Jak korzystaliśmy z usług medialnych w Polsce w 1. połowie 2024 roku?

Krajowy Instytut Mediów opublikował wyniki cyklicznego badania konsumenckiego, dostarczając sprawozdawczość wpisaną w zakres działalności regulatora rynku mediowego – KRRiT.

Infrastruktura i sposoby konsumpcji usług medialnych w 1 połowie 2024

Od 2022 roku obserwujemy spadek liczby telewizorów. W pierwszej połowie 2024 roku sprawny telewizor posiadało 92,7% gospodarstw domowych. Liczba telewizorów zmniejsza się szczególnie w dużych miastach, wśród osób z wyższym wykształceniem oraz wśród młodzieży i młodych dorosłych (16-29 lat). 

Maleje również liczba tradycyjnych odbiorników radiowych – spadek z 81% gosp. domowych w roku 2022 do 76% w 1 połowie 2024.

Z jednej strony maleje odsetek gospodarstw z dostępem do telewizora, z drugiej strony rośnie udział łączy światłowodowych/ iptv/ internetu szerokopasmowego, zwiększając potencjał dostępu do treści linearnych. Odbiorcy mają coraz szerszy wybór – 97,9% gosp. domowych jest w zasięgu oferty telewizji linearnej, posiadając co najmniej jedną z dwóch możliwości: odbiór przez internet lub sygnał telewizyjny na telewizorze.

Jednocześnie z oferty linearnej i nielinearnej może korzystać 69% gosp. domowych, posiadając internet szerokopasmowy na dowolnym urządzeniu z ekranem. Na telewizorze programy w formie linearnej, jak i nielinearnej, może odbierać 40,8% gospodarstw, podłączając telewizor równocześnie do sygnału oraz internetu.

Duży ekran telewizora jest coraz częściej wykorzystywany do oglądania platform streamingowych (27,4% osób 4+) oraz treści wideo na You Tube (26,5% osób 4+).

Infrastruktura i sposoby konsumpcji usług medialnych w 1 połowie 2024

Rzeczywiste wybory konsumenckie w obszarze oferty linearnej (według ramówki) i nielinearnej (na życzenie) są obecnie determinowane przez przynależność pokoleniową osób, a mniej przez infrastrukturę.

Prowadzenie trzydziestodniowych kampanii telewizyjnych zapewnia dotarcie do 87,6% osób w wieku 4 lata i więcej, deklarujących oglądanie telewizji choć raz w ciągu ostatnich 30 dni (niezależnie od urządzenia). Jednak w grupie wiekowej 16-29 lat odsetek oglądających spada do 79,7%, a w okresie ostatnich 7 dni wynosi 70,6% (vs 94,1% w grupie 65+). Wśród młodzieży i młodych dorosłych (16-29 lat), telewizję zastępuje internet z konsumpcją na poziomie 99,5%. Szczególnego znaczenia nabierają treści VOD, które w grupie wiekowej 4-15 lat są podstawową aktywnością w internecie.

W grupie wiekowej 16-29 lat deklarowany kontakt z telewizją linearną – choć raz w ciągu ostatnich 7 dni – jest najniższy, i wynosi 70,6%. Jednocześnie, jest to grupa konsumująca najwięcej treści nielinearnych, zarówno w obszarze wideo, jak i audio, prasa, książki, newsy. Co druga osoba w tej grupie wiekowej korzysta z subskrypcji różnych serwisów internetowych.

Perspektywa gospodarstw domowych

W prawie każdym gospodarstwie domowym znajdziemy telefon komórkowy (97,5 %) i telewizor (92,7%). W gospodarstwach jednoosobowych, z wyłączeniem osób pow. 60 lat, poziom dostępności telewizora jest znacząco niższy i wynosi 74,5%.

Wciąż popularne są także odbiorniki radiowe, których posiadanie deklaruje 76% gospodarstw domowych. Najpopularniejszym typem radia jest radio samochodowe, użytkowane w 55,5% gospodarstw.

Jedynie 2,8% gospodarstw deklaruje brak zarówno telewizora, jak i radia. W 1-os. gosp. domowych, z wyłączeniem osób pow. 60 lat – aż 13,6% nie posiada telewizora, ani klasycznego radia „eterowego”.

