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontekście epok i dostrzega zależności pomiędzy różnymi dziedzinami życia społecznego,
– dostrzega mnogość perspektyw badawczych oraz różnorakie interpretacje historii i ich przyczyny,
– ugruntowuje potrzebę poznawania przeszłości dla rozumienia współczesnych mechanizmów społecznych i kulturowych.
Europa i świat po kongresie wiedeńskim
Uczeń: omawia najważniejsze prądy kulturowe oraz nurty ideowe w I połowie XIX wieku, uwzględniając ich przedstawicieli;
Ziemie polskie i ich mieszkańcy w latach 1815–1848
Uczeń: charakteryzuje sytuację polityczną, społeczno-gospodarczą i kulturową Królestwa Polskiego, ziem zabranych, zaboru pruskiego i austriackiego;
Przemiany gospodarcze i społeczne. Nowe prądy ideowe
Uczeń:
– przedstawia przemiany gospodarcze w Europie i na świecie, wymienia najważniejsze odkrycia naukowe i dokonania techniczne; charakteryzuje procesy migracyjne,
– charakteryzuje nowe prądy ideowe (nacjonalizm, socjalizm, ruch chrześcijańsko-społeczny) i kulturowe, emancypację kobiet, przemiany obyczajowe i początki kultury masowej;
Ziemie polskie pod zaborami w II połowie XIX i na początku XX wieku
Uczeń: charakteryzuje proces formowania się nowoczesnej świadomości narodowej Polaków i innych grup narodowych zamieszkujących tereny dawnej Rzeczypospolitej; dostrzega kluczowe znaczenie utrzymania i przekazywania polskiego kodu kulturowego (wiara, język) dla podtrzymania świadomości narodowej;
Kultura i nauka polska w II połowie XIX i na początku XX wieku
Uczeń: rozpoznaje najważniejszych ludzi nauki oraz omawia ich dokonania.
Europa i świat po I wojnie światowej
Uczeń: analizuje cywilizacyjne i kulturowe następstwa wojny; ocenia straty wojenne, wylicza społeczne i gospodarcze następstwa wojny;
Kultura i nauka w okresie II Rzeczypospolitej
Uczeń: rozpoznaje osiągnięcia w dziedzinie kultury i nauki z okresu II Rzeczypospolitej oraz ich twórców;
*Iwona Chmura-Rutkowska, Edyta Głowacka-Sobiech, Izabela Skórzyńska, „Niegodne historii? O nieobecności i stereotypowych wizerunkach kobiet w świetle podręcznikowej narracji historycznej w gimnazjum”, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015.
Na stronie historytv.pl/herstory/materialy-dla-szkol wciąż dostępne są scenariusze lekcji z pierwszej edycji Herstory. Materiały są bezpłatne.
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: HISTORY CHANNEL