Nowy serial „Dom mody” („La Masion”) od Apple TV+ to trochę taki następca „Sukcesji”, ale w zupełnie innej branży i świecie!
Wyjaśnianie zasad i konwencji mody większości z nas jest mniej więcej tak daremnym ćwiczeniem, jak próba podniesienia antymaterii łyżką. Ale serialowy dramat telewizyjny o ekskluzywnym francuskim domu mody pod tytułem Dom mody (tyt. oryg. La Maison) na Apple TV+, w którym głównymi bohaterami są członkowie dysfunkcyjnej rodziny, jak Royowie z Sukcesji, przyciągnie z pewnością wielu widzów – i niekoniecznie takich zainteresowanych modą.
To dlatego, że pomimo całego paryskiego blichtru i elegancji, które przenikają ten serial, to jego sednem jest korporacyjna walka o władzę — taka, w której potomkowie superbogaczy nieustannie wbijają sobie noże w plecy. Innymi słowy, to taki rodzaj telewizji, który nawet laik modowy może docenić.
Walka w Domu mody (tyt. oryg. La Maison) toczy się o kontrolę nad fikcyjnym domem mody haute couture (tzw. wysokiego krawiectwa), a perspektywa ta sprawia, że wiele złośliwych, pełnych uroku osób szuka odpowiedniej okazji. „Czy ona wie, że naszym ulubionym daniem jest zjadanie się nawzajem żywcem?” pyta jeden z członków rodziny drugiego w jednym z pierwszych odcinków.
Można by argumentować, że sukces producentów odzieży i luksusowych konglomeratów w stolicy mody świata zawsze opierał się na nieuchwytnym ideale: sprzedaży marzeń. Ale La Maison rezygnuje z tej bajki na rzecz wszystkiego, czego nie widać na łamach magazynu Vogue — jak ego i chciwość, które rządzą branżą, i wpływ, jaki pragnienie wszystkiego może mieć na duszę.
„Podobnie jak Murdochowie w świecie mediów, mamy Trójcę — Hermès, LVMH i Chanel, uzupełnione przez L’Oréal, a ich rodziny są ściśle powiązane z ich biznesami. Mogliśmy więc czerpać inspirację ze wszystkiego, co przeczytaliśmy i zobaczyliśmy o tych rodzinach i ich własnych dysfunkcjach” – powiedział producent serialu Alex Berger (The Bureau, pol. Biuro szpiegów) w rozmowie z serwisem BGR.
W obsadzie La Maison znalazł się Lambert Wilson, który grał Merowinga w Matrixie. Tutaj jest Vincentem Ledu, legendarnym projektantem domu mody Ledu, który jest mniej więcej analogią do Chanel. Głównymi rywalami Ledu Chan są Rovelowie — rodzina stojąca za luksusowym imperium przypominającym LVMH, należącego do rodziny Arnault.
Dom mody nie traci czasu na zbędne ceregiele. Vincent — jeden z tych nieustępliwych artystów, dla których komercyjne nakazy są irytującym rozproszeniem — zostaje nagrany na taśmie, gdy wyładowuje swoje frustracje w rasistowskim monologu, który pogrąża Ledu w kryzysie. Klienci zaczynają anulować zamówienia. Nagroda zostaje anulowana. Vincent jest zmuszony zrezygnować („ustąpienie króla”, tak mówi mi Lambert, przyciągnęło go do tej postaci), podczas gdy dyrektor naczelna Rovela, wyrachowana i bystra Diane Rovel, rusza do ataku.
Ustąpienie Vincenta jest jej szansą na pokonanie Ledu raz na zawsze. Przedstawiona w serialu przez Carole Bouquet — prawdziwą ikonę mody i twarz Chanel No. 5 w latach 80. — władcza Diane jest najbogatszą kobietą we Francji; mimo to skupia się na tym, czego nie ma.
Ledu i Rovela coraz bardziej przejmują się spuścizną — a konkretniej tym, komu przekażą klucze do swoich królestw. Tymczasem w desperackiej próbie uratowania Ledu prawa ręka Vincenta, Perle Foster (Amira Casar), wprowadziła do zespołu młodą, odważną projektantkę — Palomę Castel, która prowadzi w Berlinie coś w rodzaju podziemnej, ekologicznej linii modowej. Jest wszystkim, czym Vincent nie jest; młoda, postępowa, łamiąca zasady. Jest też córką Vincenta, z którym nie utrzymuje kontaktów.
Brat Vincenta, Victor, jest żonaty z córką Diane, Caroline — rodzinna dezercja wynika z konfliktu z Vincentem (on i Perle również utrzymują zmienny romans). A potem jest Robinson, wymuskany i niepewny siebie siostrzeniec Vincenta uwikłany w intrygi Diane.
W modzie ubrania wymagają przemyślanej konstrukcji, aby podtrzymać piękno na powierzchni; moda jest w tym jak architektura, jak miała zauważyć Coco Chanel. Podobnie, kreatywny zespół stojący za La Maison zbudował swój pokaz na fundamencie nieskazitelnej dbałości o szczegóły. Prawdziwi projektanci mody — w tym projektant torebek, który wcześniej pracował dla Hermès — zostali zaproszeni do stworzenia wszystkiego, od oryginalnych podszewek odzieży po klamry z logo. W pokazie pojawiają się również postacie z branży, takie jak projektant Balmain Olivier Rousteing i modelka Eva Herzigova.
W Domu mody (La Maison) od Apple TV+ rodowód rodzinny jest równie ważnym dziedzictwem, jak ten liczony w euro. Zamiast pozłacanej klatki Vincent wyobraża sobie jednak coś innego dla Palomy. W czułym momencie pod koniec sezonu zdradza jej sekret — że jego maison jest tak kruchy, jak koronka tkana w jego pracowni. Jego sugestia: Tylko pochłaniająca miłość do rzemiosła uratuje Ledu przed nowobogackimi barbarzyńcami u bram.
➔ Gdzie oglądać serial „Dom mody” („La Maison”) online na VOD?
➔ MoGĄ CiĘ zainteresować TAKŻE inne seriale związane ze światem mody:
- Serial „Nowy styl” zadebiutuje 14 lutego na Apple TV+
- Serial „Cristóbal Balenciaga” już dostępny w Disney+
- „Becoming Karl Lagerfeld” to serial szyty na miarę najwyższych oczekiwań
- „Biały blask” odkrywa wyjątkowy urok Abercrombie & Fitch
- „Klątwa Von Dutcha” to dokument o popularnej marce, przyjaźni, zdradzie i zbrodni
- „Dom Gucci” online od dzisiaj na HBO Max
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: BGR | Apple TV+