Posiadanie własnego sprzętu komputerowego deklaruje 66,9% ogółu gospodarstw w Polsce, przy czym w domach gdzie są dzieci w wieku szkolnym (7-15 lat) wskaźnik jest znacząco wyższy i wynosi 89,7%.

Odbiornik telewizyjny

97,9% gospodarstw domowych w Polsce posiada możliwość odbioru telewizji linearnej z wykorzystaniem telewizora lub innego urządzenia z ekranem typu laptop, smartfon, tablet (tzw. gospodarstwa „telewizyjne” według szerszej definicji, opartej o sygnał telewizyjny lub internet szerokopasmowy).

Infrastruktura i sposoby konsumpcji usług medialnych w 1 połowie 2024

Wśród ogółu gospodarstw domowych w Polsce:

  • 69% ma internet szerokopasmowy na dowolnym urządzeniu z ekranem
  • 92,5% posiada możliwość odbioru sygnału tv na telewizorze
  • 50,2% posiada telewizor z funkcją Smart TV
  • 40,9% podłącza telewizor do internetu, zyskując dostęp do usług nielinearnych
  • 4% korzysta z internetowych kanałów telewizyjnych na telewizorze
Parametry i najpopularniejsze marki telewizorów w polskich gospodarstwach domowych w 2023 r.
Parametry i najpopularniejsze marki telewizorów w polskich gospodarstwach domowych w 2023 r.

Wśród gospodarstw posiadających możliwość odbioru sygnału tv na telewizorze:

  • 72,1% posiada sygnał do telewizji kablowej, bądź satelitarnej
  • 26,9% ma indywidualną antenę satelitarną
  • 45,7% ma dostęp do „kabla”, zliczającego łącza tv/ iptv/ internetowe
  • 27,9% posiada dostęp wyłącznie do telewizji naziemnej
Parametry telewizorów w polskich gospodarstwach domowych w 2023 r.
Parametry telewizorów w polskich gospodarstwach domowych w 2023 r.

Odbiornik radiowy

Posiadanie na wyposażeniu radia deklaruje 76% gosp. domowych, wliczając wszystkie typy odbiorników, w tym:

  • radia samochodowe – 55,5% gosp. domowych
  • radio w domu podłączone do internetu – 4,4% gosp. domowych
  • radio w domu w systemie DAB+ – 7,9% gosp. domowych

Poziom wyposażenia w odbiornik radiowy rośnie wraz z wielkością gosp. domowego i sięga 86,7% w gospodarstwach liczących co najmniej 4 osoby.

Korzystanie z internetu

Dostęp do internetu w domu posiada 91,4% osób w wieku 4+, w tym aktywnych użytkowników jest 83,5% (niezależnie od regularności), przy czym:

  • w grupie 16-29 lat jest 99,5% użytkowników internetu
  • w grupie 65 lat i więcej – 45,4%

Aktywności wśród internautów, w ujęciu ostatnich 30 dni

Najczęściej deklarowane aktywności w internecie:

  • komunikatory internetowe – 85,4%
  • media społecznościowe – 83,4%
  • szeroko rozumiane treści VOD – 81,4%
  • portale ogólnoinformacyjne – 64,4%

Rzadziej wskazywane aktywności:

  • muzyka online – 27,5%
  • podcasty – 21,5%
  • prasa online – 16,3%
  • telewizja przez internet – 7,8%
Infrastruktura i sposoby konsumpcji usług medialnych w 1 połowie 2024

Kontakt z nową formą przekazu, jakim są tzw. „lajwy/ streamy”, czyli oglądanie przez internet w mediach społecznościowych i na platformach różnorodnych informacji lub rozrywki w czasie rzeczywistym, nadawanych zarówno przez osoby prywatne, jak i „duże” media/ kanały – deklaruje 25,9% osób 4+, znacząco więcej w grupie wiekowej 16-29 lat (44,6%).

Najaktywniejszą grupą wiekową w internecie jest starsza młodzież i młodzi dorośli (16-29 lat). Ta grupa intensywnie korzysta z mediów społecznościowych, serwisów VOD, komunikatorów, portali i platform audio.

Dzieci w wieku 4-15 lat mają kontakt przede wszystkim z treściami VOD (91,7%).

Najmniej aktywne w internecie są osoby 65+, które najczęściej korzystają z portali internetowych i komunikatorów.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Krajowy Instytut Mediów