Sprawdź, jak łatwe do naprawy są najnowsze modele flagowych smartfonów od popularnych producentów.
Przed pojawieniem się najpopularniejszych smartfonów producenci umożliwiali właścicielom urządzeń przynajmniej samodzielną wymianę baterii telefonu. Ponieważ telefony stają się coraz bardziej skomplikowane, a firmy takie jak Apple powołują się na względy bezpieczeństwa i jakości, ograniczając możliwość samodzielnej naprawy, większość nowoczesnych smartfonów wymaga przeszkolonych ekspertów do wymiany czegokolwiek poza baterią. A nawet wtedy wymiana konkretnej części często wymaga narzędzi innych firm i pewnej zręczności w majsterkowaniu.
➔ PRZECZYTAJ TAKŻE: Apple wprowadza możliwość naprawy z wykorzystaniem używanych oryginalnych części
Według strony internetowej DIY Repair i zwolenników prawa do naprawy z iFixit, mocny klej i zastrzeżone śruby to główne powody, dla których większość obecnych smartfonów wydawanych przez firmy Apple, Google i Samsung otrzymuje niskie noty w indeksie możliwości naprawy.
Pixel 8 i Pixel 8 Pro, które zostaną zastąpione wariantami Pixel 9 zaprezentowanymi właśnie podczas corocznego wydarzenia Made by Google, otrzymały ocenę 6 na 10 punktów od ekspertów z iFixit.
Ta ocena jest obliczana na podstawie dostępności dokumentacji i części zamiennych oraz tego, czy urządzenie jest zaprojektowane tak, aby można było je naprawić. Na przykład, jeśli bateria jest przyklejona tylko w łatwo dostępnych miejscach lub jeśli producent używa śrub niewymagających użycia konkretnego narzędzia, odpowiednie urządzenie otrzymuje lepsze oceny. To ostatnie jest wspomniane na przykład w dyskusji o Samsungu Galaxy S23 Ultra. Mimo że telefon otrzymuje 4 na 10 punktów, użycie zwykłych śrub krzyżakowych jest postrzegane pozytywnie.
Smartfony Apple’a osiągają 4 na 10 punktów we wszystkich kategoriach. Jednak iFixit nadal ocenia obecną gamę iPhone’ów tymczasowo i chwali łatwość wymiany baterii i ekranów z mechanicznego punktu widzenia.
iPhone’y mają niższe noty również ze względu na powszechną praktykę parowania części, która łączy komponenty z jednym konkretnym urządzeniem za pomocą cyfrowego numeru seryjnego. Ponieważ tylko zastrzeżone oprogramowanie może rozłączyć urządzenie i jego części, możliwość naprawy przez niezależny warsztat naprawczy lub właścicieli jest znacznie ograniczona.
Cztery na dziesięć punktów to również próg, przy którym iFixit sugeruje konsumentom, aby nie próbowali naprawiać swoich urządzeń samodzielnie, ponieważ byłoby to „trudne” i można uszkodzić urządzenie, nie mówiąc o utracie gwarancji.
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: Statista | iFixit