Wygląda na to, że radio lepiej niż telewizja radzi sobie z utrzymaniem swojej pozycji w obliczu usług subskrypcyjnych — przynajmniej na razie.
Dane z raportu IFPI Engaging With Music 2023 pokazują, że medium to pozostaje popularne na całym świecie we wszystkich badanych grupach wiekowych. Podczas gdy najmłodsza kategoria wiekowa 16–24 lata miała najniższy odsetek respondentów, którzy stwierdzili, że w 2023 roku byli mocno zaangażowani w radio, odsetek ten nadal wynosił 59 procent. Rośnie on wraz z wiekiem, osiągając 78 procent respondentów, którzy twierdzą to samo w kategorii wiekowej 55–64 lata.
Ta popularność jest w dużej mierze napędzana miłością do muzyki. Spośród 43.000 użytkowników internetu przebadanych w 26 krajach 63 procent stwierdziło, że bez muzyki nie słuchaliby radia. 85 procent słuchaczy radia stwierdziło, że gdyby tak było, szukaliby muzyki gdzie indziej, najczęściej za pośrednictwem usług przesyłania strumieniowego.
Kluczowym powodem, dla którego radio utrzymuje swoją popularność tam, gdzie nie ma telewizji, jest zbawienna łaska codziennych dojazdów do pracy. Według IFPI, uważa się, że 65 procent całego czasu słuchania radia odbywa się za pośrednictwem radia samochodowego lub radia autonomicznego, podczas gdy 17 procent jest na telefonie lub komputerze, 9 procent na inteligentnym głośniku, a 8 procent w inny sposób.
Patrząc w przyszłość, podczas gdy radio pozostaje bardzo popularne, wydaje się, że przynajmniej w Stanach Zjednoczonych strumieniowe przesyłanie dźwięku prawdopodobnie będzie nadal rosło kosztem radia nadawanego. Dane z Edison Research pokazują, że słuchanie mobilne przewyższyło słuchanie „radia” w każdym miejscu z wyjątkiem samochodu, ale nawet tam słuchanie przez telefon zaczyna pochłaniać czas słuchania radia.
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: Statista