EcoLogic to piękna planszowa gra logiczna, której mechanika została stworzona po to, aby pokazać zależności między roślinami, grzybami i zwierzętami w naszej części Europy.
Zadaniem graczy w grze EcoLogic Europe (pol. EcoLogic – Europa) jest ułożenie kart przedstawiających różnorodne żywe organizmy w 4 wylosowanych siedliskach. W samej wersji podstawowej odnajdziemy około 250 unikalnych kart różnych organizmów, które wchodzą między sobą w różnorodne zależności pokarmowe. Gracze rywalizują przez 4 pory roku o to, który na koniec gry stworzy najbardziej różnorodny ekosystem. Unikalna mechanika gry została stworzona właśnie po to, aby odwzorować zależności występujące w ekosystemach.
➔ PRZECZYTAJ TAKŻE: Te 3 planszówki zdobyły prestiżowe nagrody Gry Roku 2024
Twórcą gry jest dr Borys Bińkowski, który zaznacza, że „to nie jest kolejna nudna gra edukacyjna. Gra naprawdę wciąga i to mocniej niż najlepsze tytuły na rynku. To, że poznajemy świat przyrody, dzieje się przy okazji”.
Piękne rysunki zwierząt, roślin i innych organizmów stworzyła Anna Winkel. Twórca oferuje też do kupienia wyjątkowy atlas EcoLogic, który zawiera wszystkie obrazki roślin, zwierząt i grzybów użytych w grze EcoLogic (zarówno w zestawie podstawowym jak i rozszerzeniach) wraz z rozszerzonymi opisami. Książka będzie dwujęzyczna (polski i angielski).
Do gry i 3 rozszerzeń można dokupić także 7 kart rzadkich zwierząt (niedostępnych w grze głównej ani w dodatkach): Ryś, Orlik krzykliwy, Sokół wędrowny, Dudek, Zimorodek, Salamandra plamista, Rak szlachetny.
Finansowanie społecznościowe to pomysł, który staje się rzeczywistością dzięki społeczności. To projekt grupowy, który nie może się odbyć bez wsparcia wspierających. Ta kampania działa na zasadzie wszystko albo nic. Oznacza to, że twórca otrzymuje fundusze tylko wtedy, kiedy projekt osiągnie swój cel.
Koniec kampanii wyznaczono na 23 października 2024 roku do godz. 12:00 czasu poslkiego. Gra ma być wysyłana w listopadzie, albo najpóźniej w grudniu. W momencie publikacji tego wpisu, projekt osiągnął cel główny i 4 cele dodatkowe – projekt wsparło 890 osób kwotą ok. 60,9 tys. EUR (277 tys. zł) – czyli osiągnięto 324% założonego pierwotnie celu. Ale im więcej wspierających, tym większe szanse na odblokowanie kolejnych celów dodatkowych!
Zawartość gry EcoLogic: Europe
Aby zmniejszyć wpływ no środowisko naturalne, wszystkie elementy gry wykonane są z drewna lub papieru i wyprodukowane w Polsce.
W zestawie podstawowym (Europe) znajdują się:
- 18 plansz siedlisk, wśród nich: lasy liściaste, bory, bagna i jeziora, rzeki i tęgi, pola i łąki,
- 244 kart organizmów żywych (roślin, zwierząt, grzybów),
- 250 żetonów pożywienia, szczątków i znaczników organizmów wyżywionych,
- instrukcja obsługi.
Rozszerzenia gry EcoLogic: Europe. Poszczególne rozszerzenia zawierają dodatkowe elementy:
- Rozszerzenie „Góry”:
- 4 plansze (góry),
- 35 kart organizmów żywych,
- dodatkowe żetony,
- Rozszerzenie „Tereny nadmorskie”:
- 4 plansze (tereny nadmorskie),
- 27 kart organizmów żywych,
- dodatkowe żetony
- Rozszerzenie „Sąsiedztwo człowieka”:
- 4 plansze (parki i ogrody),
- 45 kart organizmów żywych,
- 0 kart presji człowieka, dodatkowa mechanika gry,
- dodatkowe żetony.
Dokładna zawartość gry EcoLogic
Pełny zestaw gry podstawowej z 3 dodatkami to ponad 350 pięknie ilustrowanych kart!
Cechy gry EcoLogic
- Liczba graczy: 1-7 (wersja podstawowa 1-4, każde rozszerzenie powiększa liczbę graczy o 1, istnieją dwa tryby jednoosobowy – „pasjans” + automa)
- Wiek graczy: 10+
- Długość rozgrywki: 90-120 min. (dla osób znających zasady, dostępna ekspresowa wersja 30 min.)
- Różnorodność: 3,5/5 (gracze mogą osiągnąć cel na różne sposoby i za pomocą różnorodnych strategii wynikających z mechaniki gry)
- Złożoność: 2,5/5 (jest to gra o średniej trudności, łatwa do zrozumienia dla osób doświadczonych w planszówkach)
- Losowość: 1,5/5 (niska losowość wynika głównie z przypadkowości otrzymanych kart w czasie ich rozdawania, redukowana jest przez możliwe akcje gracza)
- Rywalizacja: 2,5/5 (gracze mają wpływ na siebie nawzajem, lecz kluczowe są ich decyzje podejmowane w ramach własnej planszy)
- Zmienność rozgrywki: 4/5 (każda kolejna gra jest niepowtarzalna, co wynika ze zmienności otrzymanych plansz siedlisk i kart)
- Skalowalność: 4,5/5 (długość gry i stopień jej skomplikowania nieznacznie rośnie wraz ze wzrostem ilości graczy, gdyż gracze wykonują swoje ruchy jednocześnie)
Rozgrywka w grze planszowej (karcianej) „EcoLogic”
Celem gry jest wypełnienie ekosystemu, na który składają się plansze siedlisk, kartami przedstawiającymi różne żywe organizmy. Każdy gracz rozpoczyna z 4 wylosowanymi planszami siedlisk, które układa przed sobą. Wśród nich znajdują się: lasy liściaste, bory, bagna i jeziora, rzeki i łęgi, pola i łąki. Dodatkowo rozszerzenia gry wprowadzają: tereny nadmorskie, góry, miasta i ogrody.
