BubblePal jest mały, przypomina piłkę na sznurku i może służyć jako wisiorek do ulubionej pluszowej zabawki dziecka.
Singapurska firma Haivivi właśnie wprowadziła na rynek BubblePal – interaktywną zabawkę opartą na LLM, z którą dzieci mogą rozmawiać, która potrafi odpowiadać na pytania, opowiadać historie, a nawet rzekomo zapewniać wsparcie emocjonalne. Jest to mniej więcej kula z wbudowanym światłem, którą można zawiesić jako wisiorek wokół pluszowej zabawki, a która oferuje rodzicom opcje personalizacji i monitorowania za pośrednictwem aplikacji mobilnej.
BubblePal wydaje się być czymś, co mogłoby zainspirować scenarzystów filmu science fiction/horror M3GAN z 2022 roku, gdyby nie została wprowadzona na rynek dopiero w zeszłym tygodniu. Oparta na technologii dużego modelu języka (LLM) „zabawka towarzysząca” to sterowana głosem, podświetlana kula przymocowana do regulowanej smyczy, którą dziecko może przywiesić do zabawki i z nią rozmawiać lub po prostu wchodzić z nią w interakcję.
Projekt jest odpowiednio prosty i niewinnie wyglądający, składa się z bezpiecznego dla żywności silikonu i ABS. Pojedynczy przycisk „naciśnij i mów” z przodu stanowi główny interfejs fizyczny, a wizualna informacja zwrotna pochodzi z wewnętrznej diody LED, która podświetla urządzenie w atrakcyjnych kolorach. Wbudowana bateria ładuje się przez USB-C i oferuje do 4 dni czasu czuwania.
Początkowa konfiguracja, wykonywana za pomocą aplikacji mobilnej, pozwala rodzicom wybrać jedną z kilku „postaci”, które nadają zabawce wyjątkową osobowość. Obsługuje również wiele języków, chociaż nie jest jasne, czy może przełączać się między nimi w przypadku rodzin dwujęzycznych. Aplikacja zapewnia również wgląd w interakcje i postępy dziecka.
Asystenci głosowi sterowani przez sztuczną inteligencję, tacy jak Humane AI Pin i Rabbit R1, w dużej mierze nie sprostali oczekiwaniom, ale Haivivi, singapurska firma stojąca za BubblePal, jest przekonana, że jej produkt może „wzbogacić rozwój dzieci” na kilka sposobów.
Po pierwsze, może działać jak „super encyklopedia”, wykorzystując LLM do odpowiadania na pytania dziecka. Wydaje się to naprawdę przydatne, służąc jako pomoc edukacyjna dla małych dzieci. Inną funkcją jest „interaktywny tryb opowiadania historii”: BubblePal nie tylko może czytać historie, ale dzieci mogą również wchodzić w interakcję i uczestniczyć w tworzeniu historii, co brzmi obiecująco, przynajmniej na papierze.
TNie jest jednak jasne, jak BubblePal wykorzystuje algorytmy rozpoznawania emocji i „intuicyjnie wyczuwa emocje dzieci, oferując empatyczne towarzystwo”. Będąc opartym na sztucznej inteligencji, może rzekomo pamiętać preferencje dziecka, niektóre dane osobowe i wcześniejsze interakcje, wykorzystując je do kształtowania przyszłych rozmów.
W kwestii prywatności Haivivi wyjaśnia, że głosowe dane wejściowe są transkrybowane na tekst, a następnie pliki audio są natychmiast usuwane. Transkrypcje są przechowywane do 90 dni, aby rodzice mogli je przejrzeć, po czym również są usuwane.
Co ciekawe, kluczową inspiracją dla tego produktu było dziecko pytające inteligentnego głośnika: „Czy moja mama mnie kocha?”. Podczas gdy Haivivi stwierdza, że „to objawienie podkreśliło potrzebę rozwiązań technologicznych, które zaspokajają potrzeby dzieci”, można by pomyśleć, że nie jest to coś, co powinno być realizowane przez AI. W rzeczywistości podkreśla to kluczowe pytanie, jaką część (jeśli jakąkolwiek) rozwoju emocjonalnego dziecka można powierzyć AI.
Urządzenia cyfrowe, takie jak iPady, są już używane przez wielu rodziców zarówno jako narzędzia do nauki, jak i wygodne rozproszenie uwagi w niektórych sytuacjach. Jednym z największych zagrożeń związanych z nadmierną ekspozycją na technologię cyfrową jest zahamowanie rozwoju społecznego: jasny, kolorowy film lub gra mogą uniemożliwić dzieciom rozmowę z innymi, nawiązywanie przyjaźni i naukę dynamiki społecznej. Zabawka sterowana głosem, napędzana przez LLM, z pewnością zapewnia bardziej naturalną formę interakcji. Jednak czy może on rzeczywiście zastąpić rolę przyjaciela lub rodzica, nawet częściowo, czy też jedynie ją zniekształca, to coś, co odkryjemy dopiero w praktyce, podobnie jak w przypadku wielu aspektów AI.
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: Haivivi (PR Newswire) | NotebookCheck