PS5 Pro jest droższe, ale ma lepsze GPU i skalowanie AI

Sony zapowiedziało, że konsola PlayStation 5 Pro zadebiutuje 7 listopada 2024 roku – oto wszystko, co wiemy do tej pory.

Konsola layStation 5 Pro (PS5 Pro) od Sony – oficjalne

Konsola PlayStation 5 Pro (PS5 Pro) została oficjalnie zaprezentowana. Po miesiącach domysłów i plotek Sony właśnie ogłosiło mocniejszą konsolę PS5 podczas specjalnej prezentacji technicznej. Mark Cerny, główny architekt konsoli PS5 powiedział, że PS5 Pro ulepsza oryginalną konsolę w trzech kluczowych aspektach: większe GPU, zaawansowane śledzenie promieni i niestandardowe skalowanie oparte na sztucznej inteligencji (AI).

➔ PRZECZYTAJ TAKŻE: „Empire of the Ants” na PS5 od 7 listopada

PS5 Pro zostanie wprowadzone na rynek 7 listopada 2024 roku w cenie 700 USD w USA i 800 EUR w Europia (czyli ok. 3424 zł) i wygląda podobnie do smukłej wersji PS5 — tak jak sugerowały ostatnie przecieki. Ma trzy paski z boku i nie jest wyposażony w napęd dysków. Będziesz mógł kupić osobno napęd Blu-ray 4K i opcjonalne pokrowce na konsolę.

„To najpotężniejsza konsola, jaką kiedykolwiek zbudowaliśmy” — powiedział Cerny. Według Cerny’ego ulepszenia sprzętowe w środku spowodują o 45 procent szybsze renderowanie i powinny poprawić szczegółowość niektórych gier i liczbę klatek na sekundę. „Gracze wybierają wydajność w około trzech czwartych przypadków” — mówi Cerny.

PS5 Pro (z lewej) oraz PS5 (z prawej)
PS5 Pro (z lewej) oraz PS5 (z prawej)

Sony ulepszyło procesor graficzny w PS5 Pro, dodając o 67 procent więcej jednostek obliczeniowych niż obecna konsola PS5, a także o 28 procent szybszą pamięć. Wszystko to składa się na o 45 procent szybsze renderowanie gier i możliwość poprawy liczby klatek na sekundę w tytułach bez utraty wierności wizualnej.

PS5 Pro z zewnętrznym napędem dysków
PS5 Pro z zewnętrznym napędem dysków

Ta dodatkowa moc powinna również poprawić gry z ray tracingiem, a Sony sugeruje, że deweloperzy będą mogli pozwolić „na rzucanie promieni z prędkością dwukrotnie, a czasami trzykrotnie większą niż w obecnej konsoli PS5”.

PS5 Pro zawiera również nową funkcję PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) firmy Sony, która jest w zasadzie techniką skalowania w górę podobną do DLSS firmy Nvidia lub FSR firmy AMD, aby poprawić liczbę klatek na sekundę i jakość obrazu w grach na PlayStation. Ta niestandardowa skalowalność w górę PSSR ma na celu zastąpienie istniejącej implementacji czasowego wygładzania krawędzi lub próbkowania w górę w grze.

Cerny krótko zademonstrował kilka gier działających na PS5 Pro, w tym The Last of Us Part II z większą szczegółowością, nadal celując w 60 fps zamiast trybu wierności 30 fps na PS5. Cel Sony, jakim jest grafika o wierności obrazu przy wydajnościowej liczbie klatek na sekundę, będzie dostępny w grach takich jak Spider-Man 2 i Ratchet & Clank: Rift Apart.

Usprawnienia jakości i wydajności w PS5 Pro w porównaniu z PS5
Usprawnienia jakości i wydajności w PS5 Pro w porównaniu z PS5

Sony uwzględnia również opcję PS5 Pro „Game Boost”, która będzie miała zastosowanie do ponad 8500 wstecznie kompatybilnych gier PS4 dla PS5 Pro. „Ta funkcja może ustabilizować lub poprawić wydajność obsługiwanych gier na PS4 i PS5” — mówi Hideaki Nishino, dyrektor generalny grupy biznesowej platformy Sony Interactive Entertainment. „Ulepszona jakość obrazu dla gier na PS4 jest również dostępna w celu poprawy rozdzielczości w wybranych grach na PS4”.

PS5 Pro będzie również obsługiwać łączność Wi-Fi 7, VRR i rozdzielczości 8K, a Scott Stein z CNET, który miał okazję przetestować konsolę, mówi, że teraz jest ona wyposażona w większy dysk SSD o pojemności 2 TB i zamienia jeden z tylnych portów USB-A na dodatkowy port USB-C. Nadal będzie również zawierać dodatkowe gniazdo SSD do rozbudowy.

Gry będą musiały zostać załatane, aby skorzystać z niektórych funkcji PS5 Pro, a Sony twierdzi, że programiści przygotowują bezpłatne aktualizacje oprogramowania do istniejących tytułów, które zostaną oznaczone jako gry PS5 Pro Enhanced — do 50 z nich do premiery 7 listopada, według CNET.

Pierwsze gry z ulepszoną wersją PS5 Pro to m.in. Alan Wake 2, Assassin’s Creed Shadows, Demon’s Souls, Dragon’s Dogma 2, Final Fantasy 7 Rebirth, Gran Turismo 7, Hogwarts Legacy, Horizon Forbidden West, Marvel’s Spider-Man 2, Ratchet & Clank: Rift Apart, The Crew Motorfest, The First Descendant i The Last of Us Part II Remastered.

Większość z początkowej partii tytułów powinna teraz po prostu obsługiwać rozdzielczość 4K i liczbę klatek na sekundę 60, ale CNET miał również okazję wypróbować Gran Turismo 7 w nowym trybie 8K i trybie śledzenia promieni 4K. Deweloperzy mogą również dodawać oświetlenie wolumetryczne, a nawet pokazywać więcej postaci w tle sceny.

PS5 Pro jest również kompatybilny z zestawem PlayStation VR2 — Cerny powiedział CNET, że ostatecznie będzie obsługiwał gry o wyższej rozdzielczości — przenośną konsolą PlayStation Portal i istniejącymi kontrolerami PS5. Sony twierdzi, że nie zmienia interfejsu użytkownika ani usług sieciowych dla PS5 Pro, więc będą one identyczne z istniejącą konsolą.

Zamówienia przedpremierowe na PS5 Pro rozpoczną się 26 września 2024 roku, przed premierą u sprzedawców detalicznych, która zaplanowana jest na 7 listopada 2024 roku.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Sony | The Verge | CNET