Każdy z graczy otrzymuje na początku gry 8 kart. Można je zagrywać w odpowiednich siedliskach i żywić odpowiednim pożywieniem, co jest symbolicznie opisane u góry karty (nad kreską).
Jedna tura składa się z 4 kroków:
- wymiany kart (np. wymiany kart z „bankiem”),
- zagrania karty w siedlisku,
- przygotowania 2 kart do przekazania innemu graczowi,
- przekazania przygotowanych kart.
Gracze podejmują te kroki równocześnie, co sprawia, że nie pojawiają się momenty przestoju, gdy trzeba czekać na pozostałych. Zagrywając karty roślin, gracze kładą na nie żetony pożywienia. Służą one do wyżywienia zagrywanych później kart zwierząt roślinożernych. Te zaś niezbędne są, gdy chcemy w siedlisku zagrać kartę drapieżnika.
Obejrzyj poniższy filmik, w którym twórca objaśnia zasady gry EcoLogic (instrukcja gry):
Gdy gracze zagrają wszystkie, bądź większość kart, kończy się pora roku, na koniec której część pożywienia zamieniana jest na szczątki (którymi możemy żywić grzyby bądź zwierzęta padlinożerne). Następnie wchodzimy w kolejną porę roku, wraz z którą gracze otrzymują kolejne 8 kart.
Gra kończy się wraz z końcem zimy, po czym następuje bardzo prosty proces liczenia punktów, dzięki któremu wyłaniamy zwycięzcę.
W zestawie podstawowym znajduje się uproszczony tryb jednoosobowy (trochę podobny do pasjansa), AUTOMA (symulacja gry przeciwnika) zostanie dodana wraz z osiągnięciem jednego z celów kampanii.
- AUTOMA pozwala na symulowanie gry przeciwnika, co sprawia, że w zimowe wieczory będziesz mógł zagrać nawet jeśli twój partner/dziecko/rodzic nie będzie miał na to ochoty.
- Mechanika pogody pozwala na wykonanie specjalnej akcji, dzięki której uruchomione zostaną karty pogody. Jak to z pogodą – bywa ona nieobliczlna. Karty pogody dotyczą wszystkich graczy. Większość z nich jest dla nich korzystna (szczególnie zaś dla gracza zagrywającego kartę). Niektóre jednak przynoszą stratę. Wśród kart odnajdziesz: deszcz, mżawkę, śnieg, słońce, wiatr, burzę, pożar, grad.
- 17 kart organizmów inwazyjnych – cel został odblokowany przy osiągnięciu zamówień o łącznej kwocie 25 tys. euro.
- Rozszerzenie brytyjskie (British Invasion) – 11 nowych kart gatunków z Wysp – po osiągnięciu tego celu(wsparcie na poziomie 68 tys. euro) do gry zostanie dodanych 11 kart organizmów specyficznych dla Wysp Brytyjskich.Do podstawowego zestawu zostaną dodane 4 karty, a do zestawu „Tereny nadmorskie” zostanie dodanych 7 kart organizmów.
Grę można zamawiać w ramach kampanii EcoLogic według zasad serwisu crowdfundingowego Gamefound. Cel 20 tys. EUR osiągnięto w 3 godziny i 8 minut. Zestawy Early Bird nie są już dostępne ale można zamawiać grę podstawową wraz 3 dodatkami w jednym pudełku w cenie 65 euro (+23% VAT + koszty przesyłki.
Linki do stron gry „EcoLogic: Europe” w serwisach:
- Geamefound – tu możesz wesprzeć ten projekt i złożyć zamówienie
- Board Game Geek (BGG)
Ten projekt jest częścią programu Stable Pledge. Twórca gwarantuje pełny zwrot środków wspierającym, jeżeli zmiana w jakiejkolwiek prognozie cenowej po zakończeniu kampanii przekroczy 10%. Wspierającym zostanie udzielony 100% zwrot kosztów na wniosek złożony w ciągu 14 dni od ogłoszenia zmiany. Gamefound zwróci twórcy swoję prowizję, który jest wyłącznie odpowiedzialny za zwroty. Dowiedz się więcej.
Ten projekt również niesie ze sobą ryzyko, choć największym ryzykiem po stronie wspierających (czyli Ciebie) jest – niewydanie gry i anulowanie zamówienia. Pamiętaj, że nie zapłacisz za grę (nic nie zostanie pobrane z Twojego konta), dopóki kampania nie zostanie zakończona. Jeśli kampania zostanie pomyślnie ukończona, gra – prędzej czy później gra zostanie wydana. W związku z tym największym ryzykiem będzie wyrobienie się na czas. Przyjęto, dość bezpiecznie, że na początku grudnia 2024 roku gra znajdzie się u Ciebie w domu. Widoczna w kampanii cena nie zawiera podatku VAT. Zostanie on dodany po wybraniu nagrody. W późniejszym etapie (w pledge manager, po zakończeniu kampanii) zostanie również naliczony koszt przesyłki – w Polsce nie powinien on przekroczyć 25 zł.
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: EcoLogic gamefound